Eksplosiv styrke


SYDE
 Share

Recommended Posts

Nu ved jeg ikke helt om det er postet rigtigt.. sorry hvis det er forkert..

Jeg er badminton spiller og skal derfor bruge meget eksplosiv styrke i ben, arme, ja faktisk helt kroppen, men hvordan træner jeg det bedst?

Skal jeg træne med tunge vægte eller?

På forhånd tak for hjælpen

Link to comment
Share on other sites

For at træne eksplosiv styrke (de hvide muskelfribre) skal du udføre øvelsen (trække/skubbe) så hurtigt som du kan, så du aktiverer nerverne til eksplosive udførelser, og sænke den lidt langsommere...

Med hensyn til om du skal køre med tunge vægte, kommer det an på om du vil kun vil træne styrke eller om du også vil have lidt muskelmasse...

Link to comment
Share on other sites

For at træne eksplosiv styrke (de hvide muskelfribre) skal du udføre øvelsen (trække/skubbe) så hurtigt som du kan, så du aktiverer nerverne til eksplosive udførelser, og sænke den lidt langsommere...

Med hensyn til om du skal køre med tunge vægte, kommer det an på om du vil kun vil træne styrke eller om du også vil have lidt muskelmasse...

Det er primært muskelstyrke jeg skal have, men lidt muskelmasse skader ikke.. Jeg har tabt en smule af mine muskler under min cutte periode..

Har du nogle forslag til øvelser?

Link to comment
Share on other sites

Det er primært muskelstyrke jeg skal have, men lidt muskelmasse skader ikke.. Jeg har tabt en smule af mine muskler under min cutte periode..

Har du nogle forslag til øvelser?

Muskelstyrke kommer ved et lavt repsantal (1-5) og masse ved et lidt højere antal (6-15), så når du både vil have styrke og masse, skal du nok tage mellem 6-8 stykker ;)

Squat og benpres vil være et par gode øvelser til benene, men husk også at få overkroppen med :)

Link to comment
Share on other sites

det er blevet sagt et par gange før - men den gamle bb-regel med styrke under 5 reps og masse over 6-12 reps holder altså ikke - man kan sagtens opnå stor fremgang i masse med 5 reps og derunder.....tag lidt flere sæt og hold pauserne korte - så skal 5 reps nok give dig masse.

og drop benpres - hvis du vil have styrke du kan bruge i den sport skal du nok fokusere mere på baglår....... eks. glute ham raise, rumænsk dødløft, pull throughs

det kunne også gavne en hardcore hoppe-højt person at kigge nærmere på noget plyometrisk træning.....

mvh.

Jay

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share