vægttab og appetit


Hermeshouse
 Share

Recommended Posts

hejsa her :)

ja, jeg er ny her inde, og jeg har et enkelt lille spørgsmål.

jeg tæller kalorier så det batter og har sat mig til 1874,88, ud fra en udregning, som jeg har set på dk.helbred.slank.

men men <_< jeg syntes generalt at det er ENORMT meget som jeg skal spise, selv om jeg udemærket ved, at jeg ikke har spist nok før hen....

er der nogen der ved, hvordan man får ens appetit op, så man ikke føler sig som en spærreballon hele tiden :tongue: da dette egentlig er et stort problem for mig *S*

eller er det for mange kalorier jeg får, da jeg har sat det til stillesiddene aktivitet...??

knuz

Anne Mette

post-11-1092681586.gif

Link to comment
Share on other sites

thi hi.. ja, det var 655 + (9.6 X vægt i kilo) + (1.8 X højde i cm) - (4.7 X alder i

år)

så skulle man x det med 1.2 (lidt eller ingen motion, kontor job) og det gav 1874,88 *G*

men jeg syntes stadig at det er meget man skal spise, og derfor vil jeg gerne vide, om man kan booste sin apptit lidt, da jeg helst ikke vil tilbage i den gamle vane, med ikke at spise noget *S* :thumb_down:

hmm stakkels postbud :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ok, jeg regnede lige efter, og du har vidst ret. Synes bare det lød af lidt eftersom min basale kaloriebehov ligger omkring 3000kcal, og med træning ryger det op omkring 3600kcal.

Men hvad spiser du normalt, og hvor ofte spiser du?

Postbudet skal nok klare sig :unsure:

Link to comment
Share on other sites

ok :unsure: så kan jeg godt se, at jeg ligger noget lavt, i forhold, men nu er jeg også en kvinde og jeg har sat energiforbrændning lig 0 *G* bare lige for en sikkerheds skyld...

jamen før hen, spise jeg ikke ret meget, altså det gik tit sådan, at det første jeg spise var aftensmad og jeg ved godt, at dette er ikke sundt og ens stofskifte falder, men det er bare ikke så nemt, når man egentlig ikke er sulten... :blink:

men nu, vil jeg gerne dække mit behov ind, på ca 6 måltider, hvor jeg har 3 større, altså morgen, middag og aften *S* og resten er små sunde snacks, som gulerødder osv...

men jeg fatter kleine af det, fordi jeg kunne næsten ikke spise til middag, selv om det var flere timer siden at jeg havde fået en snack ??? *S*

det er lidt svært at spise noget, når man allerede føler sig mæt og tilpas ;)

Link to comment
Share on other sites

Ok, hvis du har været vant til kun at spise til aften kan der måske også ligge noget tilvænning i det.

Nu ved jeg ikke hvor længe du har haft det sådan, men hvis du har haft "programmeret" kroppen til at den kun får mad til aften, så vil den jo delvist indrette sig på dette, og så vil det også tage noget tid at vænne dig til at spise 6 måltider om dagen.

Link to comment
Share on other sites

ja, jeg har også tænkt på, at der selvfølgelig skal være noget tilvendning, lige som der er med at lære at tælle kalorier *G* ;)

hmm jeg tror bare at der var nogen kloge hoveder, der muligvis kunne hjælpe mig *G* B)

det skal lige siges, at jeg har haft det sådan i mange år, og at detjo har sat min vægt i bero, så den faktisk ikke har faldet eller steget... men desværre er for høj *S* og så ville jeg bare gerne lige høre om det var for mange kalorier jeg spiser *S* :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Jamen så kommer vi jo lidt nærmere.

Hvis du mener din vægt er for høj kan det jo sagtens have noget at gøre med at du har spist 1 gang om dagen. Du opnår slet ikke en effektiv forbrænding på den måde, idet kroppen går i sult-mode fra du er færdig med at forbrænde aftensmaden og indtil næste dag.

