Vægttab


Spoock
 Share

Recommended Posts

Hej alle

Jeg vil gerne bede om nogle råd, da jeg ærlig må indrømme at jeg ikke har overskud til at gennemgå alle tidligere indlæg...

Jeg vil gerne tabe mig, da jeg vejer omkring 100 kg. og er 1.85 høj. Problemet er bare at jeg er en travl studerende, så jeg har desværre ikke råd til at starte i center som tingene er nu og derfor skal jeg have fundet nogle øvelser, som kan laves på gulvet derhjemme...Min tanke er, at disse øvelser skal kombineres med noget løbetræning.

Så hvilket øvelser vil i anbefale og hvordan bør sammensætning være?

En anden ting er så min kost...Jeg er godt klar over at den er gal og kender selvfølgelig nogle af synderne. Derfor har jeg besluttet mig at smide min smørelse til brødet ud. Og så skal der, så vidt økonomien tillader det, kun købes fedtfattigt mad...

JEg vil desuden trappe mit colaforbrug ned, dette bliver noget af det sværeste og i en måned eller to, må jeg nok indse at jeg ikke kommer under en dåse eller 2 om dagen... Så må man jo bare svede noget mere...

Håber i kan være behjælpelige...

Link to comment
Share on other sites

Når vægttab er dit primære mål og tiden er knap må du fokusere på to ting:

1. Kosten.

Betydningen af at have "styr" på kosten kan simpelthen ikke overvurderes. Junkfood giver vildt mange kalorier i forhold til hvad det mætter, hvilket betyder at du må bruge mere tid på at motionere de ekstra kalorier væk... tid, som du i forvejen ikke har for meget af. Du lyder til at være rimelig fornuftig, så jeg gætter på at du godt kan kende forskel på god og dårlig kost. Hvis jeg skulle tage fejl, så gå på opdagelse i kost-forummet. Denne artikel er også guld værd, men i og med du har nogle kg at tabe, så behøver nok du ikke være helt så nøjeregnende. Jeg er dog overbevist om at det vil være en lærerig oplevelse hvis du i mindst en uge holder regnskab med ALT hvad du indtager.

2. Motion

Selvom der er kontrol med kosten, så vil motion være med til at dit vægttab går markant hurtigere, plus alle de andre positive "bivirkninger" motionen vil have. Jeg synes ikke du skal bruge tid på diverse "øvelser på gulvet". Det der batter i vægttabssammenhæng er konditionstræning, hvor pulsen kommer op.

Lav så meget du kan finde tid til - stort set, men start stille og roligt og lyt til din krop. :)

Hvis/når du får tid og råd, så er styrketræning også særdeles effektivt til at omforme din krop.

Link to comment
Share on other sites

Lyt til Max power.

- Spis sundt

- Træn hårdt

- Pas på dig selv

Det handler og at bruge fornuften når du vælger hvad du spiser. Det er selv følgelig en omstilling og Cola osv. skal skæres væk, men der er mange gode alternativer, det handler simpelthen om tilvænning.

Motion skal dyrkes hårdt, pas på dig selv i starten, 100kg er hårdt for knæ, så mit råd er at du starter med at løbe på græs, jeg ved godt at det ikke er vildt spændende, men 20 min for fuld skrald rundt om en fodboldbane 4-5 gange om ugen ville give dig en god start.

Min påstand er at man med omstilling i kosten og ½ times aktivitet om dagen kan tabe ½-1kg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må erkende, at jeg troede jeg kunne fjerne colaen helt det kunne jeg ikke, men så opdagede jeg et vidunder der hedder Cola light med citrus.. DAMN den smager godt, især når den er iskold. Så det er det jeg drikker når "tørsten" er størst.

Der ud over hvis du er en slikmund, så kunne du evt tage noget Fromage Frais og blande lidt vaniliesukker og noget sukkererstatning i, det smager også godt, og så er der næsten ingen kcal i. JEg bruger "perfect fit" som sukker erstatning.

Link to comment
Share on other sites

Kommer lige med et lille surt opstød - håber du bærer over med mig... ;) Det er lidt trættende så ofte at høre om, at fedtfattig mad skulle være dyrt. Indrømmet - fedtfattigt kød er dyrere end det mere fedtholdige. Men så er det også mere drøjt. Noget af det dyreste at spise overhovedet er junkfood som burgers, fritter, pizza osv. For ikke at tale om cola... Men f.eks. hvidkål og blomkål kan man ofte få til omkring 6-10 kr. - og der er rigtig rigtig meget mad i. Det kan snildt holde sig over en uge i køleskabet. Udover dette er der jo altid gulerødder samt diverse "sæson-grønt", man kan "drøje" sine måltider med. Spis det råt, kog det, svits det, bag det - det er kun fantasien, der sætter grænser :)

Link to comment
Share on other sites

3 gange træning om ugen i 2 timer per styk svarer til lidt over 3% af din tid. Det kan kun være et spørgsmål om prioritering :)

Hmm...måske det kun svarer til 3% - altså den rene træningstid. Når jeg træner (3 gange ugentligt af 2 timer) kører jeg hjemmefra ca. 20 min. før timen starter og er først hjemme knap en time efter jeg er færdig. Der går tid med omklædning, bad mv., så det tager altså længere tid end "bare" de 2 timers træning.

