Mælk vs. jern


Beleriand_K
 Share

Recommended Posts

Afledt af diskussionen om mælk kontra vand, så er her et spørgsmål om mælk kontra jern:

For et års tid siden fik jeg fortalt, at mælk kan være belastende for kroppens jerndepoter og dermed være medvirkende til træthed og uoplagthed.

Personligt har jeg altid drukket meget mælk og har, så vidt jeg ved, ikke dårlige erfaringer med det. Men den person, som fortalte mig om dette problem havde det fra sin læge i forbindelse med hendes søns unormalt store træthed. Han fik besked på at skære kraftigt ned på sit mælkeforbrug og fik samtidig store jerntilskud for at genoprette jerndepoterne.

Så der er altså budskaber i begge retninger. Er der nogen, som har kvalificerede bud på hvad som er korrekt? Michael, for eksempel?;)

Link to comment
Share on other sites

ok, når man får historien giver det ofte lidt mere mening :)

træthed kan komme af forskellige årsager.

Jernmangel kan give træthed pga. lav blodprocent.

Desuden drikker en del børn meget mælk mellem måltider, hvilket kan tage dem lang tid at fordøje, hvorved man kan forekomme træt hele tiden.

Så det har formentlig været en "prøv disse råd og se om de virker"-situation.

Jerntilskud bør man dog ikke bare give til børn uden videre.

Det bør i hvert fald først undersøges, om barnet mangler jern.

Link to comment
Share on other sites

Om melk og calcium: Tradisjonel "børnelære" er at melk er en god cal. kilde. Jeg har dog hørt noen som hevder at cal. i melk ikke kan nyttiggjøres av kroppen og at melk i tillegg inneholder enzymer som tapper kroppen for cal. slik at høyt melkeforbruk skulle gi fare for calcium underskudd.

Jeg kan dessverre ikke finne noen kilde til disse opplysningene, men "kaster" de ut likevel.

Link to comment
Share on other sites

ok, man skal lære gennem hele livet :)

Men jeg tillader mig alligevel her at stille mig kritisk over netdoktors info.

i "real life" lader "blandingen" ikke til at være noget problem:

her

og her

Jeg kunne forestille mig, at ideen er opstået ved denne undersøgelse:

her

som viser, at jernoptaget er nedsat ved samtidig indtagelse af calciumcitrat og calciumphosphat.

Desværre har man fuldstændigt overset at phosphat og vist nok også citrat(jeg er ikke helt sikker) binder jern meget kraftigt i tarmen, hvorved det ikke er så mærkeligt, at optaget er mindre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share