Tricket ved at spise mange gange er at kroppens forbrænding hele tiden holdes i gang, og dermed bliver højere.

Så med det samme antal kalorier fordelt over hele dagen (alt andet lige) burde du faktisk tabe dig.

Ved godt det er lidt udenfor hvad du spurgte til.

Link to comment
Share on other sites

:unsure: du mener altså, at jeg skal dele mine 1874,88 (helt præcis) *G* ud på 6 måltider og der efter vil jeg kunne se en forbedring ??? *S*

så man skal ikke tænke på morgen, middag og aftenmad, da jeg troede at de var vigtigst og de andre måltidere var snack, for at holde forbrændningen oppe ????

er lige forvirret nu!

Link to comment
Share on other sites

Nej, du havde fat i det rigtige fra starten af.

Vigtigste måltid er morgenmaden, da den fortæller kroppen at nu skal den i gang med at forbrænde. Middagsmåltidet er så 2. hovedmåltid, hvor kroppen lige skal have noget at arbejde med, for at kunne holde systemet i gang, og aftensmaden er 3. vigtigste måltid. Formålet med mellemmåltiderne er primært at holde forbrændingen i gang. Når kroppen hele tiden har noget at arbejde med, så holder den sig bedre i gang.

Så hovedparten af dine kalorier skal fordeles på morgenmad, middag og aften. Nogen siger at aftensmåltidet er det mindst vigtige, men den påstand er jeg ikke selv enig i.

Det jeg mente var at hvis du tidligere har spist det samme, altså 1800kcal til aften, og intet resten af dagen, og så skifter over til at spise 1800 kcal fordelt over dagen, så vil de kcal du spiser fordelt over dagen fede mindre fordi de optages på en bedre måde.

Hvis man spiser det hele på en gang vil kroppen jo bare lagre mest muligt som fedt fordi den ved at der går 24 timer før den får noget igen, og så vil den gå i sultetilstand indtil da, for at spare på energien, mens kroppen ved mange måltider lærer at den får mere mad når den har brug for det, og derfor vil den ikke gå i gang med at opbygge depoter, og forbrændingen vil holde sig konstant eftersom den ved at den ikke behøver at forberede sig på en sultperiode.

Ved ikke om det måske var lidt bedre formuleret.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ret sikker på at du vil opleve efter et stykke tid med mange måltider om dagen, at din appetit bliver lidt mere normal.

En anden fordel ved at splitte dem op, er at du ikke vil opleve denne sult og mæthedsfornemmelse på samme måde som hvis du eksempelvis kørte få store måltider ind, eller tilsvarende få små måltider ind.

Spiser du eksempelvis som jeg gør hver 2. / 3. time - så er det meget få gange man oplever decideret sult på nogen måde, og efter en periode får man også tilpasset sine måltider til ens egen rytme, og har en lille ide om hvor store de skal være på de forskellige tidspunkter i døgnet.

Det med at forbrændingen er højere ved at spise mange gange kontra 2-3 gange, er vist ikke rigtig bevist sådan rent videnskabeligt - ikke destomindre er det noget der i min verden virker ret godt, især under cutning.

Link to comment
Share on other sites

Måltidsfrekvens er stort set ligegyldig med hensyn til vægttab.

At stofskiftet øges ved indtag af flere små måltider er sludder. Måltider øger kun stofskiftet med deres termiske effekt, hvilken er uafhængig af antallet af måltider, men derimod af den totale mængde og sammensætningen. Læs her.

Lidt online eksempler:

1) Effect of the pattern of food intake on human energy metabolism.

2) Effects of meal frequency on body composition during weight control in boxers.

3) Compared with nibbling, neither gorging nor a morning fast affect short-term energy balance in obese patients in a chamber calorimeter.

