Tanker omkring HST.


humseper
 Share

Recommended Posts

Jeg har på det seneste gået og tænkt på hvor vigtig den samlede tonnage er på ens HST program. Jeg har indtil for nylig trænet 1 sæt per øvelse i 15 rep perioden, 2 sæt i 10 og 3 sæt i 5.

Jeg synes dog ikke at 1 sæt længere er nok i 15 rep perioden så jeg har sat det op til 2. Spørgsmålet er nu bare om jeg også skal sætte de andre sæt antal op i de andre perioder så jeg nu vil træne 2,3 og 4 sæt for at få det maksimale ud af programmet.

Er den samlede stigende tonnage, intensitet eller volumen vigtige faktorer i et HST program hvis hovedformål er muskelvækst?

Her snakkes der om problemstillingen.

Link to comment
Share on other sites

Det er der forskellige meninger om.

Eller rettere - de fleste er nok enige om at tonnagen betyder noget. Spørgsmålet er bare hvor meget.

Personligt vil jeg mene, at tonnagen er noget mindre betydende faktor end f.eks. progressionen i intensiteten.

Men ønskesituationen ville selvfølgelig være, at man kunne lave progression i alle betydende faktorer for hypertrofi. Det er dog meget svært at konstruerer et sådant program. DUAL-factor programmet indeholder dog sådanne tanke.

Men HST-principperne i sig selv er dog så "sunde", at de fleste ville kunne leverer gains i lange perioder med HST.

Men hust SD'en. Hvor lange er dine SD'er?

:icecream:

Link to comment
Share on other sites

Det er der forskellige meninger om.

Eller rettere - de fleste er nok enige om at tonnagen betyder noget. Spørgsmålet er bare hvor meget.

Personligt vil jeg mene, at tonnagen er noget mindre betydende faktor end f.eks. progressionen i intensiteten.

Men ønskesituationen ville selvfølgelig være, at man kunne lave progression i alle betydende faktorer for hypertrofi. Det er dog meget svært at konstruerer et sådant program. DUAL-factor programmet indeholder dog sådanne tanke.

Men HST-principperne i sig selv er dog så "sunde", at de fleste ville kunne leverer gains i lange perioder med HST.

Men hust SD'en. Hvor lange er dine SD'er?

:icecream:

<{POST_SNAPBACK}>

Min SD var på 12 dage. Jeg har bare oparbejdet en WC det kræver mere end 1 sæt pr øvelse.

P.S. Hvad er der med dig og :icecream: ?

Link to comment
Share on other sites

humlen i et hst program er vel netop intensitets progression over alt andet.

Det være sagt, bør man så ikke træne med nøjagtigt den volumen man kan nå at restituere fra til næste pas ? Jeg mener ikke der er fremført bevis for at vi konditioneres til en given volumen på samme måde som vi gør ved intensitet..

Og så kan jeg jo ikke se nogen grund til ikke at køre BEGGE dele op :cooldance:

Link to comment
Share on other sites

humlen i et hst program er vel netop intensitets progression over alt andet.

Det være sagt, bør man så ikke træne med nøjagtigt den volumen man kan nå at restituere fra til næste pas ? Jeg mener ikke der er fremført bevis for at vi konditioneres til en given volumen på samme måde som vi gør ved intensitet..

Og så kan jeg jo ikke se nogen grund til ikke at køre BEGGE dele op  :cooldance:

<{POST_SNAPBACK}>

Så du mener at jeg skal køre 2,3 og 4 sæt?

Link to comment
Share on other sites

humlen i et hst program er vel netop intensitets progression over alt andet.

Det være sagt, bør man så ikke træne med nøjagtigt den volumen man kan nå at restituere fra til næste pas ? Jeg mener ikke der er fremført bevis for at vi konditioneres til en given volumen på samme måde som vi gør ved intensitet..

Og så kan jeg jo ikke se nogen grund til ikke at køre BEGGE dele op  :cooldance:

<{POST_SNAPBACK}>

Præcis!

Det er alt for individuelt til at kunne sætte skematisk op for alle.

Hvor stor volumen bør være, afhænger af hvor hurtigt du restituerer.. Om du kan nå at være klar to dage efter.. Hvis ikke, så er volumen for stor.

Intensiteten er derfor afgørende - ikke dermed sagt, at volumen er uvæsentlig; men den bør ikke nødvendigvis sættes op.

Personligt har jeg gode erfaringer med, at øge volumen i løbet af en cycle - men det er ikke alle der kan tage lige så mange sæt som jeg, og der er selvfølgelig også dem der tager flere sæt end jeg kan.

Trial and error :smile:

Link to comment
Share on other sites

humlen i et hst program er vel netop intensitets progression over alt andet.

Det være sagt, bør man så ikke træne med nøjagtigt den volumen man kan nå at restituere fra til næste pas ? Jeg mener ikke der er fremført bevis for at vi konditioneres til en given volumen på samme måde som vi gør ved intensitet..

Og så kan jeg jo ikke se nogen grund til ikke at køre BEGGE dele op  :cooldance:

<{POST_SNAPBACK}>

Præcis!

Det er alt for individuelt til at kunne sætte skematisk op for alle.

Hvor stor volumen bør være, afhænger af hvor hurtigt du restituerer.. Om du kan nå at være klar to dage efter.. Hvis ikke, så er volumen for stor.

Intensiteten er derfor afgørende - ikke dermed sagt, at volumen er uvæsentlig; men den bør ikke nødvendigvis sættes op.

Personligt har jeg gode erfaringer med, at øge volumen i løbet af en cycle - men det er ikke alle der kan tage lige så mange sæt som jeg, og der er selvfølgelig også dem der tager flere sæt end jeg kan.

Trial and error :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Intensiteten er antallet af kg på stangen og har ikke noget at gøre med antallet af sæt vel?

Link to comment
Share on other sites

HST FAQ - How many sets and how to determine it

Increase volume if:

You are never sore

You are never tired

You are not growing

Maintain volume if:

You are slightly sore most of the time

You are tired enough to sleep well, but not so tired you lose motivation to train.

You are noticeably “fuller”

Decrease volume if:

You are experiencing over use pain, and strain symptoms in joints and/or muscles.

You are tired and irritable all the time, yet don’t sleep well.

Strength levels are significantly decreasing.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share