Hjælp til vægttab


Silverwinged
 Share

Recommended Posts

Hej med jer! Dette er min først post her på forummet! YAY!

Er for nyligt begyndt at træne og har fået utrolig meget ud af at læse herinde. Min træning går fint, og jeg har fået min ven til at indse at han har brug for at tabe sig. Så nu tager jeg ham med i styrkecenteret.

Han bad mig spørge om I havde nogle råd til hvordan han hurtigt kunne komme ned i vægt, så det gør jeg!

Han er 19 år

Måler 174 cm

Vejer 90 kg

Er i dårlig form.

Han vil gerne ned på 70 kg rimeligt hurtigt.

Hvordan burde han træne og spise? Hvis I har nogle råd eller idéer ville det være fjong! På forhånd tak!

Edited by Silverwinged
Link to comment
Share on other sites

Hej

Det vil blive til et utroligt langt indlæg, hvis man skulle skrive alle tips og tricks. Jeg vil istedet anbefale dig (eller din ven) at bladre gennem siderne her i vægttabsforummet. Der findes efterhånden et utal af tråde spækket af guldkorn. Du kan jo evt. tage notater, hvis du ikke kan huske det hele.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg var ham ville jeg hoppe på en kondicykel, crosstrainer eller muligvis en romaskine(Jeg fik ihvertfald forbrændt pænt mange kilo på sådan et vidunder)

Men med den højde/vægt ville jeg ihvertfald vælge nogle træningsformer der ikke belaster knæene, for det ville jo være dumt og få dem ødelagt i opstartsfacen.

laer\\

Link to comment
Share on other sites

Løb er blandt de bedste cardioformer. Pulsen kan holdes relativt højt i lang tid. Spinning/cykel er også ok og skåner bentøjet. Hvis temperamentet er til det, så er der mange koncepttimer i fitnesscentrene, der kan være yderst effektive.

Men uanset, skal din ven holde sig fra styrketræning, junk-/fastfood, alkohol, pasta, hvidt brød, kartofler, ris, slik, kager, kiks, sodavnad med sukker osv. osv. og kaste sig over grønsager og fedtfattigt kød/fisk samt groft brød. Det er desuden sundt og billigt.

Link to comment
Share on other sites

Men uanset, skal din ven holde sig fra styrketræning

Hvorfor dog det? :blink::blink::blink:

~pingtoft

Jeg var godt klar over, at bemærkningen ville fremkalde reaktioner, men hvis i nærlæser spørgsmålet, er der her tale om en overvægtig ungersvend hvis eneste mål er at tabe sig 20 kg hurtigst muligt.

Muskler vejer mere end fedt så derfor: ingen øgning i muskelmasse. Derimod er cardio den bedste vej til vægttab sammen med et massivt kcal. underskud.

Link to comment
Share on other sites

Men uanset, skal din ven holde sig fra styrketræning

Hvorfor dog det? :blink::blink::blink:

~pingtoft

Jeg var godt klar over, at bemærkningen ville fremkalde reaktioner, men hvis i nærlæser spørgsmålet, er der her tale om en overvægtig ungersvend hvis eneste mål er at tabe sig 20 kg hurtigst muligt.

Muskler vejer mere end fedt så derfor: ingen øgning i muskelmasse. Derimod er cardio den bedste vej til vægttab sammen med et massivt kcal. underskud.

Nogle gange mener jeg man må forsøge at ændre spørgerens målsætning, fremfor at give et måske virksomt, men overordnet set dårligt råd.

20kg er en hel del at skulle smide, og efter min mening ville det være ret imponerende at kunne smide det i løbet af f.eks. et halvt år (3/4kg pr uge), hvis det samtidig skal være overvejende fedt man smider.

Jeg mener det er katastrofalt at fraråde styrketræning som du gør ved at nævne det i samme sætning som junkfood osv, alene med den begrundelse at vedkommende "risikere" at øge sin muskelmasse.

Det er ikke i spørgerens interesse at få et "quick fix" svar, hvis det set over en længere periode vil påvirke ham negativt.

Jeg siger ikke han skal dyrke styrketræning, fordi langt de fleste mennesker skal trods alt have tid til en masse andet i løbet af dagen, så tiden der kan bruges på vægttab er måske begrænset, og som du selv siger er konditionstræning mere effektivt til at forbrænde kalorier end styrketræning er. Men at direkte fraråde det er virkelig dumt i mine øjne.

Link to comment
Share on other sites

Uden at vide det, vil jeg dog tro, at der er masser af mennesker der lever sundt og er i rigtig god form uden nogen sinde at sætte deres ben i et styrkecenter. Gennem ren cardio kan man opnå fine resultater. Jeg kender bl.a. en tri-atlet, der stort set aldrig røre vægtene. Han er 43 år og er stadig blandt DK's bedste. Min yogalære har aldrig løftet jern og hans krop ser skam fin ud i en alder af 38.

Jeg løfter selv vægte, så jeg har ingen personlig modvilje mod det, tværtimod, men at benytte vægttræning som slankemiddel, finder jeg in-effektivt.

Til gengæld drejer det sig lige så meget om motivation. Hvis vores overvægtige ven ikke føler for cardio, så er styrketræning da klart et super godt alternativ til in-aktivitet. Viljen til sejr er afgørende og det er resultatet der tæller.

Alt sammen under forudsætning af, at man spiser fornuftigt.

Link to comment
Share on other sites

Wow! Tak for alle de gode forslag. Er overbevist om at det nok skal lykkes, hvis han altså bare fortsætter.

Har lige et sidespørgsmål, nu alle eksperterne er samlet ;) . Prøvede at søge på det her i forummet, men kunne ikke rigtigt finde et svar. Er det okay at træne selvom man stadig er øm nogle steder, eller skal man helst holde sig i ro indtil at det hele er okay igen??

Link to comment
Share on other sites

Wow! Tak for alle de gode forslag. Er overbevist om at det nok skal lykkes, hvis han altså bare fortsætter.

Har lige et sidespørgsmål, nu alle eksperterne er samlet ;) . Prøvede at søge på det her i forummet, men kunne ikke rigtigt finde et svar. Er det okay at træne selvom man stadig er øm nogle steder, eller skal man helst holde sig i ro indtil at det hele er okay igen??

Så længe du kun er øm skulle det være ok,(efter hvad jeg har kunne læse mig frem til) men hvis det gør ondt skal du holde dig væk indtil du kun er øm

*Flemming*

Link to comment
Share on other sites

Jeg løfter selv vægte, så jeg har ingen personlig modvilje mod det, tværtimod, men at benytte vægttræning som slankemiddel, finder jeg in-effektivt.

Kom du med ned og løft nogen tunge vægte, så skal jeg give dig ineffektivt.

Synes godt nok det var et ringe råd du kom med. ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share