HST hjælp


Stulle
 Share

Recommended Posts

Hej med jer

Jeg er netop gået i gang med min 2. 8 ugers cyklus med mit HST program. De første 8 uger gik fint med synlig fremgang.

Men inden jeg kommer for godt i gang ville jeg gerne fange eventuelle fejl og mangler.

Mit program

2 x Benpres (burde jeg lave squats i stedet?)

1 x Hasecurl

1 x Knæekstensioner

1 x Triceps

2 x Upper back (*)

1 x Træk til bryst

1 x Biceps

2 x Bænkpres

1 x Skulder laterals (frie vægte)

(*) Udføres i en Technogym maskine hvor man sidder med en pude mod brystkassen og trækker to håndtag bagud

Div ryg og maveøvelser på swissball

I starten af første cyklus forsøgte jeg at køre ryg og mave i maskiner og køre det som HST. Men det gav en ubehagelig ømhed og smerter i ryggen. Ikke mens øvelsen stod på, men efterfølgende.

Er der noget jeg gør forkert eller mangler at gøre?

Jeg har ingen ønsker om at blive kæmpestor, men vil bare gerne have en pæn og muskuløs krop.

Håber i lige giver jeres mening.

MVH

Link to comment
Share on other sites

I starten af første cyklus forsøgte jeg at køre ryg og mave i maskiner og køre det som HST. Men det gav en ubehagelig ømhed og smerter i ryggen. Ikke mens øvelsen stod på, men efterfølgende.

Det er højst sandsyneligt DOMS (delayed onset muscle soreness) - de gør skam ingen skade.. Nyd dem så længe de varer! ;)

Mht. dit program, så synes jeg bestemt du skal bytte benpres ud med squat.

Derudover synes jeg du skal køre nogle rows med fri vægt i stedet for Technogym.

Hvor er bryst? :blink:

Hvordan har du indlagt progression i forhold til sets?

Link to comment
Share on other sites

Ømheden der kommer i ryggen føles ikke "rigtig". Den er desuden meget fokuseret i lænden. Men det kan være jeg skal prøve igen.

Mht bryst, så håber jeg da på at bænkpres har en vis effekt :)

Mht progression i forhold til sets: Jeg følger det HST program der ligger her på sitet og der er ingen progression i antallet af sæt.

Mht dips: Den involverer vel mest triceps? Den træner jeg på anden vis, og det ville ødelægge HST konceptet hvis jeg trændende den i to forskellige øvelser. Eller er jeg forkert på den?

Og generelt passer chins og dips vel ikke særligt godt sammen med HST, da det er vanskeligt at variere belastningen?

MVH

Link to comment
Share on other sites

Mht bryst, så håber jeg da på at bænkpres har en vis effekt
Sorry.. Havde overset bænkpres ;)
Mht progression i forhold til sets: Jeg følger det HST program der ligger her på sitet og der er ingen progression i antallet af sæt.

Et godt råd vil være også at have progression her.

Når du går fra 15 til 10 reps, så smid et ekstra sæt ind, og det samme gælder fra 10 til 5.

Mht dips: Den involverer vel mest triceps? Den træner jeg på anden vis, og det ville ødelægge HST konceptet hvis jeg trændende den i to forskellige øvelser. Eller er jeg forkert på den?
Dips involverer både triceps og bryst uanset hvordan øvelsen udføres. Men der er ikke noget galt i, at lave to eller flere øvelser til samme muskelgruppe i HST.
Og generelt passer chins og dips vel ikke særligt godt sammen med HST, da det er vanskeligt at variere belastningen?

Hvis man ikke har trænet særlig længe kan disse to øvelser være svære at bruge progressivt. Ideen er, at man tilsætter ekstra vægt ved fx. at spænde et vægtbælte på, sådan så du benytter kropsvægt PLUS de x-antal kilo vægt du har sat i bæltet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share