Kalorier og fedt


carmen77
 Share

Recommended Posts

Hejsa

Jeg har indtastet min kost i KropKost programmet den sidste uge for at se hvad jeg spiser osv.

Mit spørgsmål går nu på om fordelingen af protein, kulhydrat og fedt er irrelevant hvis bare jeg holder mig til 1700 kcl dagligt (eksempel) eller om fordelingen heraf spillen en rolle.???

Som det er nu er forholdet i min kost i gennemsnittet.

protein: 20%

kulhydrat:50-60%

fedt:20-30%

Håber spørgsmålet er klart - altså:

Hvis jeg foreksempel har en fordeling på 20%-30%-50% men stadig holder det samlede forbrug af kalorer på 1700kcl, vil jeg så stadig tabe mig eller har det noget at sige???

Tak for hjælpen

Carmen :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Og det er en pige som ønsker at tabe sig, ikke at få større muskler, så dine 2 g/pr.kg kropsvægt er ret malplaceret.

(Nu håber jeg Carmen er en pige, ellers er jeg fucked)

Jeg regner også med det er en pige. Men det er bedre at få for mange proteiner end for lidt, så ca. 2 synes jeg stadig er fornuftigt, men da hun er en pige kan mindre som Torben siger også snildt gøre det.

Niklas :superman:

Link to comment
Share on other sites

Det har ikke noget at sige hvordan fordelingen er imellem protein, kulhydrat og fedt. Hvis man forbrænder mere end de 1700 kcal om dagen man indtager, så taber man sig også 
Ja det gør man.....

... men der er vel ikke nogen, der er interesserede i at miste muskelmasse, hvis det kan undgåes. Derfor er fordelingen vel ikke helt ligegyldig :tongue:

Eksempel:

Kaloriebehov: 2000 Kcal

Indtag: 1700 Kcal fra sukker

Result: Vægttab.

Optimalt?: Nej...

Hvis jeg foreksempel har en fordeling på 20%-30%-50% men stadig holder det samlede forbrug af kalorer på 1700kcl, vil jeg så stadig tabe mig eller har det noget at sige???

Jf. ovenstående eksempel - ja du vil tabe dig, når kalorieindtaget er mindre end kaloriebehovet.

Min personlige holdning er dog, at personer der ønsker at tabe vægt i form af fedt, opnår det bedre resultat med en højere andel kalorier fra protein.

Et par ekstreme eksempler, hvor energien til "omsætningen" af henholdsvis protein, kulhydrat og fedt sættes til 30 %, 15 % og 0 %. (kan ikke huske tallene helt præcist..)

Personl 1:

Kalorieindtag 2000 Kcal

Fra fedt 1000 Kcal

Fra kulhydrat 500 Kcal

Fra protein 500 Kcal

"Effektivt" kalorieindtag for person 1:

1000 Kcal fra fedt = 1000 Kcal

500 Kcal fra protein = 500 - 30 % = 350 Kcal

500 Kcal fra kulhydrat = 500 - 15 % = 425 Kcal

I alt: 1000 + 350 + 425 = 1775 Kcal

Person 2:

Kalorieindtag 2000 Kcal

Fra fedt 200 Kcal

Fra kulhydrat 300 Kcal

Fra protein 1500 Kcal

"Effektivt" kalorieindtag person 2:

200 Kcal fra fedt = 200 Kcal

300 Kcal fra kulhydrat = 300 - 15 % = 255 Kcal

1500 Kcal fra protein = 1500 - 30 % = 1050 Kcal

I alt: 200 + 255 + 1050 = 1505 Kcal

Ud fra ovenstående eksempel mener jeg, at det er tydeligt, at en vis mængde protein (læs: stor) kan være en fordel uder diæt.

Person 1 og 2 stopper begge lige mange kalorier i hovedet. Men efter "forbrændingen" af disse kalorier har person 1 faktisk et overskud af kalorier på ca. 250 Kcal i forhold til person 2. Det betyder altså, at person 2 kan tillade sig at spise mere mad, altså her for 250 Kcal...

Nogle fordele ved et højere proteinindtag er altså:

- højere forbrænding

- mindre sult, pga. af mere mad

- gunstigere forudsætninger for at holde på muskelmassen

Edited by Mr. Fitness
Link to comment
Share on other sites

Nogle fordele ved et højere proteinindtag er altså:

- højere forbrænding

- mindre sult, pga. af mere mad

- gunstigere forudsætninger for at holde på muskelmassen

Og man kunne tilføje at ved at skære ned på kulhydrater og i stedet spise lidt mere protein, så skulle man også opleve mindre udsving i blodsukkeret, der skulle udmønte sig i knapt så meget sult-følelse.

Link to comment
Share on other sites

Nogle fordele ved et højere proteinindtag er altså:

- højere forbrænding

- mindre sult, pga. af mere mad

- gunstigere forudsætninger for at holde på muskelmassen

Og man kunne tilføje at ved at skære ned på kulhydrater og i stedet spise lidt mere protein, så skulle man også opleve mindre udsving i blodsukkeret, der skulle udmønte sig i knapt så meget sult-følelse.

Og endnu kan man tilføje mindre energi grundet det lave kulhydratindtag.

Sammensætningen har en teoretisk betydning, men den er ubetydelig, med mindre kosten er meget meget skævt skruet sammen.

Langtidsundersøgelser kan ikke påvise eller viser en meget lille forskel ved forskellige makronæringsstofsammensætninger.

