Kommer ingen vegne?


Insaniac
 Share

Recommended Posts

Hey!

Nu har jeg trænet i en månedstid og synes ikke rigtig jeg gainer masse. Vægten står i hvert fald nogenlunde stille på de 72kg.

Jeg kan prøve kosten for en typisk dag:

Morgenmad: 100-130gr havregryn + 300-400ml skummetmælk

Mellemmåltid: 200-250gr pastasalat + en skive rugbrød uden noget

Frokost: 200-250gr pastasalat

Mellemmåltid: En skive rugbrød uden noget. (Her burde klart spises mere, men har ikke rigtig plads til mere mad når jeg er i skole. De dage jeg har fri om ugen spiser jeg selvfølgelig mere)

Aftensmad: Hvad mor/svigermor ellers serverer :)

Mellemmåltid: 300-400ml Cheasy yoghurt med ~100gr havregryn eller müsli.

Evt 20gr protein før jeg smutter i seng.

Jeg træner tre gange om ugen og lige efter træningen så indtager jeg omkring 40gr proteiner og spiser evt en banan til eller et af overstående måltider afhængig af om det passer ind med tidspunktet.

Jeg synes der mangler noget på den kostplan der, hvilket i sikkert også er enige i, men udover det mellemmåltid mellem frokost og aftensmad, så synes jeg ikke rigtig jeg kan spise mere.

Burde jeg supplere med noget Weight Gainer pulver?

Måske burde jeg lige nævne mine mål, så her kommer de:

19 år

185cm høj

72kg

bf% er 11

På forhånd tak.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg trænet i en månedstid og synes ikke rigtig jeg gainer masse.
Tålmodighed er din bedste ven :)
Vægten står i hvert fald nogenlunde stille på de 72kg.

og

så synes jeg ikke rigtig jeg kan spise mere.

Spis mere, gerne fordelt over flere måltider, hvis du ikke føler der kan klemmes mere ned i de andre.

Har du talt sammen hvad det totale kalorieindhold er?

Jeg ville kun overveje weight gainer pulver, hvis det er absolut umuligt for dig at spise mere rigtig mad. Evt kunne du smide en liter kakaoskummetmælk ind pr dag - det har sikkert samme næringsindhold som WG (dvs ikke særlig meget) og så skæpper det godt i kalorieregnskabet.

The weight gain troubleshooter

Link to comment
Share on other sites

Når jeg læser på din kost, så slår det mig at du langt fra får nok protein. Din kost er fyldt med kulhydrater, og det kommer ud ingen vejne med. Det er små ting du skal gøre. Tag dog og put noget skinke,kylling eller tun på dit rugbrød. Hvad spiser du det uden noget for? Det er ingen som helst logik i. Og en anden meget vigtig ting. Du bliver ikke "stor" efter en måneds træning. Det tager tid, og så skal du HELE tiden, hvis du altså ønsker at øge din muskel masse, være i overskud af kcal. Som jeg sagde til en anden i går, er det FULDSTÆNDIG UMULIGT

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg er hjemme spiser jeg også tun og røget filet på rugbrødet men det tager jeg ikke lige sådan med i skole :)

Altså skal jeg bare spise f.eks. til aftensmad så jeg er ved at flække?

Ved godt at det er et problem for mig at indtage nok proteiner, så derfor supplerer jeg også med proteinpulver. Indtager dog max 50gr om dagen via pulver. Som regel nok en 20-40gr plejer jeg at indtage via pulver.

Link to comment
Share on other sites

Altså skal jeg bare spise f.eks. til aftensmad så jeg er ved at flække?

