ROM


amarillo
 Share

Recommended Posts

ohøj jer velvidende atleter :p  !

Simpelt spørgsmål!

Er ROM(range of motion) vigtigt eller gælder det bare om at få størst mulgi spænding på musklen???? taler se'følig om muskelvækst her.

Grunden til jeg spørger er fordi læste lidt om en metode, der nok hedder noget med power factor thingeee. Ja det går vist i bund og grund bare ud på at minimere ROM til måske 10-15 cm ogs derfor gøre det muligt at tage MEGET mere vægt og derved øge spændingen på musklen og derved øge muskelvækst!

ANY THOUGHTS????

Seriøst jeg ved sku ikke helt hva jeg skal sige til det så hvis i kunne komme med nogle 'pros & cons' og forklaringer ville det være skide dejligt.

Umiddelbart er det en meget godt argument, men ved ikke helt om det er sundt for ledene...det ska lige siges at man vist ikke går til lockout i sættene fordi de siger det minimerer skade på led....

På forhånd tak for hjælpen :afro: :afro: :afro: :afro:

Mvh

Kim

Link to comment
Share on other sites

du skal nok ikke gøre det for længe, da du nok ender op med jordens stiveste og mest ubrugelige krop...

Jeg har strukket en del ud tidligere, men mener at den bedste form for effektiv udstrækning faktisk er via fulde bevægelser i de "komplette" løft, så som squats, stem, træk osv

Disse har faktisk (sammen med udstrækning) gjort mig meget mere funktionel og stærkere over tiden.  Ved godt at det ikke var det spørgsmålet gik på, men jeg kan lige forestille mig hvilket lille sammenklumpet prop man bliver efter to år med partial reps...  (Mine arme bag kroppen???  du må da være sindsyg!!   Kan man stå op og binde snørebånd???  SEIRØST???  :D  )

Link to comment
Share on other sites

Godt spørgsmål som vi også diskuterede lidt i tråden

Bænkpres ikke optimalt som eneste brystøvelse

Med logikken max load-spænding på musklen er optimalt så vil statisk træning jo være optimalt rent muskel mæssigt (selvfølgelig vil de neurale baner ikke være trænede så du vil måske ikke kunne bruge styrken til så meget). Som artiklen dokumenterer så gik folk voldsomt frem ved denne type styrketræning. En anden universal ting er variation. Hvis det var så simpelt at max spænding giver max muskelvækst så er det jo ligemeget med variation. Eftersom de fleste erkender vigtigheden i program-variation for muskelstyrken, så må der være andre forklaringer.

Mht udstrækning er fuld ROM næsten analog til PNP udstrækning (dynamisk, f.eks. svinge ben op til yderposition, ned, op, ...), som eliteudøvere bruger. Så jeg vil tro det er derfor Francis har fundet ud af at han ikke behøver anden udstrækning efter træning. Men undersøgelser viser at ved at strække ud mellem øvelser kan man løfte mere i selve øvelsen, betyder at han vel alligevel bør strække ud mellem øvelserne :)

Link to comment
Share on other sites

Det skal så også lige siges at jeg også laver udstrækning udover vægttræningen...  Jeg kører statisk udstrækning lige efter general/sportspecifik-opvarmning, og kører en lille smule meget lette udstræk efter end træning...  Og kører også en smule lettere dynamisk udstrækning til judo på mine (VL)off-dage!!

Men m.h.t. at man er stærkere hvis man strækker ud mellem sæt, har jeg selv oplavet det omvendte!  Føler at jeg mister lidt af fornemmelsen for "the groove" plus at mine muskler føles lidt svagere... Dette har gjort at jeg fuldstændig har droppet udstrækning imellem sæt  :huh2:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share