-Fitness- det er ikke meget ved at lave et fancy eksempel når ikke du kender % for forbrænding.

ps. spiser man en kost rig på kostfibre/ langsomme kulhydrater er udsving i blodsukker begrænset. men med en kost rig på sukker giver jeg dig da ret.

Edited by Stubbe
Link to comment
Share on other sites

-Fitness- det er ikke meget ved at lave et fancy eksempel når ikke du kender % for forbrænding.
Nej, det er muligt.....

....men nu var mening med eksemplet at vise at forbrændingen af protein kræver mere energi end forbrændingen af kulhydrater (måske ikke end de meget fiberrige) og fedt. Det er du vel ikke uenig i? I den forbindelse er jeg ikke så interesseret i at lede efter de præcise tal - er nogen interesseret i disse, så må de selv arbejde lidt :)

Men lidt arbejde vil jeg da godt gøre for de interesserede:

Welle et al. (1981) and Robinson et al (1990) demonstrated that during a normal six hour period of rest and fasting (basal metabolism), subjects burn about 270kcal. When eating a single 400kcal meal of carbs alone (100g) or fat alone (44g), the energy burned during this six hour period reached 290kcal (an additional 20kcal). Interestingly, when eating 400kcal of protein alone (100g) the subjects burned 310kcal during this six hour period (an additional 40kcal). Therefore, protein alone had double the thermogenic power vs. fat or carbs alone!

Og lige lidt videnskabeligt til at bakke op om, at et højere proteinindtag er meget fordelagtigt under en diæt:

In another study by T-mag's own Doug Kalman et al (2001), Doug showed that a 1200kcal, high-protein (47%P, 36.5%C, 16.5%F) diet was more effective than a 1200kcal, moderate-protein (24.5%P, 48.3%C, 27.2%F) diet for fat loss. Subjects in the high-protein group lost 6.3lbs of body weight, 5.3lbs of fat weight, and only 1lb of lean weight. The moderate protein group lost 3.1lbs of body weight, no fat weight, and 4.5 whopping pounds of lean weight.
ps. spiser man en kost rig på kostfibre/ langsomme kulhydrater er udsving i blodsukker begrænset

Jeg vil da give dig helt ret i, at fiberrige kulhydrater, fx. i form af grøntsager er mindst ligeså vigtige som protein (hvis ikke vigtigere) for at opnå et optimalt vægttab i form af fedt :)

Link to comment
Share on other sites

Tusind tak for svarende - selvom jeg blev lidt forvirret over det eksempel med person 1 og 2 øøøøh... men ok pointn er altså at hvis man spiser varieret og fordeler det fornuftigt skulle det være ok.?

Det vil sige at min fordeling skulle være ok...

Og ja jeg er pige :bigsmile:

det er virkeligt rart med nogle gode svar og lidt diskussio ;)

Tak!

Carmen

Link to comment
Share on other sites

Nu skal jeg være sikker;
20%-30%-50%

Det er vel i rækkefølgen fedt-protein-kulhydrat?

Husk at du skal indtage ca 2gr. protein pr. kg. kropsvægt.

Niklas :superman:

Faktisk mente jeg rækkefølgen

protein, kulhydrat, fedt - men ved godt eksemplet er skævt. Jeg spiser ikke 50% fedt min kost..... ville bare gerne vide om man kunne gøre det

Carmen

Link to comment
Share on other sites

Tusind tak for svarende - selvom jeg blev lidt forvirret over det eksempel med person 1 og 2 øøøøh... men ok pointn er altså at hvis man spiser varieret og fordeler det fornuftigt skulle det være ok.?
:lol: :lol:

Pointen er blot, at kroppen skal bruge mere energi på at forbrænde protein end fx. fedt. Dvs. hvis du spiser protein fremfor fedt så forbrænder du flere kalorier uden at lave noget ekstra for dette.

Hvis fx. forbrændingen af protein kræver 30 % af de kalorier fra protein (sorry Stubbe :) ) du indtager, så er der jo kun 70 % kalorier tilbage som kan sætte sig. I modsætning til fedt der kræver mindre energi.

Eksempel:

Dit ligevægtsindtag er fx. 2000 Kcal

1) Du indtager 2000 Kcal fra protein, der kræver 30 % af kalorierne til forbrænding (tallet er ikke helt korrekt) - dvs. så tæller de 2000 Kcal du har indtaget kun 2000 Kcal - 30 % (til forbrænding) = 1400 Kcal. I modsætning til fedt, hvor "kalorierne" nærmere tæller de indtagne 2000 Kcal. Derfor kan du altså spise mere, når du spiser protein fremfor fedt (nu skal fedtet selvfølgelig ikke elimineres) og stadig tabe dig.

Tusind tak for svarende - selvom jeg blev lidt forvirret over det eksempel med person 1 og 2 øøøøh... men ok pointn er altså at hvis man spiser varieret og fordeler det fornuftigt skulle det være ok.?

Det vil sige at min fordeling skulle være ok...

Ja du kan sagtens tabe dig med en god varieret kost - også med den fordeling du nævner...

Edited by Mr. Fitness
Link to comment
Share on other sites

....men nu var mening med eksemplet at vise at forbrændingen af protein kræver mere energi end forbrændingen af kulhydrater (måske ikke end de meget fiberrige) og fedt.

Det gør de. Der skal så siges at kulhydrater også øger stofskiftet via sympatikus, udover den effekt som fåes gennem forbrænding.

Korttidsstudier har ganske vist, vist at proteinrigkost kan resultere i større vægttab. Desværre sammenlignes den som regel med den normale amerikanske kost og ikke den anbefalede kost. Hvilket har stor betydning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share