Det er en mulighed. Det kommer sig ikke så nøje hvornår du propper dig, bare du er i dagligt kalorieoverskud. F.eks kunne du jo, istedet for at nøjes med 20g prot pulver inden du går i seng, blende de 20g pulver med ½ liter mælk, 1 banan eller noget frossen frugt/bær og 2 skefulde olivenolie. På den måde kan du lynhurtigt hælde nogle kalorier i maskinen inden du føler dig proppet. Iøvrigt kunne du køre en skefulde olie (hørfrø olie, olivenolie, rapsolie) ned sammen med morgenmaden og dit yoghurt mellemmåltid. Det er nemme kalorier, der ikke mætter synderligt. Mulighederne er mange :)

Edited by -Anders-
Link to comment
Share on other sites

Jeg prøver at tælle kalorier i dag. Nu her kl 16.08 der er jeg oppe på ca 1500kcal og har indtaget 50gr proteinpulver. Har ikke rigtig spist noget i dag som var nærende med proteiner, da min mor først kom sent hjem fra indkøb.

Hvor mange kcal vil i ca skyde på jeg skal indtage pr dag?

Mit fysiske aktivitetsniveau er ikke særlig stort. 3 x 1½ times træning om ugen og så ellers 4km cykling hver dag og så ellers bare gå fra universitetet hen til bussen osv osv og hvad man nu ellers går rundt inde i sit hus :)

Jeg forsøger i hvert fald at stræbe efter 2500kcal om dagen, men er det for lidt eller for meget?

Link to comment
Share on other sites

Du skal stræbe efter det indtag som giver den ønskede vægtstigning. Jeg tror ikke 2500kcal er nok for dig til at tage på, men det er der jo kun en måde at finde ud af.

Okay fair nok :) Jeg synes bare det lyder af meget. Hehe. Får jeg begyndte at træne tror jeg kun jeg indtog max 1500kcal om dagen.

Men vil jo gerne vokse lidt, så ens træning ikke bare er spildt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes jeg har problemer med at spise nok på de dage hvor jeg går i skole ( 3 x om ugen). Jeg har 2stk rugbrød med, 2 stk gulerødder og 500-600gr pastasalat.

Jeg synes bare ikke det giver nok og er ved at køre død i det pastasalat.

Har I nogle forslag til en god kost man kan medbringe i skole? Har tænkt lidt på en sandwich af en art, men ved ikke hvad.

Er åben for masser af forslag :) Takker.

Link to comment
Share on other sites

Rosiner spiser jeg ca. 50gr til morgenmaden sammen med 100-130gr havregryn og 0,5ltr mælk.

Nødder? Pistacie-nødder?

Så spiser du da bare 50 gram ekstra rosiner til frokost - de mætter jo ikke voldsomt!

De fleste nødder er gode. Hvis du godt kan lide pistacie, så synes jeg du skulle vælge dem. Jeg spiser selv mandler for at dække mit fedtbehov, men det er bl.a. fordi jeg er ret sikker på, at jeg ikke kan åbne en pose pistacienødder uden at voldæde hele posen :lol:

Der er også nogen som spiser peanuts, men jeg tror ikke, de er helt så sunde. De er proppet med salt og lavet i noget dårligt olie (tror jeg nok?!) Hvis du er ligeglad med det, kan du også spise dem... det er i hvert fald en kcal bombe!!

Link to comment
Share on other sites

Jeg plejer også at voldæde hele posen med pistacie-nødder, men må bare dele det op i poser hjemmefra så jeg ikke æder det hele :)

Hvad vil i ellers foreslå til frokost udover rosiner, som jeg kan medbringe i skolen? Af væske har jeg ikke rigtig mulighed for mælk, da der ikke er noget køleskab, så det bliver kun til vand.

Jeg sløjfer nok snart det der pastasalat, men hvad andet kan man så tage i stedet?

Hvordan ville det lyde med en eller to grovboller med salat og evt kylling- eller kalkunpålæg?

Link to comment
Share on other sites

I øvrigt er fed fisk også en god måde til at få nogle kcal - fx Makrel, sild og laks. Det er dog måske ikke så lækkert på en madpakke!?

