Hvad skal man tro på?


Butcher
 Share

Recommended Posts

Ja nu er jeg forvirret..

Hvis man regner med den formel som der er skrevet her på siden så forbruger jeg dagligt ca. 2300 kcal. Men hvis man regner med den udregner der er kommet her på mol så forbruger jeg ca. 3000 kcal. Dette er jo en temmelig væsentlig forskel, og hvad skal man tro på ?

Link to comment
Share on other sites

nu ved jeg ikke lige hvilken formel du mener med "den formel som der er skrevet her på siden" men tager den højde for dit aktivitets niveau eller er det kun basis forbrændingen den spytter ud ? Det kunne godt lyde som det sidste.

Ellers så vej dig jævnligt, noter vægtændringerne over nogle uger, og brug det til at finde dit ligevægts indtag.

Link to comment
Share on other sites

Benedict-Harris formlen:

Men: BMR = 66 + (13.7 X wt in kg) + (5 X ht in cm) - (6.8 X age in years)

Women: BMR = 655 + (9.6 X wt in kg) + (1.8 X ht in cm) - (4.7 X age in years)

Note: 1 inch = 2.54 cm.

1 kilogram = 2.2 lbs.

Example:

You are female

You are 30 yrs old

You are 5' 6 " tall (167.6 cm)

You weigh 120 lbs. (54.5 kilos)

Your BMR = 655 + 523 + 302 - 141 = 1339 calories/day

Now that you know your BMR, you can calculate TDEE (Total Daily Energy Expenditure) by multiplying your BMR by your activity multiplier from the chart below:

Activity Multiplier

Sedentary = BMR X 1.2 (little or no exercise, desk job)

Lightly active = BMR X 1.375 (light exercise/sports 1-3 days/wk)

Mod. active = BMR X 1.55 (moderate exercise/sports 3-5 days/wk)

Very active = BMR X 1.725 (hard exercise/sports 6-7 days/wk)

Extr. active = BMR X 1.9 (hard daily exercise/sports & physical job or 2X day training, i.e marathon, contest etc.)

Example:

Your BMR is 1339 calories per day

Your activity level is moderately active (work out 3-4 times per week)

Your activity factor is 1.55

Your TDEE = 1.55 X 1339 = 2075 calories/day

Den der formel. Så ja den tager hensyn til aktivitet.

Jeg har ikke tid til at notere mig vægten over nogle uger(heller ej lyst) eftersom en af formlerne vel må være nogenlunde præcis!?

Link to comment
Share on other sites

Er det så denne beregner du sammenligner med?

Jeg får stort set identiske resultater med dem begge.

Spørgsmål til dig: Hvad er dit daglige energiindtag og er det relativt stabilt fra dag til dag?

Mit daglige energiindtag er på ca. 1700 kcal da jeg regner med jeg bruger ca. 2300 kcal.

Mit mål er at få fedt% omkring 10%...og i det sammenhæng er det jo TEMMELIG vigtigt om det er 2300 eller 3000.

Men det er vel fordi jeg har brugt forskellige faktorere for fysisk aktivitet så, syntes ellers jeg havde tjekket det igennnem :blink: :)

Link to comment
Share on other sites

Hvad er dine tal, altså højde, alder, vægt og aktivitetsniveau?

Jeg er 17 år 173 cm høj og vejer 66-67 kg.

Mit aktivitetsniveau er Stillesiddende arbejde med kun lidt fysisk aktivitet og ingen eller begrænset fysisk aktivitet i fritiden. eller den lige over...nok den over? jeg går i skole og går derfor jo en hel del da det er på 3. sal.

Link to comment
Share on other sites

I HB formlen har du brugt "Activity Multiplier" på 1,375, ik?

For at få ca. 3000 Kcal på forsiden har du brugt "Stillesiddende arbejde med et vist behov for fysisk aktivitet og ingen eller begrænset fysisk aktivitet i fritiden.", ik? Dette er en multiplier på 1,65, hvilket gør den store forskel.

Du vil dog få en lille forskel ved beregning med de 2 BMR formler alene. Forsideformlen gir et lidt højere BMR.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share