V02 Max


Kenneth Lund
 Share

Recommended Posts

Fra diskussionen om min forbrænding (læs her) har jeg tænkt lidt mere over mit urs opsætning af mit vo2max.

Den er sat til 55 - jeg tror det er fra urets egen "fitness test" af mig.

Er det mon sandsynligt?

Jeg har ikke fået det målt og går endnu ikke så meget op i sådanne ting, men det ville da være rart at få det korrigeret hvis det er HELT hen i vejret.

Kan man selv sjusse sig frem til det ud fra ens tal??? Jeg er 33, vejer 80 kg. og er 180 cm. høj.

Link to comment
Share on other sites

Polar fitnesstest

Denne test måler din aerobe status, i hvile på bare 5 minutter. Resultatet er din estimerede maksimale iltoptagelse (VO2maks.), som vi kalder Polar OwnIndex.

Denne test er en revolutionerende ny måde at teste aerob status på. Dit køn, alder, højde, vægt, aktivitetsniveau, og din pulsvariation i hvile, er alle faktorer der er meget afgørende for udfaldet af testen. Værdien af OwnIndex ligger normalt mellem 20 og 95, og modsvare værdien af din maksimale iltoptagelse (VO2maks). Netop den maksimale iltoptagelse er det bedste mål for aerob kapacitet.

OwnIndex testen er mest værdifuld, hvis du jævnligt benytter den over en længere periode. Hvis du vil sammenligne dine egne værdier med andre af samme køn og på samme alder, kan du finde disse tal i manualen til din pulsmåler.

Med Polar Fitnesstest kan du fastslå din aerobe status selv, og det eneste du behøver er din Polar pulsmåler. Polar Fitnesstest er lige så præcis til at at fastslå din maksimale iltoptagelse som nogen anden submaksimal test.

Jeg kender ikke nærmere information om hvilke data der præcist anvendes i beregningen og hvordan. Ud fra de nævnte input data lyder det tvivlsomt at beregningens præcision er på højde alle andre submaksimale tests, som vel også må vurderes at have forskellig lødighed. Ingen af de nævnte inputdata siger noget præcist om din form eller VO2-max.

Under alle omstændigheder er submaximale test ret upræcise og er mere en indikator for VO2-niveauet. Du skal derfor ikke forvente pulsurets beregning af forbrændingen vil være særlig præcis. Desuden ændres VO2-max. i takt med din forbedring af træningstilstand og bør derfor periodisk reguleres. Hvis polartesten om ½ år viser samme VO2-max selv om din træningstilstand er forbedret vil det netop illustrere at testen ikke er særlig brugbar.

Jeg mener derfor at hvis du gerne vil have en beregning af din forbrænding bør du enten tage en labtest eller en af de nævnte arbejdstests.

Link to comment
Share on other sites

Sådan en labtest er jo det eneste rigtige.......

Hvor kan man mon få det gjort? Hvad koster det??

Testcentret kan klare det for dig. Prisen står på deres hjemmeside.

Ændrer vo2 max sig med formen eller er det "fast" ligesom max-puls?

Du kan godt træne din VO2max til et højere niveau, der er en artikel om det under "konditionstræning" her på MOL

Ziggymund :bike:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share