Cykel træning ?


FantomAnders
 Share

Recommended Posts

hehe, godt at høre at i syntes cykel træning er godt :D men i syntes ik om metoden hvor du finder din min og max plus og udregner dit fedtforbrændingsområde ? har et link http://www.lidtfedt.dk/pulstraening.php

Nu forbrænder man jo kalorier lige meget i hvilket tempo, man kører, så de 'udregninger' giver jeg ikke så meget for. Og det er basis for vægttab.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du tramper til, så bruger du mere energi til fremdriften og forbrænder derved flere kalorier. Men man kan vel sige, at hvis du tager det lidt mere med ro, så kan du holde til at cykle længere og vil ikke have brug for så lang restitutionstid.

Så jeg ville ikke spekulere over fedtforbrændingszone men bare kommer derud af. Det er jo trods alt det vigtigste :)

Link to comment
Share on other sites

Det gør der nemlig ikke.

Højere intensitet = højere forbrænding

Hilsen en meget ivrig spinner der kører på andet år nu.

Men Jan D har naturligvis ret i det han siger. Det handler om intensitet kontra træningstid.

Derfor: Hvis man skal cykle 10 km, så pres dig selv så meget du kan. Det hjælper ikke at køre ved 70% hvis du i virkeligheden kan køre 100%.

Link to comment
Share on other sites

Hej clayman

Der er nogle ting efter min mening er vigtige og de gælder for alle sportsgrene:

Hvis du træner over den anerobe zone dvs. over 80% intensitet vil du på sigt øge din muskelmasse og du vil muligvis tage på i vægt - selvom du slipper af med fedt pga. forbrændingen. Så brug ikke vægten til at bestemme om træningen er effektiv, men check _forandringen_ i din fedtprocent. Og har du ikke noget imod store (lår-) muskler og en vægt som ikke falder nævneværdigt, så træn så hårdt som muligt og du vil forbrænde det mere.

Endnu vigtigere er hvad du spiser og drikker. Træner du hårdt +80% på cykel i flere timer får du helt sikkert brug for at indtage energi undervejs - hvis du gerne vil hjem igen :) - og da du træner for at tabe dig, er det ikke så smart at indtage energibarer og -drikke. Træner du i stedet med lavere intensitet, vil du sikkert kunne undvære energiindtag undervejs og vente til du kommer hjem, hvor det så er meget vigtigt at du _ikke_ indtager recoverydrikke o.lign. som typisk indeholder kulhydrater. Spis i stedet noget sund og mættende mad med et godt indhold af proteiner og nul fedt. Kulhydraterne skal nok komme helt af sig selv medmindre du er på hård diæt.

Lårmusklen er menneskets suverænt største muskel og cykeltræning er derfor meget effektiv, både til forbræning/vægttab og konditionsopbygning. Er man overvægtig er cykling også nemmere at "dosere" end løb og der er generelt mindre risoko for skader.

Hører dette til i Vægttab?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg er nu et levende bevis på at dette ikke er rigtigt !!!

I en periode på ca. 1½ år, tabte jeg mig 15kg (fra 13års aldren til 14½). Bare ved at cykle på min racer.. !

Og det var jo den gang hvor 30km var langt at cykle.. !!

Har cyklet i 4 år nu, og kan sige at det kun hjælper kroppen med at forbrænde energi.. !

Så jeg vil sige at din ven ikke ved hvad han taler om (undskyld, men har han prøvet det ? ) !

Mvh

Joakim

Link to comment
Share on other sites

Bobby, du aner ik hvad du snakker om... Hvis man vil træne på cykel, og med vægttab som fokus skal man altså ikke nulre afsted med lav intensitet...

Man skal knalde igennem, samtidig med at man indtager simple kulhydrater og væske, således at man kan holde den højere intensitet gennem længere tid.

Når man så kommer hjem skal man indtage nogen flere kulhydrater og protein, således at kroppen kan restituere hurtigst muligt, så man er klar til at træne igen...

Link to comment
Share on other sites

Der er ikke noget galt i på en tur over 1 time i at indtage en smule sukker fra lidt energidrik - de 20 gram sukker der faktisk kan gøre en forskel for træningsudbyttet, skal man nok få kompenseret for ved at kunne yde mere.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, 20 gram sukker vælter vist ikke læsset 1 times cykling "koster" i omegnen af 4-600 kcal og der er 19-20 kcal i 20 gram sukker.

Allerap: Du er hård men retfærdig :cooldance:

Ziggymund :bike:

Link to comment
Share on other sites

Ahemm, 20 g sukker indeholder ca. 80 kcal eller ca. 325 kj. Det ændrer i øvrigt ikke ved selve budskabet, som jeg er helt enig med Ziggymund i.

<{POST_SNAPBACK}>

Ser ingen anden udvej end at indrømme at jeg var på grænsen til at gå sukkerkold, da jeg skrev det første indlæg :blahblah:

Allerøv, får du trænet eller har du slået dig på fiskeriet?

Ziggymund

Link to comment
Share on other sites

Ahemm, 20 g sukker indeholder ca. 80 kcal eller ca. 325 kj. Det ændrer i øvrigt ikke ved selve budskabet, som jeg er helt enig med Ziggymund i.

<{POST_SNAPBACK}>

Allerøv, får du trænet eller har du slået dig på fiskeriet?

<{POST_SNAPBACK}>

Træner aller en skiiii'... Som de siger... Skal osse snart i gang, det kan ik blive ved at gå det her :dry:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share