Tung træning og hormoner


Torben F.
 Share

Recommended Posts

Der er en pæn håndfuld personer herinde, der holder på at det er vigtigt at køre squat og dødløft ikke bare for understellets skyld, men i lige så høj grad for resten af kroppens. Dette grundet et højere niveau af testosteron, GH og hvad det ellers hedder. Men, så vidt jeg ved så betyder tung squat og dødløft at man for et kun kortvarigt spike af disse hormoner. Omvendt, når dette spike foretager sig, skulle hormon-niveauer falde i de næste par døgn.

Så selvom man skulle opleve et kortvarigt boost, så kan det vel næppe opveje det fald man vil opleve over et par dage?

Set i det lys kan man tale for at HST er et program der udmærker sig ved at spare på kroppens ressoucer, der betyder at hormon-niveauer ikke falder i så høj grad som ved tung træning.

Er der noget om snakken? :)

/TF

edit: Lidt apropo: http://www.motion-online.dk/fora/index.php...=0&hl=afslappet

Edited by Torben F.
Link to comment
Share on other sites

Kunne det ikke være (lige som så meget andet), at kroppen superkompenserer, hvis man tillader det (Korrekt planlægning)?

Så det vil efterfølges af en fase med forhøjet test?

Måske ville denne kompensation lige som almindelig træning være volumen/intensitetsafhængig mht. superkompensationens niveau/varighed.

Poul (i sit spekulative hjørne) Hansen

Link to comment
Share on other sites

Arhhh, everything must balance, law of zee universe, arhhhh... :smilejap:

Men lidt mere seriøst, så lyder dit pragmatiske bud slet ikke så tosset.

Rent praktisk, så kører jeg EDT for tiden og har i de seneste par dage været lidt trykket, måske pga. den høje volumen i programmet der påvirker testosteronproduktionen. Så jeg påtænker måske at køre 2 uger med fuldt drøn og så 1 uge med kun den første runde a 15 min og så forfra igen.

Edited by Torben F.
Link to comment
Share on other sites

nu ved jeg godt at det ikke er fornuftig naturfaglig argumentationsteknik, men hvis vægttræning giver forhøjet testosteron i selv en lille periode, er det ret sandsynligt at det rent faktisk gør et eller andet (for ellers ville det ikke ske). Da vi kender noget til testosterons natur, er det et fornuftigt skøn at det gør noget positivt, som f.eks. foranlediger hypertrofi eller synaptisk facilitering.

Omvendt, når dette spike foretager sig, skulle hormon-niveauer falde i de næste par døgn.

Man kan ikke sige at dette er hvad litteraturen siger. Et antal studier viser en stigning i resting serum testosteron

(Hakkinen et al 1988,Staron et al 1994) og andre studier viser ingen ændring (Hakkinen et al 1985

Alen et al 1988, Potteiger et al 1995). Mig bekendt findes der ikke studier der indikerer et fald i resting serum testosteron. Derfor (hvis jeg har ret forstås) er der ikke rigtigt noget på dit spørgsmål. Men det er skam interessant nok. Dog ser det ud til at stressakkumuleringens signaler i højere grad er båret af glucocorticoider og det er jo interessant da androgener i et vist omfang virker som glucocorticoid antagonister og glucocorticoider i et vist omfang virker som androgen antagonister.

Hakkinen labede et meget spændende studie, hvor han fulgte nogle vægtløftere over to år og fandt en signifikant stigning efter to år, men ikke ikke efter det første år. Meget interessant korrelerer resting serum testosteron med force output i mange af denne type studier..... Se kapitel 19 i Komi's "strength and power in sports" for en omfattende gennemgang af dette emne.

Edited by incognito
Link to comment
Share on other sites

Incognito:

Tør man konkludere¸ at for at kunne se en markant vedholdende ændring i at individs resting serum testosteron skal have foreligget en markant vedholdende træningsindsats? (to år+). Med tunge vægte selvfølgelig.

Se så bliver det jo pludselig interessant at se på makroperspektiverne ved tung vægttræning i forhold til de perspektiver vi muskelhoveder oftest er interesseret i: Hvordan får jeg bænket ti kilo mere på to måneder?¸ hvordan bliver jeg større til sommer? osv osv.

Spørger bare :)

Link to comment
Share on other sites

det er så det gode spørgsmål.... jeg ved det ikke. Det at nogle studier viser en stigning i resting serum testosteron og andre ikke gør, må skyldes enten at

A: der er en stigning, men den er på grænsen af hvad der er signifikant.

eller

B: Der er andre faktorer, som der ikke er kompenseret for.

Og jeg tror selv at svaret er en blanding af de to.

Med andre ord: jeg tør ikke svare på dit spørgsmål B)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share