Og så lige til sidst... lad nu være med at æde dig tyk og fed i jagten på de store muskler. Jeg har set mange, der har "bulket" og er endt op med at være evige småfede. Ja, man kan sagtens smide fedtet igen, men det er ikke altid så let! Så mit råd vil være et moderat kalorieoverskud... hold øje med spejlet og livviden ;)

Edited by DBM
Link to comment
Share on other sites

I øvrigt er fed fisk også en god måde til at få nogle kcal - fx Makrel, sild og laks. Det er dog måske ikke så lækkert på en madpakke!?

Og så lige til sidst... lad nu være med at æde dig tyk og fed i jagten på de store muskler. Jeg har set mange der har "bulket" og er endt op med at være evige småfede. Ja, man kan sagtens smide fedtet igen, men det er ikke altid så let! Så mit råd vil være et moderat kalorieoverskud... hold øje med spejlet og livviden ;)

Hehe, bare tag det roligt :) Det er en psykisk kamp for mig at få mig selv til at tage på. Jeg er enormt bange for at blive fed.

Fisk ville være optimalt. Især da jeg i fritiden arbejder i en fiskehandler, men bare ærgeligt jeg ikke kan lide fisk :)

Dog spiser jeg tun, men som du siger, er det ikke det lækreste med i skole.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, bare tag det roligt  Det er en psykisk kamp for mig at få mig selv til at tage på. Jeg er enormt bange for at blive fed.

Fisk ville være optimalt. Især da jeg i fritiden arbejder i en fiskehandler, men bare ærgeligt jeg ikke kan lide fisk

Dog spiser jeg tun, men som du siger, er det ikke det lækreste med i skole.

Jeg har aldrig fattet folk, som siger de ikke kan lide fisk?!? Det smager jo vildt forskelligt! Anyways, så send da gerne lidt frisk fisk til mig ;)

Held og lykke med dit projekt...

Edited by DBM
Link to comment
Share on other sites

Rugbrød med leverpostej er min madpakke i skolen. Jeg har lektioner på 1,5 timer. Så i hver pause tager jeg lige 2 rugbrøder, med kødpålæg. Tag nogle skiver agurker med, det gør det hele lidt mere festlig :)

Ellers drik kakao. DU kan jo nemt have de store brikker på 1/2liter til at stå i timen.

Link to comment
Share on other sites

Nu skal du jo huske at du skriver på mol, hvor det eneste svar du vil få er ÆD.

hvis du imidlertidigt kun har trænet en måned skal du vide at dit neurale system er over 2 måneder om at maksimere sig selv og førtst derefter vil du rigtig opleve en reel muskelforstørrelse.

har ikke tid til at forklare det men tro mig giv tid..

desuden er der ingen grund til at æde sådan som nogle herinde gør når du lige er begyndt

vær blot opmærksom på at du får nogle proteiner i hvert måltid og spiser fornuftigt.

Link to comment
Share on other sites

hvis du imidlertidigt kun har trænet en måned skal du vide at dit neurale system er over 2 måneder om at maksimere sig selv og førtst derefter vil du rigtig opleve en reel muskelforstørrelse.

:blink: Efter godt 2 mdr (måske 3) er nervesystemet maksimeret???

Hvad gør de styrkeløftere der træner i årevis for at blive stærkere så forkert, hvis det kunne nås på 2 mdr? :tongue:

Det er helt korrekt at nervesystemet på en utrænet er meget langt fra at udnytte musklernes potentiale, men muskelvæskten kan stadig gå igang stort set med det samme efter træningen begyndes.

Læs her.

Første del af konklusionen lyder:

Vores data viser klart at hypertrofi er noget der sker næsten med det samme ved indledning af et styrketræningsforløb, dvs. processen igangsættes formodentlig umiddelbart, og er målbar efter ganske få træningsgange.
desuden er der ingen grund til at æde sådan som nogle herinde gør når du lige er begyndt

vær blot opmærksom på at du får nogle proteiner i hvert måltid og spiser fornuftigt.

Da han vejer 72kg, er der naturligvis ingen grund til at spise som én på 90, der også ønsker at tage på, men hvis vægten ikke flytter sig og han ønsker at øge sin muskelmasse markant, så må der mere mad i skuffen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share