Når skulderen gør ondt


fredemann
 Share

Recommended Posts

Jeg træner et par gange om ugen og har de sidste uger haft lidt problemer med skulderrelaterede øvelser. Normalt mærker jeg ikke nogen problemer med skulderen (den højre), men når jeg laver en skulderøvelse i centret mærker jeg noget ubehag. Jeg laver tilstrækkelig opvarmning, men har alligevel mindre smerter ved udførelse. Bør jeg holde en længere pause eller bare ignorere smerten. Hvad gør i når kroppen brokker sig.

Fredemann

Link to comment
Share on other sites

Hej Fredemann,

Generelt hjælper det ikke meget at tage pauser, uanset længden, for problemet er ikke at du træner, men blot at du træner på en måde, der fremkalder et problem. Du skriver ikke hvilken skulderøvelse der giver dig problemer – er det en sideløft lignede øvelse eller er det et pres?

Min personlige mening angående skuldertræning er, at man skal holde sig lang væk fra alle maskiner, og fokuser meget mere på pres over hovedet fremfor bænkpres … "skulderpres, skulderpres, skulderpres" har været mit mantra i et par år nu, og jeg er gået fra at have store problemer med smerter i skuldrene til at være 95% smertefri.

Jeg ved ikke om mit svar hjælper dig, men man kan da altid håbe :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det vigste er at man skal lade være med at gøre ondt værre. Hvis en øvelse gør ondt, så skal man holde sig væk. Man kan give det et par uger, evt. kombineret med isning og smertestillende piller. Hvis det stadig hænger ved, så burde man nok se sig om efter en ordentlig diagnose hos en læge/fysioterapeut.

Link to comment
Share on other sites

Udover at selve træningen kan være et problem kan din hvilestilling osse være det. Hvis du går med fremtrukne skuldre, eventuelt fremprovokeret af meget computerarbejde, lav fleksibilitet og vægttræning, er dine rotatormanchetter svækket og dårligt udrustet til at klare vægttræning.

Link to comment
Share on other sites

Udover at selve træningen kan være et problem kan din hvilestilling osse være det. Hvis du går med fremtrukne skuldre, eventuelt fremprovokeret af meget computerarbejde, lav fleksibilitet og vægttræning, er dine rotatormanchetter svækket og dårligt udrustet til at klare vægttræning.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har det problem du beskriver her.... hvordan er den bedste måde at optræne sine rotatormanchetter? og endnu bedre, sine fremtrukne skuldre?? :smile:

Link to comment
Share on other sites

De øvelser jeg laver skråpres og laterals. Skråpres tager jeg 5*5 og laterals tager jeg ca. 3 sæt * 6-7 gent. og det her gør 2-3gange om ugen. Jeg kan da også godt gennemføre øvelsen med smerter, men det vil jeg selvfølgelig ikke. Har besluttet at tage en pause og droppe laterals. Går istedet i gang med chin-ups (giver godt nok ikke så meget for skulderen, men skidt).

Fredemann

Link to comment
Share on other sites

hvor presset er du i de 5x5 ? er det til failure ? den sidste rep er den absolut sidste du kan klemme ud ? (måske enda med forced ?) ..

Så kan jeg med det samme informere dig, at det er _det_ .. for tungt for tit ... og lige i denne her sammenhæng er mere ikke = bedere, tværtimod.

<{POST_SNAPBACK}>

Enig.

Desuden synes jeg han bør oppe antallet af gentagelser på laterals mens du har skulderprobs. Og iøvrigt fokusere på at køre øvelsen korrekt - og ikke på den lussede og nederdrægtige måde som er normen blandt bredskulrede wanabees. Fart på vægten op, en lille mikro pause i toppen, og sænk vægten kooontrolleret. Og gør det på næsten strakte arme og ikke med det dersen overdrevne buk i armene hvor vægten ligger fremme foran kroppen.

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Ang. hvor presset jeg er i skråpres: jeg træner alene og kører derfor ikke helt ud. Jeg skal jo selv kunne løfte den sidste!. Jeg træner hårdt men ikke ekstremt. Jeg holder nu en uges pause og dropper laterals og træk til ryg, for chin-ups med variende greb. Hvad syntes i om det.

Fredemann

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share