Cabel Træning hmm?


Kra Kra Kra
 Share

Recommended Posts

Jeg har op til nu kun kørt frie vægte, men ville da gerne prøve nogle cabel maskinerne.. Men ville høre om det har en lige så stor betydning som med frievægte.. Normalt køre jeg ca.. Sådan hurtigt op med vægten og ca 4 sec om at komme ned med den.. Giver det noget på en cabel maskine at gøre det samme måde.. Det vil sige at få den hurtigt op og når man skal til at gøre det nemme arbejde altså køre den ned om det har nogen betydning vis jeg var 4 sec om det eller 2 sec om det?

Har ikke så meget forstand på cabel maskiner... Men tænkte det kunne være en meget god afveksling...

Ved heller ikke rigtigt hvor denne povst høre hjemme.. Så skriver den bare her.....

Link to comment
Share on other sites

Den eneste øvelse jeg en rimelig erfaring i kabler er Cable preacher curl og den har simpelthen fået mine arme til at explodere. Min pointe er også lidt, at nogle isolationsøvelser godt kan køres som kabeløvelser, men de store basisøvelser skal køres med frivægte.

Mht. måden du udfører øvelserne på, så løft så hurtigt som muligt uden at du mister momentum i den koncentriske face og langsomt i den excentriske face (der hvor du sænker vægten) da den exentriske del også stimulerer hypertrofi.

Edited by salt
Link to comment
Share on other sites

Hvis du har lyst til at teste kabeludstyret, så er det da bare at gå igang. Jeg foretrækker selv frivægtsøvelser, men kabeløvelser fungerer også udmærket.

Om det tager 4 eller 2 sek. i den eccentriske fase (køre den ned) har sikkert ikke så meget at sige. Vær dog opmærksom på at 4 sek. er rimelig lang tid. Ved en bevægelse på 4 sek. ville jeg derfor nok være ekstra forsigtig med ikke at tage for mange øvelser/gentagelser.

Link to comment
Share on other sites

Guest PlayboY

Jeg supplerer også min træning med et par cabel øvelser ind imellem..

Som salt nævne, er cable preacher klart en favorit.. Fordelen ved den kontra alm. preacher har vist sig for mit vedkommende at være:

1. Når man hører barbell preacher kan man ikke få luft, da brystkassen bliver klemt ind mod preacher bænken.

2. Når man kører cabel øvelser generelt, er der lige stor modstand hele vejen op.. Når man f.eks. kører barbell curl er der jo næsten ikke nogen modstand i den øverste del af løftet, med mindre man læner sig forover når man laver dem.

Link to comment
Share on other sites

Siddende kabel roning. Triceps pushdown, Tricep overhead extension er udemærkede kabel øvelser.

salt

Den eneste øvelse jeg en rimelig erfaring i kabler er Cable preacher curl og den har simpelthen fået mine arme til at explodere.
Ja den er heller ikke helt dum efter min mening når man ellers sammenligner med håndvægte ;)

Playboy

Når man kører cabel øvelser generelt, er der lige stor modstand hele vejen op.. Når man f.eks. kører barbell curl er der jo næsten ikke nogen modstand i den øverste del af løftet, med mindre man læner sig forover når man laver dem.

Det er delvist rigtigt men noget af en tilsnigelse at skrive... Måske skulle vi bare sige at belastningen generelt er mere jævn fordelt i bevæge-banen. Modstanden er størst når kablet "knækker" og er vinkelret på sig selv.

Et eksempel. Du skulle meget gerne være en hel del stærkere i stående kabel flyes for brystet når du står fremme og du bruger de øverste kabler end hvis du ligger på en flad bænk mellem de to tårne og laver flyes med de nederste kabler, som fra start til slut er på lige "linie" med dit bryst.

DVS om man laver triceps pushdowns mens kablet går snor-lige oppe fra og ned eller om man står 2 meter ;) tilbage, vil det ændre drastisk på hvordan belastningen fordeler sig. Kabel skulderlaterals; des længere væk man står fra kabelstakken, des sværere gør man starten af bevægelsen i forhold til slutningen af bevægelsen som vil blive nemmere jo længere væk man står. Såvidt jeg husker ;)

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes også at cable preacher curl er mere mild (hold fest det lød fimset) mod håndledene end alm. preacher curl.

Forleden tog jeg et let sæt med 8 reps alm precher og jeg havde ondt håndledene dagen efter :(

Så er den øvelse vidst også blevet rost nok :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share