Cykelrulle


armamix
 Share

Recommended Posts

Nu ved jeg ikke lige om det er et bestemt mærke du går efter, men ellers laver tacx en model (den har jeg). Mange cykelhandlere kan få dem hjem (de færreste har dem liggende)

Hvis du skal bruge den ude til cykelløb om sommeren er det bedst at vælge aluminiumsruller - idet PVC ruller kan blive skæve i en varm bil - og så er de ruller færdige...

Men ellers er jeg glad for mine ruller (de er PVC)

Generelt - jo større rullerne er (diameteren) jo mere stabile - og lettere er de at holde balancen på. Mindre ruller giver jo så mere balancetræning (-:

Modstanden er ikke så stor - men man kan købe en seperat modstandsenhed.

Alternativt kan man lægge et håndklæde under de to bagerste ruller det giver også en særdeles effektiv belastning. Desuden kan man køre med lidt lavere dæktryk (ca. 6 bar) hvilket også øger modstanden en smule.

Jeg bruger dem typisk på de rolige dage om vinteren - hvor jeg så spinner benene godt rundt en times tid.

Som du nok har fanget - så er hele finten at man skal holde balancen på dem. Alt efter hvor god din teknik er på en cykel - så tager det selvfølgeligt lidt tid at lære.

Det bedste er at starte ud i en dørkarm (dørtrinet skal ikke være for højt) - så har du noget at holde ved i starten. Når du så får lidt mere mod - kan du stille og roligt begynde at holde balancen selv, og så bare skubbe imod dørkarmen med albuen hvis du kommer for langt ud i den ene side (og DET gør du...)

Jeg kan køre sidende uden at holde på styret - og stående (hvilket faktisk er det sværeste) Eneste minus er at jeg får ondt i røven efter ca. 1 time - da du sider meget på samme måde på cyklen - i modsætning til på landevejen.

Rullerne er SUPER til at lære dig et ensartet rundt tråd - da du kan mærke hver eneste lille "ujævnhed" i trådet med det samme. Desuden lærer du f.... at få de ben rundt :4thumbup: Prøv at køre nogle "intervaller" hvor du langsomt hæver kadancen så højt op som muligt.

For mig er den umiddelbare fordel: hvis jeg kan side indenfor på rullerne og skifte kanaler på tv'et - snakke i telefon osv - ja så er jeg MEGET sikker på cyklen når jeg igen kommer ud på landevejen. (og det er en fordel når man sidder i et felt og SLÅS om de gode pladser i sidevinden)

Rullerne er IKKE velegnede til intervaltræning eller træning med stor modstand og lav kadance - der er det bedre med en home-trainer

Edited by Fast legs
Link to comment
Share on other sites

Hej Fast legs! Kanon respons, det må jeg sige. Jeg har surfet en del rundt på nettet, og jeg er kommet frem til, at det også kunne være en idé med en home-trainer, som du selv skriver. Endnu en gang tak for svaret :4thumbup:

Edited by armamix
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share