Overbelastning?


Petiten
 Share

Recommended Posts

Jeg har i torsdags været til styrketræning, hvor jeg øgede vægten meget. Umiddelbart mærkede jeg intet unormalt, men allerede på vej hjem fra træning kunne jeg mærke en anderledes dyb smerte forrest på min højre skulder. Jeg har siden da haft meget ondt netop et bestemt sted og er meget øm ved tryk. Smerten er varm indeni på det ømme sted og kold udenom, men der er ingen hævelse eller misfarvning. Jeg har fuld førlighed i skulderen (mener jeg) men visse bevægelser (så som støvsugning, når armen trækkes tilbage og når jeg tørrer et bord af - skulderen/armen bevæges fra side til side) giver så stor smerte at jeg må stoppe op og lige trække vejret en ekstra gang - og det er ikke bare for at slippe :angel: . Selv bilkørsel giver stor smerte (og vi har altså servostyring :unsure: )

Hvordan gør jeg herfra? Klør jeg på med træning - skal det trænes væk? Eller bør jeg konsultere læge eller bare forsøge at træne uden at belaste skulderen? Jeg har aldrig følt denne smerte før!

Link to comment
Share on other sites

Mon ikke det bedste ville være at lige blive checket hos lægen bare for at

være sikker... Det ville jo ikke være særlig smart at bare træne løs hvis noget

er i "stykker" og så gøre situationen meget værre...

Du har nok ret, men det kunne jo være at nogle af de hærdede styrketrænere kendte fornemmelsen og kunne sige om der er tale om en overbelastningsskade eller "bare" at jeg har knoklet for hårdt på, men uden at det betyder noget (andet end "lidt" ondt)!

Sålænge jeg har førligheden synes jeg bare det virker hypokonderagtigt at kontakte lægen...

Jeg har forsøgt at finde info på nettet om, hvordan man kan skelne overbelastningsskader fra generel "lidt for meget" belastning, men har kun fundet info om fiberspræninger og det lyder ikke som en sådan!

Link to comment
Share on other sites

En af mine venner fik noget lignende efter han havde stået på hænder for at imponere hans kæreste :tongue:

Han mærkede godtnok et 'smæld' af en slags da han gjorde det - men det minder lidt om det du går rundt med, lyder det til.

Han gik til lægen med det, der fortalte ham der var et eller andet galt med en 'læbe' inde i leddet.

Nu kan jeg ikke lige huske hvad lægen sagde han skulle gøre, men mon ikke du skulle tage og ta et smut til lægen? Og mht. hypokonder-agtigt - du betaler hans løn ;)

Link to comment
Share on other sites

Det lyder 100% som en rotator cuff skade. Få lægen til at give dig en henvisning til en fysioterapeut. I mellemtiden træner du ikke skulderen!

Træn mave, ben, -alt muligt andet end overkrop!

Vær kvik, og husk at en lille pause ikke skader, men en forværring af skaden kan sætte dig ud af spillet i laaaang tid.

Is på området skader forresten aldrig. Mvh poul

Link to comment
Share on other sites

Enig ptpoul!

En Rotator cuff overbelastning er nok det mest sandsynlige. Jeg har selv haft det sådan efter et fald fra klatrevæggen som jeg absolut skulle forsøge at undgå. Jeg var dog ikke smart nok til at stoppe træningen, så det tog ca 1 år at komme over :blink:

Mit bedste råd: masser af hvile til den skulder! Når du så føler dig klar til at komme igang igen så start på lette vægte. Undgå bevægelser som stresser skulderen meget (f.eks flyes og lateral raises) i starten. Hvis du absolut vil træne disse bevægelser så brug LETTE vægte!

god bedring :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil da også lige sige som de andre, "træn ikke skuldren, det bliver kun værre, lyt til din krop".

Jeg har da lige en lille historie: For flere måneder siden tabte jeg en håndvægt i incline bænk pga. af overbalance, jeg syntes ikke smerten var så stor de efterfølgende dage, så jeg trænede alligevel. Det gik ikke væk af sig selv. Jeg har netop været på ferie i en måned, og så måtte det da gå væk. Det gik IKKE væk. Dum som jeg er tænkte jeg, det kan satme ikke passe, og jeg trænede færdig alligevel. Smerten blev derefter enorm, og det er ikke gået væk endnu. Jeg skal til lægen om en uge, og er rimelig bange for hvad han siger til det...

Så lad vær med at gøre den samme fejl!!!

Hvis jeg havde stoppet en uges tid lige efter det var sket, var det måske gået væk, hvem ved?

venaN

Link to comment
Share on other sites

Tak for jeres svar :bigsmile:

Jeg er blevet enig med mig selv om at holde skulderen i ro og undlade at træne denne del i et par uger. Så vil jeg tage stilling til, om jeg vil forsøge at starte roligt op igen alt efter hvordan skulderen har det.

Men for h.... hvor er det bare irriterende. Var helt ekstatisk i torsdags over at træningen gik så godt. Trænede nemlig også hårdt onsdag så jeg forventede ikke så meget dagen efter, men jeg kunne jo så alligevel ikke så meget, som jeg troede :thumb_down:

Det er forresten første og sidste gang jeg træner det samme intensivt to dage i træk :( At lære på den hårde måde......

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share