Indtagelse af kcal ligegyldidg tidspunkt


LOTTE
 Share

Recommended Posts

Jeg kan ikke spise 5000kcal på en gang
Jo, hvis du træner dig op til det :) og indtager de rette fødevarer :)
Men om man behøver 6+ måltider om dagen, frem for 3.

Det behøves man ikke. Der er fordele og ulemper alt efter hvad man ønsker. Som Hr K siger er vi skruet sammen så vi bedst muligt udnytter det vi indtager, energimæssigt, uanset om det er lidt eller meget. Der vil nok være lidt mere der "smutter" igennem systemet ved store indtag, men det har næppe betydning med mindre vi er ude i ekstremerne.

For personer der træner hårdt vil der være flest fordele ved at indtage omkring 6 måltider om dagen.

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på blodsukkeret, kan et spørgsmål være hvordan insulinnivauet i kroppen vil reagere på 1 måltid med 5000kcal, istenden for at fordele maden over flere måltider, som giver et mere stabilt insulinniveau og dermed blodsukker.

Jeg har haft samme diskution med min fysiologilærer, som mener at det er lige meget hvor mange måltider man spiser, men derimod når jeg snakket med en diætist, så var svaret klart og tydelig at man skulle spise flere måltider med tanke på kroppens vel - på insulin niveau m.m.

Ved at spise et stort måltid på en gang om dagen på 5000kcal vil man også øge mavesækkensvolumen, noget der er et problem for fede mennesker med en BMI>40. Ved en stor mavesæk, vil man have en større sult, og hvad med nr man bliver ældre? Skal man gå ind til kirugi fr at redusere mavesækken sammen med de fede??

Link to comment
Share on other sites

De eneste fordeler jeg kan se med at spise et måltid, er at det er tidsbesparende og man beskytter sine tænder
HVilket også er store fordele, hvis man er en travl person. Personligt spiser jeg kun 3 gange (morgen, middag og aftensmad) om dagen + en liter mælk efter træning. Works for me. Jeg kan sagtens få 4000kcal indenbords uden problemer på den vis.
Jeg har haft samme diskution med min fysiologilærer, som mener at det er lige meget hvor mange måltider man spiser, men derimod når jeg snakket med en diætist, så var svaret klart og tydelig at man skulle spise flere måltider med tanke på kroppens vel - på insulin niveau m.m.

Samme her - det var så bare min biologilærer vs. Men's Health. Gæt hvad jeg valgte, især efter jeg fik læst de kilder min lærer refererede til.

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

Hvad med kroppens manglende evne til at lagre aminosyrer effektivt?

Der er altså en grund til, at man anbefaler en fordeling af proteinindtaget jævnt over dagen, hvis man ønsker optimal hypertrofi. Undersøgelser viser dette meget klart.

Derudover kan der vist ikke herske tvivl om, som Everlast også har været inde på flere gange, at det er mest optimalt at give kroppen den energi, den har brug for det, når den har brug for det. Der kan da ikke være nogen fordel hypertrofimæssigt ved at være katabolsk i længere tid i løbet af dagen.

Edited by Ugh Togoth
Link to comment
Share on other sites

Hr.Kirchebrandt:

Reference. tak. 

Det er så vidt jeg ved en temmelig anerkendt konklusion, som højst sandsynligt kan understøttes ekstensivt ved at hoppe lidt rundt på google.

Altså at kroppen ikke kan lagre aminosyrer, men at disse i stedet blot vil være til stede i blodet nogle timer efter fordøjelsen til proteinsyntese.

Nogle af de kostkyndige såsom Stubbe har måske nogle tilgængelige undersøgelser om dette emne?

De to ovenstående pointer, som jeg påpegede i forrige indlæg, er efter min mening begge så centrale argumenter, at de cementerer vigtigheden af en kontinuerlig næringstilførsel til kroppen, hvis man ønsker det største anabolske respons i forbindelse med sin træning.

Link to comment
Share on other sites

Altså at kroppen ikke kan lagre aminosyrer, men at disse i stedet blot vil være til stede i blodet nogle timer efter fordøjelsen til proteinsyntese.

Nogle af de kostkyndige såsom Stubbe har måske nogle tilgængelige undersøgelser om dette emne?

