Spise før eller efter spinning?


Zikmund
 Share

Recommended Posts

Halløjsa,

Hvis man ønsker at få den størst mulige fedtforbrændingseffekt af en spinningtime (typisk om aftenen), hvordan bør man så planlægge sin aftensmad? Hvis nu vi holder det daglige kalorieindtag konstant, hvornår er det så mest hensigtsmæssigt at spise sin aftensmad:

1) eksempelvis to timer før spinning således at maden er optaget af kroppen og ikke belaster unødigt under træning. (dette alternativ betyder, at der ikke indtages kalorier efter træning)

2) Umiddelbart efter træning (fx ½ time efter) hvormed at kroppen får adgang til ny energi, og sandsynligvis restituerer bedre.

Er klar over, at samlet fedtforbrænding er lig input - output, men ændrer tidpunktet for kalorieindtagelsen på denne ligning?

jeg hører gerne fra jer!

Mange Tak

L

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke et spørgsmål som der har hersket helt enighed om her på MOL. Du kan finde flere tråde under "vægttab" hvor aspkter af dette diskuteres. Der er også relevandt information i artiklerne på MOL forside.

Jeg vil som altid holde på at du skal spise så du får det højest mulige udbytte ud af din træning. Det handler jo, som du også er inde på, ikke om at forbrænde fedt under timen, det handler om at komme i energiunderskud, og så iøvrigt om at komme i bedre form. Det er ikke sjovt at gå sukkerkold under en spinningtime, så et godt måltid 2-3 timer inde - det er en godt ide - og en banan lige efter for at komme ovenpå lige efter, det bør også indpasses i Kcal regnskabet.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke ernæringsekspert, men jeg vil tro at en fordeling af måltider på hele (eftermidd-)dagen er bedre forbrændingsmæssigt end at indtage et større aftensmåltid om dagen.

Om det betyder at det er bedst at spise en smule 2 timer før træning og en smule efter træning ved jeg ikke. Hvis jeg selv skulle vælge (enten før eller efter) ville jeg spise efter træning da kroppen har brug for næring til at restituere, og så ellers håbe på at det samlede kalorieregnskab går op :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Du skal både spise før og efter træning. Kroppen skal have noget at "køre" på, så der skal spises et par timer før træning. Lige efter træning er det godt med nogle "hurtige" kulhydrater, så som banan eller rosiner, da kroppen her er meget modtagelig for næring. Inden for ca en time efter træning vil jeg foreslå du spiser lidt mere for optimal restitution.

Link to comment
Share on other sites

Genrelt siger man vist at når man føler sult er det fordi at kroppen har brug for ressourcer. Spiser man ikke er der chance for at kroppen nedbryder muskler for at få energi. Derfor er sult aldrig en løsning men heller ikke overmæthed ;)

En tråd herpå MOL viser at folk der spiste 3 timer før træning opnåede bedre reulstater med træningen end folk der spiste 6 timer før. Det er da også klart min egen erfaring at spise før... dog synes jeg 3 timer er i overkanten medmindre man spiser et velvoksent måltid. Men igen er det sundt med mindre og flere måltider og for mig virker det bedst at spise et let måltid med ca 25 g protein, lidt flere kuldhydrater ca 1½ -1 time før træning ( og her menes der med før man virkelig træner og ikke tidspunktet hvor man går ind i centret for at klæde om da dette ofte kan tage 15 min ekstra inkl opvarmning ).

Igen mine egne erfaring.... men held og lykke :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share