Begynder spørgsmål


Trying Hard
 Share

Recommended Posts

Spørgsmålet står i bunden.

Jeg har læst med på MOL i en uges tid nu, men har et par spørgsmål vedr. forbrændning som jeg ikke synes, jeg kan finde svar på.

Først lidt om mig selv.

Jeg er en mand på 26år og ca.102kg

Jeg har stille og roligt taget på siden jeg var ca. 16år og min max vægt toppede sidste år ved 107kg

Jeg har ligget stabilt på ca.103kg det sidste års tid så nu skal der ske noget.

For små 3 uger siden startede jeg min kur. Dvs ikke noget med at følge en kostplan m.m. Men jeg har bare spist en masse grønt og droppet stort set alt sodavand og slik.

Der udover har jeg trænet som en gal. Cyklet på arbejde et par gange ca.10km hver vej(har ikke cyklet i 1½2år) steppet som en gal i firmaets motions center og løbet et par små ture. Da jeg starede kunne jeg ikke løbe 10min uden at få sidestik og i dag løb jeg ½time uden problemer, på trods af det kun er 3 gang jeg har løbet siden jeg startede den hårde træning.

Jeg har købt et puls ur, da jeg tænkte at jeg lige så godt kunne ligge i fedtforbrændnings zonen nu jeg alligevel knoklede på ...........Men efter at have surfet lidt rundt på MOL har jeg så fundet ud, at jeg bare skal kører på med max effekt. Hvilket enlig passer mig fint, da jeg er som et barn inden i.

Når jeg cykler tonser jeg afsted, jeg kan ikke cykle stille og roligt. Når jeg stepper, kan jeg dog lidt bedre styre pulsen da jeg ikke skal fra A-B, men bare holde ud i 30-40min. Og sidst men ikke mindst løb, der kan jeg absolut ikke styre pulsen det mindste endnu, den er bare HØJ :)

Hvor meget forbrænder jeg ved de forskellige motions former ?

På mit puslur(Sigma PC1600) kan jeg indstille køn, og vægt, samt hvilken form for motion jeg udøver

Efter en løbetur i dag på ca. 31min sagde uret følgende

969kcal

0,12kg fedt

Puls tid under 150 / 2min

Puls tid 150-170 / 5min

Puls tid over 170 / 23min

Gennemnits puls 170

Max puls 186

Med en puls på 170-175 har jeg afslappet fornemmelse i kroppen så længe det bare går lige ud.

Steppemaskinen kender ikke min vægt alder eller andet om mig. Den kender kun min puls via senderen på brystet og så selvfølgelig hvor mange watt, osv jeg træner med.

Efter 30min hvor jeg har haft en gennemsnits puls på ca. 170 siger den jeg har brugt 277kcal

Er mit pulsur helt gal på den, eller giver det virkelig så meget at løbe en halv time i Søndermarken

Kan jeg overtræne mig selv, jeg træner 4-5 dage i ugen og kan da godt mærke at jeg er lidt træt når jeg når til fredag.

Link to comment
Share on other sites

Hvor meget forbrænder jeg ved de forskellige motions former ?
Det er umuligt at sige præcist med mindre man måler din egentlige iltoptagelse, dvs analyserer indåndings- og udåndingsluft.

Denne beregner kan give dig en ide om hvor meget du forbrænder.

Efter en løbetur i dag på ca. 31min sagde uret følgende

969kcal

umuligt ;)

med mindre du løber i nærheden af 20km/t hvilket jeg tvivler meget på.

Kan jeg overtræne mig selv, jeg træner 4-5 dage i ugen og kan da godt mærke at jeg er lidt træt når jeg når til fredag.

En egentlig overtræningstilstand tager flere måneder med for hård træning, så det er næppe tilfældet.

Men det lyder som om du måske går lige voldsomt nok til stålet. Din krop skal lige vænne sig til at blive brugt så meget, og du vil have langt større risiko for skader hvis du øger belastningen på din krop for hurtigt.

Aktivitet med høj intensitet er naturligvis det bedste både til at øge din kondi og til at forbrænde energi, men et fornuftigt træningsprogram er ikke fuld knald hver dag

Link to comment
Share on other sites

Kan jeg overtræne mig selv, jeg træner 4-5 dage i ugen og kan da godt mærke at jeg er lidt træt når jeg når til fredag.
Kan kun støtte MaxPowers synpunkter. Det kan være lidt svært at begrænse sig når man gerne vil se hurtige resultater. Det kræver længere tids investering i træning før man kan/bør øge træningsmængden væsentligt. Dette gælder ikke mindst løb, hvor skadesrisikoen er størst især for overvægtige.