Link to comment
Share on other sites

ok, nu er jeg forvirret igen, da jeg er helt ude på herrens mark *S* :unsure:

kan jeg ikke lige få uddybet de 2 sidste svar, da jeg ikke er helt inde i alle de udtryk, men har læst artiklerne, men for at være ærlig, fik jeg ikke ret meget ud af dem, andet end at jeg muligvis har får få kalorier om dagen ???

help please :(

Link to comment
Share on other sites

Du siger at du tæller kalorier så det batter?

Hvad er grunden til dette? Hvis det er fordi du vil tabe dig skal du huske at tage 500cacl fra, for at kommer i kalorieunderskud som gør at du vil tabe dig mere, dog ikke så meget at du midster muskelmasse!!

Link to comment
Share on other sites

hmm ja, jeg har regnet ud, hvor mange kalorier jeg skal havde, hvis jeg vil ned på den vægt som jeg vil havde. :)

jeg har vist hvordan jeg har udregnet det, tidligere i tråden og kommet til en kalorie-antal på 1874,88 kalorier om dagen og det med at det batter, er fordi jeg syntes enormt meget, jeg skal spise *S* :cry:

jeg er blevet forvirret, fordi en siger, at det ikke er meget lidt og andre siger noget andet *G*

jeg er lige startet og har ikke så meget styr over det *G* :unsure:

Link to comment
Share on other sites

kan jeg ikke lige få uddybet de 2 sidste svar, da jeg ikke er helt inde i alle de udtryk, men har læst artiklerne, men for at være ærlig, fik jeg ikke ret meget ud af dem, andet end at jeg muligvis har får få kalorier om dagen ???

Det der bliver sagt er i den ene at hvis man deler sit energiindtag ud over hele dage (5-6 måltider) så øger man forbrændingen.

I den anden siges det at der ikke umiddelbart er noget der tyder på at det skulle være tilfældet.

MIN personlige erfaring er at hvis man spiser løbende (5-6 gange dagligt) undgår man og blive sulten. Det betyder at man ikke LIGE snupper en hurtig snikkers eller mars bar fordi man bare er SÅ sulten, men holder sig til planen.

Link to comment
Share on other sites

ja, det har jeg fattet *S* men problemt med mig, er jo ikke at jeg er sulten hele tiden men lige omvendt... <_<

altså, jeg kan sagtens gå en hel dag, uden egentlig at få nogen kalorier ind, men det er jo ikke sundt for forbrændingen....

så jeg ville bare høre, om hvordan man fik mere appetit, og ikke undgik af spise usundt, da jeg generalt ikke gør særligt meget i det

Link to comment
Share on other sites

Hvordan man får mere appetit er jo svært at sige man jeg har været i samme fase som du er nu hvor man går fra næsten ikke at spise til at spise en masse. I begyndelsen havde jeg det ligesådan at man føler sig stoppet hele tiden (det varede et par måneder).

Kan du ikke holde det ud vil jeg foreslå dig at du skære lidt ned på størrelsen af dine måltider, også selvom du ikke får det energiindtag du burde. I løbet af den næste 1-2 måneder øger du gradvist dit indtag indtil du når det du skal have. Du vænner der her langsomt til at spise mere.

Håber det hjælper

Link to comment
Share on other sites

ok, så jeg behøver egentlig ikke, at spise så meget, da jeg føler mig MEGET mæt hele tiden, så det grænser til kvalme *S*

jamen hvad så med min forbrændning ???

jeg syntes at jeg læste, at den også faldte, selv om jeg spiser meget mere end før, faktisk har jeg spist frugt osv hele dagen, for at være sikker *G*

min mave, skal helt sikkert tilvænnes til mad, da den jo har fået et kulturchok over dette her *G*

Link to comment
Share on other sites

Lad forbrændingen komme sekundært....begynd med at vende dig til at spise det du skal over hele dagen.

Når du er kommet op på det kommer forbrændingen af sig selv. Du ser måske ikke de resultater her nu du godt kan tænke dig men i det lange perspektiv vil du se resultater.

Tænk et år frem ikke 14 dage, da det du laver nu gerne skulle holde resten af livet, ikke.... :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share