fødeindtag ved cardiotræning


Ramius
 Share

Recommended Posts

Nu er jeg jo begyndt at cykle en del, mit spørgsmål går så på hvor meget man bør spise hvis målet er at komme i bedre form. Skal der et kalorieoverskud til for at forbedre sin kondition.

Ved cykling antager jeg at man´ikke giver musklerne lige så meget hypertrofi stimuli som ved vægttræning, men hvor meget protein er det tilrådeligt at indtage?

Link to comment
Share on other sites

ALt andet lige vil det være meget nemmere at forbedre formen ved cardio end ST når man er i energiunderskud.

Med mindre du går helt amok i lavenergidiæt, så ville jeg ikke være nærvøs. Klø du bare på.

Vigtigst af alt. Lige efter cardio tages en shake med hurtigtoptagelige kulhydrater og hurtigtoptagelige proteiner. Den relative mængde af kulhydrater skal i en sådan shake være større end ved ST. Mængden ca. den samme.

Link to comment
Share on other sites

Jarvig13 --> Jeg ved ikke, hvor du har din informationer fra, men jeg vil gerne have lov til at forholde mig en smule kritisk til dit svar.

ALt andet lige vil det være meget nemmere at forbedre formen ved cardio end ST når man er i energiunderskud.

Hvor har du det fra?? Er det erfaringer på egen krop eller? - Nu ved jeg godt du skriver "alt andet lige", hvilket dækker dig meget godt ind, men:

Der er ALT for mange individuelle forhold at tage hensyn til. Selvfølgelig kan man lunte/powerwalke 5 km om dagen ifm energiunderskud uden de store problemer.

Derimod vil jeg meget nødig træne fx hård intervaltræning uden tilstrækkelig med brændstof på kroppen :(

Ligesom med styrketræning - jeg kunne sikkert sagtens fjolle mig igennem lidt tilfældig split-træning på en ulødig kost, (og blive lidt stærkere) men ville nok ikke bryde mig om det på et ondt russisk-styrke-program!

Link to comment
Share on other sites

DBM . uddyb . please??? ok, hvad ville du mene er optimalt i forhold til en hård cykeltur på 3 timer (for mig vil det sige lige under 90km) jeg kan formodentligt ikke leve af en banen da mit energi forbrug over de 3 timer nærmer sig det dobbelte af hvad jeg i passiv tilstand bruger på en helt dag

Link to comment
Share on other sites

DBM ->

Jeg har da tit forbedret min kondi (endog markant) under rimeligt hårde diæter. Så ja, jeg har da prøvet det en del gange.

Men nu er personlige erfaringer jo ikke så vigtige.

Hvad der er vigtigt er om der er fysiologisk hold i det.

Hvadenten man styrketræner eller laver cardio vil der være en hel mængde fysilogiske mekanismer som presses og herefter af kroppen søges forbedret.

Alle disse ting kræver energi. Men der er enorm forskel på mængden af energi som skal bruges på diverse ting. Absolut ingen tvivl om, at opbygning/hypertrofi af muskler er ekstremt energikrævende - noget der er meget, meget svært i energiunderskud. Holdt overfor dette, så er capilærforgrenings-udviklingen under cardio langt mindre energikrævende.

Og sådan kan man blive ved.

Ser vi på selve proteinnedbrydningen under cardio, så afhænger dette meget intensisteten og længden af træningen. Jo, man kan på eliteniveau komme ud for ikke ubetydelig proteinnedbrydning. Men for en gennemsnitlig motionist vil proteinnedbrydnin ved medium hastighed og medium distance være rimeligt lille. Kroppen vil ikke skulle særligt meget energi på dette. Når der endvidere tages hensyn til muskeopbygningen ved cardio stort set kun vil være genopbygning til status quo, og ikke som ved ST også et "krav" at der sker decideret hypertrofi, så ser mulighederne faktisk rigtigt pæne ud til cardiofremgang i energiunderskud.

Link to comment
Share on other sites

Jarvig --> Jeg er ikke decideret uenig, i det du skriver, men har stadig nogle forbehold. Mit problem er, at du slynger nogle generelle retningslinier ud, (sådan virker det i hvert fald på mig) som SLET ikke kan bruges i alle situationer.

Cardio er andet end et middel til vægttab, og trænes der hårdt og målrettet nytter det ikke noget at man ikke får nok energi.

Du skriver:

ALt andet lige vil det være meget nemmere at forbedre formen ved cardio end ST når man er i energiunderskud.
Hvordan sammenligner du cardio-form og styrketræning??
Ser vi på selve proteinnedbrydningen under cardio, så afhænger dette meget intensisteten og længden af træningen. Jo, man kan på eliteniveau komme ud for ikke ubetydelig proteinnedbrydning. Men for en gennemsnitlig motionist vil proteinnedbrydnin ved medium hastighed og medium distance være rimeligt lille. Kroppen vil ikke skulle særligt meget energi på dette. Når der endvidere tages hensyn til muskeopbygningen ved cardio stort set kun vil være genopbygning til status quo, og ikke som ved ST også et "krav" at der sker decideret hypertrofi, så ser mulighederne faktisk rigtigt pæne ud til cardiofremgang i energiunderskud.

Jeg forstår ikke hvorfor du hænger dig så meget i proteinnedbrydningen?? Det er højest sandsynligt større ved styrketræning, men det er da ikke ens betydende med at det kræver mere energi end cardio?! Hvad kræver mest energi - et maratonløb eller 1,5 times HST træning?? :tongue:

Men nu er personlige erfaringer jo ikke så vigtige.

Hvad der er vigtigt er om der er fysiologisk hold i det.

Selvfølgelig tæller fysiologiske facts mest, men dermed ikke sagt at personlige erfaringer ikke kan bruges. (Ligesom TJ og Crawdaddy har nævnt ifm. BB.) Nogle gange er det en fordel at vide hvordan kroppen reagerer på forskellige belastninger/udfordringer. Det er IKKE alt, man kan læse sig til på internettet.

Jeg vil personlig nødigt træne hård interval træning, løbe 15+ km., gå runder i boksning eller dyrke hård idræt mm. med et tarveligt energiindtag!

Edited by DBM
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share