Protein pulver mærker


tron
 Share

Recommended Posts

Jeg har planer om at supplere med noget protein pulver, men er der forskel på de billige og dyre mærker (hænger pris sammen med kvalitet)? Er der noget, jeg absolut bare skal holde mig væk fra? Hvilke mærker har i haft godt resultat med, og hvor kan det købes og hvad koster det.. (det skal helst kunne bestilles over nettet :))..

Link to comment
Share on other sites

Hovedparten af dine spørgsmål kan ikke besvares, da det ikke er tilladt at omtale navngivne kosttilskud. Her er en liste over de kosttilskudsfirmaer der støtter MOL gennem bannerannoncer.

Jeg har planer om at supplere med noget protein pulver, men er der forskel på de billige og dyre mærker (hænger pris sammen med kvalitet)?

Spørger du de billige mærker vil svaret uden tvivl være at der ikke er nogen forskel. Spørger du de dyre er der naturligvis en forskel. Og jeg har prøvet :)

En lille forskel er der sikkert, men næppe noget der kan retfærdiggøre den ofte meget store prisforskel.

"Kvalitetsforskellene" består hovedsageligt af følgende:

- Proteinindhold ift indholdet af kulhydrat og fedt. Laktoseindholdet (som er en del af kulhydraterne) kan også være relevant hvis man er laktoseintollerant. Disse oplysninger er direkte tilgængelige eller bør i hvert fald være det. Et andet relevant punkt kan være indholdet af de enkelte aminosyrer, jeg har dog ikke kendskab til om der er stor variation på det område og hvilken effekt den i så fald vil have. Jeg tvivler på det er noget problem.

- Hvor let blander det op? Kræver det en blender at få blandet ordenligt eller kan det klares manuelt med en shaker? Der har været en lille forskel iblandt de mærker jeg har prøvet, men ikke noget specielt.

- Smag. Meget individuelt og man bliver næsten nødt til at prøve for at finde ud af om man kan lide smagen, eller i hvert fald holde den ud ;) Man kan jo lade være med at købe det største bøtte første gang hvis man er i tvivl. Jeg har ikke prøvet voldsomt mange, men jeg er endnu ikke stødt på noget der ikke kunne spises.

Link to comment
Share on other sites

En lille forskel er der sikkert, men næppe noget der kan retfærdiggøre den ofte meget store prisforskel.

En smule uenig med MaxP's generalisering. Jeg mener det er meget individuelt hvor tolerant man er i forhold til indholdet i de forskellige mærker/produkter, hvorfor det kan være en god idé prøve produkter fra den henholdvis dyre og billige ende.

Personligt er der en del produkter jeg holder mig fra, da jeg ganske enkelt får acne af disse og typisk er det produkter i den billige ende af skalaen. Igen - det er individuelt, så det bedste råd må næsten være at prøve sig frem.

Start evt. med det billige, da der efter min mening ikke er nogen nævneværdig resultatmæssig forskel på produkterne ift. muskelopbygning mv. - men "blomstrer" du op, så prøv et andet produkt - og ja, måske er det lidt dyrere.

Pris og kvalitet følges af - men selvfølgelig betales der for "mærket" på de meget kendte og opreklameret produkter, hvilket næppe giver mest "bang-for-the buck", som MaxP rigtigt nævner.

Kim S

Link to comment
Share on other sites

Der er STOR forskel på opløselighed. Pga. de tåbelige regler der hersker kan jeg kun sige at du skal gå efter den nyeste generation af proteinpulver, da de gamle ofte har dårligere opløselighed.

Desuden er der forkel på BCAA indholdet, det skal helst være så højt som muligt. Gerne 23%+. Kigger du ved nogle af de MOL støttede forhandlere vil du se at deres produkter er meget ringe hvad angår BCAA indholdet.

Link to comment
Share on other sites

Desuden er der forkel på BCAA indholdet, det skal helst være så højt som muligt.

tron> BCAA er aminosyrerne leucine, isoleucine og valine. Du kan se indholdet ved at checke animosyreprofilen for det givne produkt.

Jeg vil mene at det er tilsvarende vigtigt at kende kvaliteten af den mængde protein du iøvrigt indtager gennem din kost, hvilken burde stå for største delen af dit samlet protein indtag. Diverse pulver produkter er immervæk stadig at betragte som kosttilskud, som med fordel kan indtages specielt efter træning samt som tilskud til morgenmad mv.

Kim S

Link to comment
Share on other sites

Desuden er der forkel på BCAA indholdet, det skal helst være så højt som muligt. Gerne 23%+. Kigger du ved nogle af de MOL støttede forhandlere vil du se at deres produkter er meget ringe hvad angår BCAA indholdet.

Hvor kommer de 23% fra? :unsure:

Ved 3 af forhandlerne med bannerannocer stod der amonisyrefordeling, og her havde to et indhold af BCAA på 18,5% og den sidste lidt over 23%. Men hvis man bruger de billige som så har lidt lavere indhold af BCAA, kan der så ikke bare kompenseres for det ved at bruge en smule mere pulver. Det er naturligvis ikke en optimal løsning, men hvis det samlet set stadig er billigere kan det vel gå ;)

Link to comment
Share on other sites

Der er STOR forskel på opløselighed. Pga. de tåbelige regler der hersker kan jeg kun sige at du skal gå efter den nyeste generation af proteinpulver, da de gamle ofte har dårligere opløselighed.

