behøves programmer være så indviklede??


lonelyone
 Share

Recommended Posts

hej..

behøves gode programmere at være så indviklede?? kan man egentligt ikke bare sige man træner de øvelser man nu synes, også bare gøre det med skiftende rep-range?? Fx. 1x12, 1-2x8, 1x5, køre til næsten faliure også stadigvæk opnå både styrke og masse?? Eller skal det straks være mere komplekst?? Som fx. HST??

Og hvor meget giver HST egentligt i styrke??

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror dedikation, evnen til at presse sig selv OG ikke mindst styr på kosten (primært hvis målet er masse), er vigtigere end hvilket træningsprogram man vælger at benytte.

MEN valget af træningsprogram mener jeg sagtens kan påvirke disse ting, og helt ligegyldigt er det jo heller ikke.

Nogen formår at træne fornuftigt efter dagsformen (kommer ofte med erfaring), andre træner for let eller for hårdt. Hvis det sidste er tilfældet vil et program der fastsætter niveauet (defineret af personer med forstand på det) vil være bedre end at de fortsætter deres lystbetonede, men ineffektive træning. Programmet skal naturligvis stadig være inspirerende, så man får lyst til at træne. Det kan være nok så effektivt på papiret, men hvis man ikke gider programmet, er det jo spildt.

For mit eget vedkommende giver det helt sikkert mere lyst til træning at skifte program af og til og selv sammensætte et program man tror er godt - selvom jeg resultatmæssigt kunne få lige så meget ud af noget simpelt. Det ville bare være for kedeligt med det samme hele tiden.

Link to comment
Share on other sites

Programmer kan da godt være ultra simple og samtidigt gode. Bare de overholder nogle grundlæggende principper som fx det progressive overload princip (altså at man har indbygget en eller anden form for proggression i sin træning). Man behøver ikke efter min mening at skifte rep-range.

Fx: (Sakset fra TJ-artikel fra Getbig.dk)

Mandag

Back Squat 5 sæt x 5 reps

Bænkpres 5 sæt x 5 reps

Skulderpres Stående med Stang 5 sæt x 5 reps

Mave m. Belastning 3 sæt x 10 reps

Onsdag

Dødløft 5 sæt x 5 reps

Bent Over Barbell Rows (m. reverse grip) 5 sæt x 5 reps

Reverse Grip Chin Ups 5 sæt x 5 reps

Mave m. Belastning 3 sæt x 10 reps

Fredag

Front Squat 5 sæt x 5 reps

Incline bænkpres 5 sæt x 5 reps

Dips 5 sæt x 5 reps

Mave m. Belastning 3 sæt x 10 reps

Og så have 2,5 kg proggression pr uge i de forskellige øvelser.

Rommel

Link to comment
Share on other sites

Jeg kørte over en længere periode en omgang "bvdr-træning" som vi kaldte det..... :laugh:

Det gik ud på at vi trænede hvad vi havde lyst til, og ikke fulgte noget træningsprogram overhovedet. Selvfølgelig prøvede vi at få trænet alle muskler lige meget henover ugen, men der var intet system over det...

Synes egentlig det var meget behagelig træning, da man kunne træne hvad man lige havde lyst til den pågældende dag, men efter et par uger med det, manglede jeg alligevel lidt struktur, og konstruerede et program.... De to andre drenge jeg kørte det med, er vist stadig igang med det :laugh:

Om det gav noget, er lidt svært at svare på. Min kost var SLET ikke bare NÆR i orden i den givne periode, men jeg oplevede alligevel lidt fremgang i biceps, da det var det jeg fik trænet mest af :cooldance: (disko,disko,disko,disko)

:beer:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share