Alternativ Motion For Vægttab


iceb1977
 Share

Recommended Posts

Hej

Min veninde har gigt i knæet og har derfor svært ved at motionere med

f.eks højintensiv løbetræning. Hvilke andre gode motionsformer kan her

bruges hvor man stadig forbrænder fedt. Hun vil gerne tabe sig og er overvægtig

så det er vigtigt at motionen heller ikke er for minimal i forhold til fedtforbrænding

osv.

Hilsner

iceb1977

Link to comment
Share on other sites

Cykling/spinning er en del mere skånsomt end løbetræning, så måske det var en ide?

Ellers er der jo altid svømning. Endeligt kunne hun begynde på styrketræning, hvor man sagtens kan sammensætte et program der tager hensyn til fx dårlige knæ. :)

Link to comment
Share on other sites

Hej

Min veninde har gigt i knæet og har derfor svært ved at motionere med

f.eks højintensiv løbetræning. Hvilke andre gode motionsformer kan her

bruges hvor man stadig forbrænder fedt. Hun vil gerne tabe sig og er overvægtig

så det er vigtigt at motionen heller ikke er for minimal i forhold til fedtforbrænding

osv.

Hilsner

iceb1977

der findes også en maskine TOP XT hvor man cykler med armene (den de bruger til miss fitness)

Link to comment
Share on other sites

der findes også en maskine TOP XT hvor man cykler med armene (den de bruger til miss fitness)

..udemærket idé til styrkelse af armene, men jeg tror da ikke, at man forbrænder særligt meget på den maskine.. (??)

Hvis hun kan gå stille og roligt på et løbebånd eller cykle, som det blev foreslået, tror jeg, hun får noget mere ud af det. Arm maskinen der kan selvfølgeligt bruges som supplement, men ikke som den primære træning. Styrketræning, som foreslået, tror jeg også er en god idé - det behøves ikke at belaste knæene overhoved, og ekstra muskelmasse = større forbrænding.. :)

Link to comment
Share on other sites

der findes også en maskine TOP XT hvor man cykler med armene (den de bruger til miss fitness)

..udemærket idé til styrkelse af armene, men jeg tror da ikke, at man forbrænder særligt meget på den maskine.. (??)

Hvis hun kan gå stille og roligt på et løbebånd eller cykle, som det blev foreslået, tror jeg, hun får noget mere ud af det. Arm maskinen der kan selvfølgeligt bruges som supplement, men ikke som den primære træning. Styrketræning, som foreslået, tror jeg også er en god idé - det behøves ikke at belaste knæene overhoved, og ekstra muskelmasse = større forbrænding.. :)

selvfølgelig forbrænder man ikke lige så meget som ved løb eller cykling hvor man bruger de store muskelgrupper, men folk med gigt kan føle ekstrem smerte ved løb/gang så derfor ville jeg stadig forslå TOP XT

Edited by web-man
Link to comment
Share on other sites

I følge lægevidenskaben skal man netop holde leddene igang ved gigt! (at holde leddene passivt forværrer kun gigten - i gamle dage troede man desværre leddene skulle holdes i ro). Derfor vil jeg anbefale let motion for benene som det primære kombineret med styrketræning.

Hvilken form for idræt, der er bedst kan selvfølgelig afhængig af preferencer og evt. smerter. Normalt vil jeg anbefale cykling (da belastningen her kan varieres til meget lave belastninger) og svømning. Det bedst program vil dog være alsidig motion, da idræt hvor leddene er fokuseret i bestemt stillinger, der fastholdes over længere tid afhængig af gigtformen evt. kan øge gigtsmerterne. Tag nogle lange cykelture og gåture, smut i den lokale pool, brug motionscenteret etc.

Det er meget vigtigt med styrketræning for gigtleddene, da øget muskelstyrke støtter leddet og dermed mindsker smerterne på længere sigt.

Husk hun skal starte forsigtig op både med motionen og især styrketræningen. Få evt. lagt et fast program for styrketræningen i et center.

PS. Udendørscykling giver større variation i ledbelastningen (hvilket skulle være en fordel). Kulde om vinteren er derimod ikke godt (derfor indendørs). Spinning er også en mulighed, hvis gigtsmerterne ikke er voldsomme (pas dog på høje belastninger).

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv slidgigt i knæene pga. tidligere overvægt.

Jeg kan heller ikke løbe, men jeg kan cykle - både spinning og alm. cykling, cykler ca. 80 km. om ugen med gennemsnitsfart ca. 24. kmt. i på vejene eller 30 kmt. på motionscykel. Når hun cykler skal hun cykle i lave gear og træde hurtigt rundt. Det skåner knæene og giver god kondition (men er hårdt i starten). Jeg styrketræner også 2x pr. uge. Jeg kører et rimeligt normalt program, men har problemer med visse øvelser, fx. lunges mens squats ikke generer knæende - det er individuelt hvad man kan og ikke kan, men alt, hvad der ikke gør ondt under udførelsen må udføres (ifølge "min" fys.).

Jeg kan også powerwalke og deltage i aerobic på trampolin, men stavgang er knæene ikke meget for. Step-maskinen går også an i begrænset omfang, mens løbebåndet ikke er godt for knæene, hvorimod Rotex-maskine kan bruges. Aerobic på trampolin er absolut nr. 1, det generer overhovedet ikke knæene.

Hun er nødt til at prøve, hvad hun kan - jeg kan sagtens være veltrænet selvom jeg har knæproblemer.

Jeg bruger også armcyklen i håb om, at den kan fjerne min tendens til at få hold i nakken fra tid til anden. At bruge den er konditionstræning som at cykle, så hvis man cykler hårdt nok til at få pulsen op på samme niveau, som ved alm. cykling, så burde man også forbrænde samme antal kcal.

Lange gåture er heller ikke det værste man har.

Tager hun glucosamin og MSM? Det burde hun, det hjælper.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved ikke hvad hun tager. Det var fordi hendes læge havde sagt til hende at hun

ikke skulle motionere knæet nemlig. Dog er hendes læge ret useriøs og joker nok

lidt for meget med hende til hun ikke kan vide hvornår han mener det han siger og

hvornår han joker. Hm ret uhensigtsmæssigt synes jeg.

iceb1977

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved ikke hvad hun tager. Det var fordi hendes læge havde sagt til hende at hun

ikke skulle motionere knæet nemlig.

Lyder ikke særlig seriøst umiddelbart med mindre hende knæ er så svært beskadiget og alle former for knæmotion giver megen smerte. Som tikla så udmærket skriver er der masser af muligheder at afprøve for motion. Jeg synes ikke hun på forhånd skal slå sig til tåls med ikke at kunne dyrke motion for benene. Udført på den rigtige måde kan det måske forbedre hende symptomer. Da muskler i benene er klart større end armenes er forbrændingen her også større.

Kender flere der har slidgigt eller knæskader, som træner cykling/benmotion.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Hej.

Prøv evt. at finde et motionscenter, der har en læge tilknyttet. Min kone og jeg går i et sådant. Det har været en stor succes for min kone, der har problemer med både knæ og ryg. Det er dog ikke slidgigt. Lægen har her hjulpet med at sammensætte et program, der tager hensyn til diverse skavanker og hun er i stand til at gennemføre det uden problemer og med gode resultater. Der er for mig ingen tvivl om at din veninde vil have godt af styrketræning, stærkere muskulatur må da kunne aflaste noget af belastningen i leddene.

Ken.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share