Jeg håber, at Stubbe kan komme med nogle undersøgelser, fordi fra et biologisk synspunkt virker det underligt (læs: usandsynligt) at en organisme, der er lavet til at optage store mængder mad på een gang, og derefter gå i forholdsvise lange perioder uden indtag ikke skal kunne oplagre aminosyrer.

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

Ugh har ret i at kroppen som sådan ikke har nogen lager til protein. Blandt andet beskrevet i Klinisk Ernæring af Hessov.

Ved store indtag af næring på en gang vil der gå lang tid inden alt er fordøjet og optaget. Der vil derfor i mange timer være en tilførsel af aminosyrer. I denne periode, dannes nyt kropsvæv både fedtvæv og proteinholdig væv. Efter en del timer vil kroppen have optaget al den indtagne protein og blodets koncentration af aminosyrer vil langsomt falde. Derefter vil der tæres på det væv der tidligere blev dannet. Derfor vil kroppen alligevel kunne klare sig i lang tid uden tilførsel af proteiner.

Et måltid dagligt vil ikke være optimalt med hensyn på opbygning af muskler. Hvor mange der så skal til er et sværere spørgsmål.

Jeg husker at have set en undersøgelse hvor det viste sig at det var bedre at indtage en stor mængde proteiner på en gang end at fordele det ud over dagen. Undersøgelsen har været fremme på MOL, men kan ikke lige finde den.

I modsætning til den har jeg set flere undersøgelser hvor det at spise 4+ gange om dagen har resulteret i en mindre nedbrydning af proteinholdigt væv end ved indtagelse af et til to måltider dagligt hos personer på energireduceret diæt, blandt andet 1. 2..

Der kan da ikke være nogen fordel hypertrofimæssigt ved at være katabolsk i længere tid i løbet af dagen.

Det hænger ikke nødvendigvis sammen. Man kan godt være katabolsk i et væv og anabolsk i et andet væv eller have en overvægt af katabolske hormoner ernæringsmæssigt og samtidig opbygge muskelmasse altså anabolsk i dette væv, for eksempel om natten.

Link to comment
Share on other sites

Man kan godt være katabolsk i et væv og anabolsk i et andet væv

kan man det ? jeg har altid lært at man enten er i katabol/anabol tilstand i hele systemet og at det derfor ikke er muligt at være katabol i fedtvæv og anabol i muskelvæv :unsure:

Edited by -Anders-
Link to comment
Share on other sites

Det hænger ikke nødvendigvis sammen. Man kan godt være katabolsk i et væv og anabolsk i et andet væv eller have en overvægt af katabolske hormoner ernæringsmæssigt og samtidig opbygge muskelmasse altså anabolsk i dette væv, for eksempel om natten.
Nu hentydede jeg hovedsageligt også til noget lignende følgende konklusioner:
: to maximally affect protein turnover away from net breakdown and towards net protein synthesis, a constant supply of AAs is required, along with a maintenance of normal insulin levels. This can best be ensured by providing both protein and some carbohydrate at each meal.
The main regulators of cortisol levels appears to be blood glucose and insulin levels. In general, when insulin and blood glucose are high, cortisol will be low and vice versa. In vitro studies have shown that cortisol does not begin to have it's major effects on decreasing protein synthesis and increasing protein breakdown for at least 4 hours (22). In addition, the negative effects of cortisol on protein synthesis are reversed with only one hour of refeeding, most likely from the elevation of insulin (22). This strongly suggests that the common practice of eating every few hours is a sound strategy to minimize the effects of cortisol. In fact, one might go even further and get up for a meal in the middle of the night, to prevent cortisol mediated protein breakdown from occurring. Alternately, the consumption of a small meal containing protein, carbohydrate, fat and fiber at bedtime should allow maintenance of blood glucose/insulin levels for at least part of the night.
http://www.thinkmuscle.com/articles/mcdonald/protein-04.htm

Stubbe:

Jeg husker at have set en undersøgelse hvor det viste sig at det var bedre at indtage en stor mængde proteiner på en gang end at fordele det ud over dagen.

Mener du evt. denne:

http://www.nutrition.org/cgi/content/full/130/7/1700

Her viser det sig dog ikke som værende bedre, men hip som hap.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share