Sagt lidt mere kontant kan du lige så godt bestille en tid hos lægen om 1-2 uger, hvis du løbetræner på den beskrevne måde flere gange om ugen efter 3 uger (ja undskyld den direkte form, men jeg ved af erfaring at det er svært at ligge bindinger på sin egen iver når man lige er startet). Cykling og delvist steppen er mere skånsomt, hvis der ikke anvendes for høje belastninger.

Hvis målet er vægttab ville jeg hellere satse på et moderat tempo og længere træningstid (ikke løb ), hvilket giver større forbrænding og færre skader.

Men efter at have surfet lidt rundt på MOL har jeg så fundet ud, at jeg bare skal kører på med max effekt.

Dette er vist desværre de forkerte steder du har kigget og absolut ikke korrekt. Prøv at surfe lidt mere.

Link to comment
Share on other sites

Men efter at have surfet lidt rundt på MOL har jeg så fundet ud, at jeg bare skal kører på med max effekt.

Dette er vist desværre de forkerte steder du har kigget og absolut ikke korrekt. Prøv at surfe lidt mere.

Han mener formentlig, at man skal yde max. i den tid man har afsat til cardio i stedet for at man skal ligge på en bestemt puls (fedtforbrændingszoner) og det har han jo ret i - i hvert fald hvís formålet er at forbrænde mest muligt.

Link to comment
Share on other sites

Både og. Selvfølgelig skal det ikke være ren afslapning og selvfølgelig giver en høj intensitet en højere forbrænding på samme træningstid, men der er mange andre hensyn, der spiller ind vedr. intensiteten.

For bare at nævne et centralt hensyn i denne forbindelse er det en grundregel for begyndere med en tilvæningsperiode, hvor der trænes med moderat intensitet især ved løb.

Desuden overtræder den skitserede træning en anden grundregel, der hedder max. intensitet/belastning 3 gange pr. uge (ikke 4-5 dage og slet ikke for begyndere).

etc. etc.

At koge træningsråd med til fuld blus hver gang er en alt for simpel tilgangsvinkel. Se under www.dourun.dk under løbeprogrammer og træningsråd i diverse fora her vil svaret være det samme.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Så er jeg tilbage, har ikke haft meget tid til at sidde ved pcen.

@ Max Power

Det er umuligt at sige præcist med mindre man måler din egentlige iltoptagelse, dvs analyserer indåndings- og udåndingsluft.

Denne beregner kan give dig en ide om hvor meget du forbrænder.

Den der beregner skal da havde endnu mindre informationer om mig end mit pulsur.

Men ok jeg dropper bare det med kcal forbruget. Jeg spiser heller ikke efter nogen plan så jeg får et vis kcal underskud hver dag.

umuligt 

med mindre du løber i nærheden af 20km/t hvilket jeg tvivler meget på.

Hehe jeg kan vist roligt sige det går noget langsommere.

En egentlig overtræningstilstand tager flere måneder med for hård træning, så det er næppe tilfældet.

Men det lyder som om du måske går lige voldsomt nok til stålet. Din krop skal lige vænne sig til at blive brugt så meget, og du vil have langt større risiko for skader hvis du øger belastningen på din krop for hurtigt.

Aktivitet med høj intensitet er naturligvis det bedste både til at øge din kondi og til at forbrænde energi, men et fornuftigt træningsprogram er ikke fuld knald hver dag

Det lyder godt, jeg løb desværre ind i ryk problemer lige efter det her indlæg og kunne ikke træne i en uges tid. Jeg tror det var en nerve der havde sat sig i klemme pga en flytning.

Min krop er måske ikke vant til den hårde belastning pt. Men for få år siden kom jeg ud fra militæret med en ok form, som jeg veligeholdte i noget tid.

@ Jan D

Kan kun støtte MaxPowers synpunkter. Det kan være lidt svært at begrænse sig når man gerne vil se hurtige resultater. Det kræver længere tids investering i træning før man kan/bør øge træningsmængden væsentligt. Dette gælder ikke mindst løb, hvor skadesrisikoen er størst især for overvægtige.

