gaining


lonelyone
 Share

Recommended Posts

hej..

undskyld jeg skriver så mange indlæg, og i må sikkert tænke: "hold kæft hvor er han dum!!", men faktisk har jeg styrketrænet et godt stykke tid, og ved faktisk mere end de trænere der er i mit center (Men okay de ved så heller ikke så meget)... Men pga. min fanatisme med kost + MEGET lavt selvværd, fik jeg anoreksi og er først begyndt at træne igen her i maj... Jeg overvejer dog stærkt at gå i gang med at gaine, men er bare bange for det (har nemlig stadigvæk anoreksi så det er lidt svært at overvinde mig selv)... Og jeg må ikke tælle kcal for mine forældre, så det gør det ikke nemmere... Men jeg har et par spørgsml vedrørende gaining:

1. Nogle der har gode erfaringer med at gaine?? (Fx. før og efter billeder)

2. Hvor meget fedt vil man tage på under sådan en gaining periode??

3. Hvordan fanden kommer man af med fedtet igen når man først har vænet sig tl at spise meget?? Og kom man ikke i dårligere form ved sådan en gaining periode??

4. Hvor meget skal man tage på om måneden for ikke at tage for meget fedt på?? (hvis bare jeg måtte tælle kcal var alt dette ikke et problem da jeg har læst cuts og sat mig godt ind i det)

Link to comment
Share on other sites

Hejsa...

Jeg synes, at det er virkelig flot af dig at du vil i gang med at gaine... Og jeg tror, at jeg har en idé om, hvordan du har det. Jeg har selv lidt af anoreksi og har gennem det lange sidste stykke tid af mit liv arbejdet med at komme ovenpå igen og op på normal vægt. Det er nu endelig lykkedes; jeg er endelig tilfreds med mit spejlbillede. Jeg ved at hvis der er noget som anorektikere ved meget om, så er det kost. Men derfor kan man jo stadig være 'bange' for det. Og det kan være svært at få sig selv til at spise lige akkurat dét, som kroppen beder om. Dét, som virkelig hjalp mig til at komme ovenpå igen, var at begynde at gå til boksetræning. Når man træner kan man mærke, at kroppen skal have mad og man ved, at det, som man gainer, vil fordele sig pænere på kroppen (en stor del muskler). Jeg har nu taget ca. 15 kg. på og jeg fortryder ikke et eneste af dem, for de sidder pænt. Jeg kan godt huske den dér frygt for ikke at kunne holde igen med at spise, når man først var nået op på sin normalvægt igen, og at man derfor bare ville blive fed. Dette er ikke sket for mig. Selvom jeg bevidst har tvunget mig selv til at spise ret meget i en periode for at tage på, har jeg ikke haft problemer med at stoppe 'overspisningen', da min vægt nåede op på normalen. Ens mæthedsfornemmelse reguleres nemlig mere og mere i takt med at vægten stiger og når man først er på sin normalvægt, så vil ens mæthedsfornemmelse være tilpasset den vægt; altså spiser man 'automatisk' akkurat dét antal kalorier dagligt, som kroppen har brug for (særligt hvis man husker overordnet at spise sundt). Selvfølgelig kan det være svært overhovedet at komme i gang med at gaine, men jeg tænkte på det sådan her; hvis jeg ikke spiste tilstrækkeligt til at tage på, så ville jeg få absolut intet ud af min styrketræning og musklerne ville nærmere skrumpe end vokse. Du forstår sikkert hvad jeg mener...

Nå, men det var som bare lige den omgang erfaringer, som jeg ville skrive til dig; jeg håber virkelig, at det vil gå dig godt. Du skal være velkommen til at kontakte mig, hvis du har lyst.

Knus :)

Link to comment
Share on other sites

undskyld jeg skriver så mange indlæg, og i må sikkert tænke: "hold kæft hvor er han dum!!"

hehe, det tror jeg skam ikke.

Og jeg håber sandelig ikke at dumhed måles i antal indlæg :lol:

1. Kig i galleriet :)

2. Umuligt at sige. Det kommer an på din kost, din træning, hvor stort dit energioverskud er, dine genetiske forudsætninger for muskelvækst osv osv.

3. Kontrol. Man kan langsomt vænne sig til at spise mere, og man kan også trappe ned og spise mindre. I praksis kan du sørge for at spise godt med protein, masser af grøntsager (fylder meget, men indeholder ikke meget energi) og undgå flydende kalorier osv osv.

Den smule ekstra fedt man får tillagt sig under en vægtøgningsperiode kan naturligvis have en negativ effekt på din kondition. Fedtet vil i de fleste sammenhænge kun fungere som dødvægt så at sige. Men jeg vil tro de fleste tager højst 5-10kg ekstra fedt på når de gainer, så det er til at overskue når det skal tabes igen.

4. Jeg har hørt tal på at du som almindelig, styrketrænende "motionist", ikke kan forvente mere end 8-10 kg muskelmasse på et år, og dette gælder naturligvis kun det første stykke tid, og efterhånden som man nærmer sig sin naturlige grænse vil det blive sværere og sværere. Crawdaddy, som er bodybuilder herinde, mener jeg regner med at have øget sin konkurrence-vægt 5kg på 1 år. Han har så også trænet en del år.

De 8-10kg må formodes at være under optimale omstændigheder, så kan man acceptere at muskelvæksten går lidt langsommere fordi man ikke ønsker for meget fedt at skulle smide bagefter, så vil jeg sige max 1kg pr måned.

Jeg har ingen erfaring eller speciel viden omkring anoreksi, men det lyder til at du ikke er ovre det 100%, så du bør nok passe på at du ikke pludselig ryger i den anden grøft og bliver for fanatisk med træningen ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share