Puls og forbrænding..


carmen77
 Share

Recommended Posts

Jeg har gået og tænkt lidt på det der med at mennesker har forskellige hvile og maxpuls.

Min hvilepuls er feks. 50 og max er 182

Hvis nu en person har en hvilepuls på 50 og en max puls på 193 (eksempel) vil han/hun så forbrænde mere end jeg gør ved cardio på 80% af max pulsen. for hans/hendes puls vil jo komme højere op end min!!!! :blink:

Håber spørgsmålet er forståeligt... :raisebrow:

For hvis det er tilfældet er det jo faktisk træls ikke have en så høj max puls..... og hvordan kan man så komme op og forbrænde det samme som den anden person??? træne ved højere intensitet???

Link to comment
Share on other sites

Ens maxpuls er genetisk betinget + alderen spiller en rolle.

En person med et lille hjerte vil have en højere maxpuls end en med et større hjerte.

En stor pulsreserve kan indikere en høj maksimal iltoptagelse (pulsreserve = maxpuls - hvilepuls).

Ens forbrænding er afhængig af faktorer som iltoptagelse (evnen til at arbejde hårdt i længere tid), samt kropsvægt. Derfor er maxpulsen/pulsreserven ikke nødvendigvis et udtryk for evnen til at forbrænde kcal

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil dog påpeje at en sænkning af hvilepulsen er indikation på forbedret iltoptagelse = øget evne til at forbrænde kcal under træning.

Men husk som altid pulsværdier er individuelle og man skal måle forskelle i egne pulsværdier. Kan ikke bruge andres værdier til meget.

forbrænding er afhængige af mange faktorer, pulsen kan være en upræcis indikation af den enkeltes forbrænding. Men den er individuel og kan ikke sammenlignes med andres forbrænding ved en given pulsværdi

Link to comment
Share on other sites

hmmm... takker for svaret!!!!

Det er vel også derfor at pulsure faktisk er ret upræcise!!

<{POST_SNAPBACK}>

Pulsure er meget præcise, så længe man bruger dem til formålet, nemlig at følge éns puls her og nu...

At de så er ret upræcise når de skal estimere et energiforbrug er en anden snak... Men det er vel det du mener med at de er upræcise :king:

Link to comment
Share on other sites

At de så er ret upræcise når de skal estimere et energiforbrug er en anden snak... Men det er vel det du mener med at de er upræcise :king:

<{POST_SNAPBACK}>

Det va præcis det jeg mente.... at når der tælles kalorier kan man ikke regne med at det stemmer!!

Men man kan så sammenligne fra gang til gang - og på den måde se om man har forbrændt mere eller mindre end sidste gang for eksempel...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share