Vabler


NumZie
 Share

Recommended Posts

Jeg har lige købt et par nye løbesko. De gamle var punkteret og 5-6 år gamle mindst. Første gange jeg løber i dem (4 km) - får jeg en vabel efter de 3 kilometer. Den er ikke slem endnu - men bestemt irriterende og grund til et par dages pause.

Vablen sidder på den forreste del af svangen (eller hvad det hulrum inderst på foden nu hedder). Jeg løber vist ret neutralt (ikke særlig pronerende). Den Adidassko jeg købte, skulle være til netop neutralt eller let pronerende løb.

Jeg havde Reebok før - de er lidt bredere (andefod) ude foran, men Adidaserne passede mig godt ude i butikken.

Kan det passe, at jeg så hurtigt får vabler - og er det fordi mine fødder skal vænnes til de nye sko - eller er det fordi, de bare ikke har den rigtige pasform (skoen eller fødderne :)? Det er kun på højre fod, jeg har vabler. Der er ingenting på venstre fod.

Vil lige lure her for at finde ud af om jeg skal vælge et par Reebok i stedet - eller tvinge fødderne til at kunne løbe i de her sko.

Go' sommer :)

/NumZie

Link to comment
Share on other sites

"efter 3 km" synes jeg er en meget hurtig vabel. Løber du i bomuldssokker? I så fald er risikoen for vabler meget højere end med rigtige løbesokker.

Hvis du rent faktisk løber ret neutralt og får vabler af pronationssko, så vil jeg sige det på den måde at så er vi i hvert fald to der har det sådan.

Det er dog svært at sige om det kan være det som er problemet, da dine sko efter hvad du skriver nok ikke har de helt store pronationsindlæg.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Undskyld det sene svar. Grundet travlhed ser jeg det først nu :o

Ja, jeg løber i alm. tennissokker - har ikke noget fancy udstyr, da jeg trods alt ikke løber SÅ meget igen..

Men 'siden sidst' er jeg for første gang i dag kommet op på at løbe 5 km. Jeg startede på 3 og har så bygget langsomt op. Jeg er vist 'sprinter-bygget' (har lært at der er forskel på nogle fibre - så man oftest har 'talent' for ENTEN sprint ELLER distanceløB), så jeg er fint tilfreds med 28 minutter for min første 5 km tur.

Vablerne er gået væk - lidt behandling og flere løbeture var åbenbart det, der skulle til.

Men jeg har fået et andet problem. I dag fik jeg ondt i maven efter ca 3 km. Dvs ondt i det, der føles som mavemusklerne. Ikke sidesting - men ondt i maven. Det har jeg ikke prøvet før - nogen der ved, hvad det kan skyldes?

Håber det er ok at udvide og spørge til dette i denne tråd.

/NumZie

Link to comment
Share on other sites

selv om du ikke løber særlig langt kan jeg varmt anbefale et par løbe strømper, elsker næsten mine ;)...

Mht. din mave, jeg har også før haft en slags krampe i mine mavemuskler og jeg er ret sikker på at det skyldtes en hård omgang mave træning dagen før… måske det bare er som at få krampe i et ben fx,,…. Det er hverfal mit bud

Mvh Rasmus

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share