Men du har ret - det er et spørgsmål om prioritering. Jeg har to små børn og bliver for mit helbreds skyld nødt til at træne flere timer om ugen for at holde smerterne fra 2 bækkenløsninger fra døren!

Motion er noget af det bedste man kan gøre for sig selv har jeg fundet ud af. Jeg har kun trænet i ca. 1 år og ELSKER det :wub: Men før i tiden så jeg det som værende åh....nej, skal jeg virkelig!!!

Det gælder bare om at komme i gang....

Link to comment
Share on other sites

Måske et lille regnestykke ang colaen kan hjælpe dig på vej ;)

Cola (ikke light) indeholder ca 400kcal pr liter, så hvis du i øjeblikket drikker 1-1½ liter pr dag (3-5 dåser) er det over en uge et energiindhold på mellem 2800 og 4200kcal. Et halvt kg fedtvæv er ca 3500kcal :o

Det sætter tingene lidt i perspektiv, ikke :)

Light-udgaver er så godt som gratis mht kalorieindhold (1kcal pr 100g i hvert fald i Coca Cola light), men det er stadig det rene syrebad for tænderne. Læs denne tråd.

Det allerbedste du kan gøre er at drikke vand i stedet. Hav to halv-liters flasker, så du hele tiden har mindst én kold stående i køleskabet :)

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Da jeg skulle tabe mig for 2 års tid siden gjorde jeg hovedsageligt det at jeg så på kosten, det er simpelthen nøglen til ALT der har med kroppen og til deles psyken at gøre.

Nu arbejder jeg så på at få fedt% ned fra omkring 16-17(175 cm og 67 kg) og jeg har fuldstændig lagt min kost om. Det handler om deciplin, meget af det for de flestes vedkommende. For mig er det INTET problem eftersom jeg slet ikke bliver fristet af søde sager osv længere...jeg finder junkfood decideret ulækkert.

Idag spiser jeg ALDRIG til der er ret kaloriefyldte, drikker aldrig andet end light spiser aldrig kager og slik. Og jeg finder det ikke svært at lade være med.

Link to comment
Share on other sites

. For mig er det INTET problem eftersom jeg slet ikke bliver fristet af søde sager osv længere...jeg finder junkfood decideret ulækkert.

Idag spiser jeg ALDRIG til der er ret kaloriefyldte, drikker aldrig andet end light spiser aldrig kager og slik. Og jeg finder det ikke svært at lade være med.

Nøj, hvor jeg dog glæder mig til at komme til samme sted, hvor du er :respekt: !!! Jeg forsøger hver evig eneste morgen at starte på en frisk, men jeg er SÅ lækkersulten hele tiden....og kantinemaden her på arbejdet frister i den grad!! Og når man så er ude til diverse arrangementer hele tiden flytter vægten og fedt% sig jo ikke ligefrem nedad - nok nærmere op og op!!!

Misundelse er ikke altid en grim ting :dontgetit:

Men i dag må og skal kosten også med ind i ligningen...ellers kan man jo slet ikke se alt det gode, som kommer ud af træningen :ilovemuscle:

Link to comment
Share on other sites

Hvor jeg dog kender det...

Jeg spinner oppe i centret 4-6 timer om ugen og sjipper en timestid om ugen derhjemme, og jeg KAN bare ikke få de sidste tre-fire kg. af, og jeg ved jo udemærket godt hvorfor....

...For meget pasta, og en chokoladebar i ny og næ. For helvede hvor er det træls, når man IGEN har ædt en kaloriebombe, bare fordi man ikke kunne styre sig.

Så får man jo aldrig resultatet af sine anstrengelser at se.

Men bortset fra det....Jeg ville aldrig undvære min ugentlige motion for nogetsomhelst i verden. man har det så godt bagefter. :)

Link to comment
Share on other sites

JEg vil desuden trappe mit colaforbrug ned, dette bliver noget af det sværeste og i en måned eller to, må jeg nok indse at jeg ikke kommer under en dåse eller 2 om dagen... Så må man jo bare svede noget mere...