Jeg ved ikke om det er svært, men for mig er det et spørgsmål om at få fyret noget energi af imens jeg har gejsten til det.

Som sagt har jeg kun løbet 3 gange på 3 uger da det er lige hård nok for mig pt pga min vægt.

Sagt lidt mere kontant kan du lige så godt bestille en tid hos lægen om 1-2 uger, hvis du løbetræner på den beskrevne måde flere gange om ugen efter 3 uger (ja undskyld den direkte form, men jeg ved af erfaring at det er svært at ligge bindinger på sin egen iver når man lige er startet). Cykling og delvist steppen er mere skånsomt, hvis der ikke anvendes for høje belastninger.
Jeg har brugt stepperen utroligt meget fordi den er mindre belastende for kroppen, men samtidig sveder jeg som et svin når jeg bruger den og jeg forbedre min kodition meget med den.
Hvis målet er vægttab ville jeg hellere satse på et moderat tempo og længere træningstid (ikke løb ), hvilket giver større forbrænding og færre skader.

Målet er kun vægttab, at jeg så for bedre kondition oven i er bare en bonus.

Dette er vist desværre de forkerte steder du har kigget og absolut ikke korrekt. Prøv at surfe lidt mere.
Jeg har måske overfortolket teksten, men det er denne artikel jeg har læst http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vae...braendingszone/

@ virtual

Han mener formentlig, at man skal yde max. i den tid man har afsat til cardio i stedet for at man skal ligge på en bestemt puls (fedtforbrændingszoner) og det har han jo ret i - i hvert fald hvís formålet er at forbrænde mest muligt

Netop :)

Efter en uges pause pga rykproblemer tog jeg cyklen frem.

Jeg kørte lille tur lørdag på ca.25km ud af roskildevejen med et snit på 27km/t (vist nok) med indlagt vandpause halvvejs.

Pulsen var følgende

<150 = 7min

150-170 = 29min

>170=21min

Mandag var jeg et smut på Bornholm hvor jeg fik kørt ca.55km. med en gennemsnits fart på 17,5km/t hvilket jeg synes er ok, landskabet og oppakning taget i betragtning.

Tirsdag burde jeg nok være blevet hjemme, men jeg blev lokket ud i skoven ved trørød(ved ikke hvad skoven hedder)ca. 4km hen til skoven, men da vi havde kørt ca havldelen af den blå rute / 10km var jeg så udmattet at jeg måtte springe fra og kører hjem af landevejen

Min vægt viste for anden gang i morges 99,9kg på trods af jeg grillede inden cykel turen i går aftes. Så med denne træning og spis med omtanke har jeg altså nu tabt 3kg.

Det er lækkert det kan lade sig gøre selvom jeg har drukket en del øl den sidste uge (ferie og sol B) )

Jeg kom i øvrigt til at tænke på om det ligger nogen o-løbs klubber i kbh området for begyndere.

I militæret synes jeg godt om o-løb. Man får hurtigt løbet 10km uden man tænker over dte, fordi man koncentere sig om kortet.

Link to comment
Share on other sites

Men efter at have surfet lidt rundt på MOL har jeg så fundet ud, at jeg bare skal kører på med max effekt.

Dette er vist desværre de forkerte steder du har kigget og absolut ikke korrekt. Prøv at surfe lidt mere.

Han mener formentlig, at man skal yde max. i den tid man har afsat til cardio i stedet for at man skal ligge på en bestemt puls (fedtforbrændingszoner) og det har han jo ret i - i hvert fald hvís formålet er at forbrænde mest muligt.

Enig. :)

Link to comment
Share on other sites

Både og. Selvfølgelig skal det ikke være ren afslapning og selvfølgelig giver en høj intensitet en højere forbrænding på samme træningstid, men der er mange andre hensyn, der spiller ind vedr. intensiteten.

For bare at nævne et centralt hensyn i denne forbindelse er det en grundregel for begyndere med en tilvæningsperiode, hvor der trænes med moderat intensitet især ved løb.

Desuden overtræder den skitserede træning en anden grundregel, der hedder max. intensitet/belastning 3 gange pr. uge (ikke 4-5 dage og slet ikke for begyndere).

Og også her enig. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share