Desuden er der forkel på BCAA indholdet, det skal helst være så højt som muligt. Gerne 23%+. Kigger du ved nogle af de MOL støttede forhandlere vil du se at deres produkter er meget ringe hvad angår BCAA indholdet.

Hvad mener du præcist med den nye generation af protein pulver?! :unsure:

Har engang været på Prolabs Weigth gainer, det er dyre sager (måske lidt for dyrt ;)).. Bør jeg gå efter protein 80/90? eller skal jeg vælge weigth gainer.. Mit mål er bulk

Har planer om at blende mælk med 2 bananer og en scoop protein pulver (40 g. ca.) og derved lave min egen "weigth gainer"

ellers takker jeg for svarene.. så først efter, at man ikke måtte hevise til andre forhandlere.. :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Hvor kommer de 23% fra?  :unsure:

23%+ var bare hvad jeg ved flere af de nye mærker har, bla. det jeg selv bruger.

Du kan sikkert bare spise mere protein, men da BCAA er det bedste protein både til muskelopbygning og andre ting (ifølge en post af Angel, her) så synes jeg det er godt at finde noget pulver der indeholder meget BCAA. Hun skriver dog senere at kroppen godt selv kan danne BCAA hvis man bare spiser nok protein.

Du kan godt finde pulver med ovenstående indhold til 150kr/kg, hvilket er pænt billigt synes jeg, så hvorfor ikke nappe al det BCAA man kan ? :)

Edited by Apocalypse
Link to comment
Share on other sites

Hvis vi taler om valleprotein... læs nedenstående.

1) Valle protein koncentrat - eng. Whey Protein Concentrate, WPC.

Denne type protein er forarbejdet meget skånsomt og ved lave temperaturer.

Indeholder typisk omkring 60–80 % protein med minimalt indhold af fedt og laktose. Den skånsomme proces omkring forarbejdningen gør at omkring 90-96 % er udenatureret og peptiderne er også velbevarede.

2) Ion-byttet valle protein isolat – eng. Ion Exchange Whey Protein Isolate.

Denne type protein er forarbejdet til at indeholde omkring 90% protein, med et minimalt indhold af laktose og næsten intet fedt. På trods af at dette umiddelbart byder på nogle fordele hvad angår højere proteinindhold er det værd at være opmærksom på at der ved flere at processerne der benyttes ved forarbejdningen er tale om stor denaturering og tab af peptider.

Det kan derfor godt være at protein indholdet umiddelbart er højere i isolat, men det er ikke sikkert at der er de sammen sundhedsmæssige fordele som ved koncentrat.

3) Krydsflydt mikro-filtration – eng. Cross Flow Micro ( CFM ) Filtration.

Denne metode er udviklet for at undgå de problemer der er med valle isolat.

Denne metode er uden sammenligning den mest velegnede når det kommer til at isolere og koncentrere valle protein. Med denne metode er det også muligt at isolere protein til omkring 90 %, og uden fedt og laktose. Men i modsætning til ion-bytte metoden der også umiddelbart giver disse fordele, giver CFM filtration et 99 % udenatureret protein, og bibeholder praktisk talt alle de vigtige peptider. Det høje kalcium indhold i CFM er også en fordel ved diæter med høj andel af protein.

4) Protein hydrolysat ( kan ikke købes i pulverform, endnu )

Valle og kasein protein kan hydrolyseres ( eng. hydrolized ). Denne proces nedbryder proteinet til mindre dele, på samme måde som vores fordøjelsessystem. Dette gør hydrolyse til en god måde at forarbejde protein på, så længe producenten er opmærksom på ikke at denaturere proteinet.

Mine penge går til 1 og især 3, risikoen for at fylde sig med værdiløst snavs er simpelthen for stor ved 2'eren.

Link to comment
Share on other sites

God gennemgang kronborg :)

4) Protein hydrolysat ( kan ikke købes i pulverform, endnu )

Valle og kasein protein kan hydrolyseres ( eng. hydrolized ). Denne proces nedbryder proteinet til mindre dele, på samme måde som vores fordøjelsessystem. Dette gør hydrolyse til en god måde at forarbejde protein på, så længe producenten er opmærksom på ikke at denaturere proteinet.

En lille detalje: dette skulle være det hutigest optagelige af alle protein typerne. Derfor godt under/efter træning.

Dog skal det siges at inden smagen tilpasses smager dette protein af :puke2:

Så hvis man skulle være så perfektionistisk, at man går til en af de amerikanske "protein customizers" (man laver egne protein blandinger). Vil man være meget ked af smagen af hydrolysat.

Link to comment
Share on other sites

Tak, men det er ikke mig der har skrevet det. Jeg har blot oversat det fra engelsk. B)

Men mht. tilgode og dårlige proteintyper: Det bunder i en misforståelse at hurtigtoptageligt protein (læs: valle) altid er det bedste. Det er klart at det er det bedste umiddelbart efter træning da valleproteinoptages så hurtigt som det gør; musklerne bliver simpelthen bombarderet med aminosyreri nden for en periode på 2 timer.

Det er også godt hvis man spiser fx hver 2. 3. time for at bulke masse.

Men hvis man tager proteintilskud er det en god ide at købe en KVALITETES kasein/valle blanding og supplere til den almindelige whey, da det bliver afgivet meget mere stabilt til musklerne. Fx før sengetid er det klart en fordel med kasin/mælke protein. Det samme gælder vel for shaken om morgenen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share