Concept 10 10


CoqRouge
 Share

Recommended Posts

Al den tid, som jeg har brugt på landevejene, har vist sig at være spildt! Det er slet ikke muligt at træne sit kredsløb, og det passer, for gode gamle Jørgen Albrechtsen siger det selv! Se blot følgende citat fra conceptets hjemmeside:

Vil Concept 10 10 forbedre min hjerte-lunge kondition ?

Der er en udbredt misforståelse omkring begrebet hjerte-lunge kondition.

Hvis du dyrker en af de traditionelle aktiviteter som f.eks jogging, aerobics o. lign., vil de involverede muskler blive styrket til en vis grad, og du vil også blive bedre til at udføre de givne bevægelser. Stærkere muskler er bedre i stand til at optage ilt fra blodet og nedsætter derved kravene til hjerte og lunger, hvilket giver fornemmelsen af at være i bedre form.

I virkeligheden har du de lunger og det hjerte du er født med. Begge disse organer har en begrænset kapacitet, og så længe du arbejder indenfor denne kapacitet, fungerer de fint. Når du overstiger kapaciteten, kan det derfor give indtrykket af, at man ikke er i form eller har den fornødne ”hjerte-lunge kondition”.

Når du bliver ældre og taber muskelmasse, vil de aktiviteter du plejede at kunne udføre nu gøre dig forpustet og blive vanskelige at gennemføre. Men det er ikke fordi dit hjerte og dine lunger er blevet svagere – derimod er det fordi din muskelmasse er blevet mindre. Resultatet er, at musklernes mindre effektivitet hurtigere får hjerte og lunger til at nå deres maksimum ydeevne.

Du behøver ikke at styrke hjerte og lunger, faktisk er det slet ikke muligt. Du skal derimod styrke dine muskler, så de igen kan fungere optimalt indenfor dit hjerte og dine lungers kapacitet.

Hjerte og lungers biologiske funktion er at supportere musklerne og ikke omvendt.

Dette er et videnskabeligt faktum, der kommer som en stor overraskelse for de fleste.

Concept 10 10 vil give dig en bedre hjerte-lunge kondition end nogen anden aktivitet.

Nu vil jeg jo ikke anfægte, at styrke er væsentligt, ejheller at den rigtige styrketræning kan forbedre løbepræstationen, men alligevel: Sikke dog noget vrøvl, at det ikke skulle være muligt at styrke hjertet! Nå, hvad kan man forvente for 250 kr pr. træningsgang?

Mere af samme slags: Se på conceptets hjemmeside.

Link to comment
Share on other sites

Miraklernes tid er aldrig forbi eller opstår under nye former ligesom moden skifter.

Og minsanten også lige så tillokkende som alle andre mirakelkure - 20 min. pr. uge på en briks eller stol, så kan du slappe af i sofaen i resten af ugen.

Det med supperslow"motion" lyder lige som et velegnet koncept for mig. Jeg er derfor interesseret i at vide om slowprincippet også kan overføres til 20 min.'s langsomme armbøjninger i en bar med et glas i hånden, så træningen gøres endnu mere behageligt.

Og så kan man få det hele til den ultimative pris af 12½ kr. pr. minut. I sandhed et fund. Hvad gør det at årsprisen er dobbelt op ift. et fittness-center, når der spares så mange lidelsesfulde timer i sveddryppende lokaler og knap så behagelige stillinger.

Jeg er derfor skuffet over at CoqRouge ikke følger de eksperimentelle gener og straks køber et årskort.

For seriøsitetens skyld og (dens tråds berettigelse) er det dog værd at hæfte sig ved at lunger og hjerte ikke er eneste determinerende faktorer for en høj ydeevne (hvad man ellers let kunne forledes til at tro ud fra den udbredte VO2-dyrkelse som en selvstændig religion). Som beskrivelsen er lidt inde på er musklernes kapacitet også en væsentlig faktor (eller begrænsning) ved en given idrætsudfoldelse. Et statement der også forklarer hvorfor kondition og effekt ikke bare kan overføres fra en idrætsform til en anden. Styrke og forbedret blodtilførsel til de relevante muskelgrupper med til at muliggøre en højere ydelse. Det virker derfor temmelig logisk i beskrivelsen, at dette opnås ved slowmotion-tempo ala statisk muskeltræning og må fremstå som et af konceptets unikke ophavsretlige hemmeligheder.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share