mave-regionen....?


Nobleza
 Share

Recommended Posts

Hejsa...

Jeg er en ret spinkelt bygget pige og ville egentlig gerne være bare lidt større...-problemet er bare, at når jeg tager på, så sætter det sig næsten alt sammen på maven...=/ Og jeg ville jo også gerne have en flad mave. <_< Jeg ved godt, at man ikke kan 'punkt-slanke' sig, men vil alligevel gerne se, om det kunne være muligt at holde min mave nogenlunde flad ved hjælp af træning af mavemusklerne. Jeg laver mavebøjninger ca. 3 gange om ugen i forbindelse med min boksetræning og kan da også godt se resultaterne, men kunne nu også godt tænke mig at arbejde med mavebøjninger lidt mere. Men jeg har hørt, at der skal gå mindst 24 timer mellem at man træner den enkelte muskelregion for at den kan restituere...? Og så kan man vel ikke træne maveøvelser mere end 3 gange ugentligt...? Eller kan man...? :unsure:

Er lidt i tvivl; jeg ønsker jo heller ikke at ødelægge mine muskler ved at forhindre dem i restitution... Håber, at I kan gøre mig lidt klogere=)

Nobleza :)

Link to comment
Share on other sites

Hej nobleza,

Det er rigtigt at mavemusklerne som alle andre har restitutionstid, så derfor skal de også have hvile, faktisk så siger man jo normalt 36-48 timer's hvile for en muskelgruppe - selvfølgelig forudsat at du skaber vækst ved din træning.

Spørgsmålet som jeg kan se det er, om x alm. mavebøjninger uden vægtbelastning dagligt virkelig skaber et behov for 36-48 timer's hvile, jeg er ikke helt sikker ?

Jeg har ikke rigtig kunne skelne forskel på mig selv ved daglig mavetræning kontra hveranden.

Edited by EverLast
Link to comment
Share on other sites

Hvis du styrketræner og tager på, men næsten kun fedt, så bør du kigge på om din kost og træning er i orden.

Spiser du junkfood?

Får du nok protein?

Træner du hårdt nok, eller er det 15-20 gentagelser pr øvelse med overskud til at tale samtidig? :tongue:

Jeg laver mavebøjninger ca. 3 gange om ugen i forbindelse med min boksetræning og kan da også godt se resultaterne, men kunne nu også godt tænke mig at arbejde med mavebøjninger lidt mere.
Mavebøjninger vil for langt de fleste være for lette til at give musklerne tilstrækkelig træning for muskelvækst. Hvor mange kan du lave?
Men jeg har hørt, at der skal gå mindst 24 timer mellem at man træner den enkelte muskelregion for at den kan restituere...? Og så kan man vel ikke træne maveøvelser mere end 3 gange ugentligt...? Eller kan man...?

En muskel kan "sagtens" trænes hver dag. Den muskulære restitution tager ikke skade som sådan af at du træner igen. Men jo oftere du træner jo større sandsynlighed vil der nok også være for at du laver mere end kroppen kan holde til i længden. Så træner man meget ofte skal træningen være ekstra godt planlagt og justeret til dit nuværende niveau.

Jeg tror ikke du vil få mere ud af at træne mave 4+ gange om ugen. Så hellere sørge for at gøre den træning du laver mest effektiv.

Prøv at læse artiklerne om styrke- og mavetræning

Link to comment
Share on other sites

Hej igen..

Tusind tak for svarene=)

MaxPower; Jeg spiser næsten aldrig junk food, jeg spiser masser af protein i form af magert kød og magre mælkeprodukter og følger nogenlunde en kostplan, som en diætist engang har udarbejdet for mig...så kosten kan det næsten ikke være.

Jeg har dog også fået gode resultater ud af min træning, da mine arme bestemt er blevet flotte og markerede og mine mavemuskler er da også ok...-problemet er bare, at jeg stadig føler mig lidt 'ranglet' og derfor kunne lidt flere former godt klæde mig (jeg er jo trods alt en kvinde ;) ). Men desværre sætter 'formerne' sig ikke så meget på hofter og lår, før det først har sat sig i pæne mængder på maven...og så ville jeg se, om jeg kunne holde min mave nogenlunde flad til trods for denne lidt 'uheldige fordeling', som jeg ved vil opstå, hvis jeg tager mere på...

Anyways...til træning føler tit, jeg ved rent faktisk, at jeg sagtens ville have kunnet tage 50 mavebøjninger til, men da det hele foregår under instruktion, kan det ikke rigtigt lade sig gøre... Derfor tænkte jeg på at tage 1 eller 2 dage ekstra om ugen, hvor jeg derhjemme får arbejdet mavemusklerne helt igennem...og så er det jo at 'restitutionsproblemet' opstår...

Nobleza

Link to comment
Share on other sites

Jeg har dog også fået gode resultater ud af min træning, da mine arme bestemt er blevet flotte og markerede og mine mavemuskler er da også ok
Det er ikke mange piger der kan fremvise synlige mavemuskler, så det er da flot :w00t:
problemet er bare, at jeg stadig føler mig lidt 'ranglet' og derfor kunne lidt flere former godt klæde mig (jeg er jo trods alt en kvinde ;) ). Men desværre sætter 'formerne' sig ikke så meget på hofter og lår, før det først har sat sig i pæne mængder på maven...og så ville jeg se, om jeg kunne holde min mave nogenlunde flad til trods for denne lidt 'uheldige fordeling', som jeg ved vil opstå, hvis jeg tager mere på...

Den er staks værre.

Det ved jeg ærligt talt ikke om man kan gøre noget ved, men jeg tvivler lidt.

Dog synes jeg at kunne huske at Crawdaddy herindefra har snakket om at hans fedtdepoter satte sig lidt anderledes efter hans første konkurrence i bodybuilding, hvor næsten alt fedt jo er skrællet af :bigsmile:

Jeg ved bare ikke om der findes en videnskabelig forklaring på det, for så vidt jeg ved forsvinder fedtceller ikke selvom man taber sig, de bliver bare tømt, så at sige. Kun ved kirurgiske indgreb mener jeg man kan fjerne selve fedtcellerne helt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share