Kan man virkelig være afhængig af cola, jeg skulle havde penge for at drikke det ækle klister som kun medføre fedme og dårlige tænder

Tilbage til spørgsmålet, så er løbe træning effektivt og gratis

Link to comment
Share on other sites

. For mig er det INTET problem eftersom jeg slet ikke bliver fristet af søde sager osv længere...jeg finder junkfood decideret ulækkert.

Idag spiser jeg ALDRIG til der er ret kaloriefyldte, drikker aldrig andet end light spiser aldrig kager og slik. Og jeg finder det ikke svært at lade være med.

Nøj, hvor jeg dog glæder mig til at komme til samme sted, hvor du er :respekt: !!! Jeg forsøger hver evig eneste morgen at starte på en frisk, men jeg er SÅ lækkersulten hele tiden....og kantinemaden her på arbejdet frister i den grad!! Og når man så er ude til diverse arrangementer hele tiden flytter vægten og fedt% sig jo ikke ligefrem nedad - nok nærmere op og op!!!

Misundelse er ikke altid en grim ting :dontgetit:

Men i dag må og skal kosten også med ind i ligningen...ellers kan man jo slet ikke se alt det gode, som kommer ud af træningen :ilovemuscle:

Jamen det handler bare om at se hvad man vil...vil man "nyde" det der chokolade i de 5 min eller vil man hellere lade være og så tænke...hvad der ikke er spist er sparet...det er lidt svært i starten, men nu er det nemt nok jeg kan som sagt ikke rigtig lide usunde ting. Min mor(som er diætist) kalder mig for sundhedsguru, og siger hun ikke kender nogen der er sundere...det er dejlig tilfredsstillende at høre..

Håber du får det til at virke, løb en masse og spring aldrig over hvor der er lavest...f.eks. irriterer det mig ikke længere hvis jeg har glemt noget og skal ned i kælderen for at hente det jeg lige glemte..så tænker jeg bare på den energi jeg forbrænder - ikke meget for en tur, men i længden bliver den indstilling til meget...!

Link to comment
Share on other sites

Tak for alle rådene...

For lige at tage det sidste først, ja man kan være afhængig af cola...Ikke at jeg får de samme slags abstinenser som rygere, men jeg føler mig bare ikke tilpas. Er sikkert psykisk, men det er det meste jo.

Er ved at finde mig en løberute, men kommer nok først igang næste, da jeg arbejder fra tidlig morgen til sent aften i øjeblikket.

Min kost skal helt klart lægges om og det er også noget af det jeg har fokus på, men (heldigvis) er jeg ikke den store slikmund udover min cola, så det burde jo bare være at tage sig en halv time mere om ugen til indkøb, så det er det rigtige der bliver købt.

Link to comment
Share on other sites

Kom forresten til at tænke på, at der var en fra mit arbejde der fortalte at frugt ikke var så godt, da dette indeholder en hel masse kjal, er det rigtig? For på mit arbejde er der gratis frugt og dette benytter jeg mig gladeligt af på de lange arbedjsdage

Link to comment
Share on other sites

Det er forskelligt fra frugt til frugt...men der er ikke en hel masse kcal i nej. der er ca. 80 kcal i et æble, og det mætter meget ift. for meget energi der er i...så spis du bare, men som alting...med måde...jeg tager gerne 2 æbler hvis jeg bliver lidt sulten..sådan istedet for at tage 2 skiver rugbrød da der er betydentligt mere energi i det.

Link to comment
Share on other sites

der er ca. 80 kcal i et æble, og det mætter meget ift. for meget energi der er i...så spis du bare, men som alting...med måde...jeg tager gerne 2 æbler hvis jeg bliver lidt sulten..sådan istedet for at tage 2 skiver rugbrød da der er betydentligt mere energi i det.

Bare husk at passe på maven. Der er meget syre i æbler og har man en tendens til mavesyreproblemer er æbler ikke godt.

Link to comment
Share on other sites

Tilbage til spørgsmålet, så er løbe træning effektivt og gratis

Ja, det er skam gratis og løbe, men det er altså også meget hårdt for ens knæ, hvis man ikke er i ordenlig træning eller har vægtproblemer. Derfor ville jeg helt klart foreslå, at manden hoppede på en cykel/kondicykel og på den måde forbrændte fedte fremfor, han får de kraftige stød i sit knæ, grundet hans vægt. :unsure:

Hvis du eller din familie ikke ligger inde med en kondicykel eller bare en normal cykel, så snak med noget familie eller venner om de ikke har en du kan låne.

Mvh Jesper Kristensen aka. laer :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share