Hvordan undgår i at spise for meget


extreme12
 Share

Recommended Posts

Min træning køre godt nu. Jeg halter dog lidt efter på kosten.

Jeg er meget tilbøjelig til at spise for meget til aftensmad, hvor jeg fylder godt på tallerkenen, og æde hver eneste stump på denne.

Selvom jeg godt ved at jeg ikke bør gøre det, men det smager jo skide godt for det meste, hvad gør man lige i den situation? :4mewantfood:

I weekenderne er jeg også meget tilbøjelig til at spise lidt snaks om aftenen. Det lader sig være slik (vingummi og lakrids) og nogle gange pistacienødder, men mest slik. Hvor usundt er dette i forbindelse med en træning, når mit mål er at bliver markeret (altså tabe mig lidt) og samtidig opnår større og markerede muskler?

Har I nogle ideer til hvad man kan gøre i begge tilfælde?

Link to comment
Share on other sites

Uh ja, den problemstilling kender jeg så udmærket :)

Et godt trick er at spise lidt sundt inden aftensmaden ca 30 min før. Altså spis en gulerod, peberfrugt, æble eller hvad du nu kan lide. Det tager lige toppen af den værste sult og så er man ikke så tilbøjelig til at proppe sig helt så meget. Og hvis du ikke fylder så meget på, så er det jo også plads til lidt godt engang imellem i weekenden.

Og min erfaring er også, at hvis man spiser mindre portioner til aftensmad, så får man heller ikke helt så meget lyst til slik om aftenen.

Link to comment
Share on other sites

Et godt trick er at spise lidt sundt inden aftensmaden ca 30 min før. Altså spis en gulerod, peberfrugt, æble eller hvad du nu kan lide. Det tager lige toppen af den værste sult og så er man ikke så tilbøjelig til at proppe sig helt så meget. Og hvis du ikke fylder så meget på, så er det jo også plads til lidt godt engang imellem i weekenden.

Kunne være jeg skulle begynde at overveje denne løsning, med et æble eller noget tæt på aftensmaden, så jeg ikke propper mig alt for meget til aftensmaden. Tak for tippet!!

Link to comment
Share on other sites

En anden god ting er også at dele sine måltider udover mange omgange, således du spiser jævnt over hele dagen - det har ihvertfald den effekt på mig, at jeg er mindre tilbøjelig til at hige efter aftensmåltidet.

Lysten til snacks / slik / mere mad om aftenen, kan afhjælpes ved at sørge for at få indkøbt et par store mængder gulerødder - og lade dette erstatte snacks. Nogle benytter dip lavet på Fromaise Frais for at give dem et ekstra pift.

Det er måske ikke så spændende i starten, men det hjælper til at holde vanerne væk.

PS: Pistachenødder.....de smager jerngodt - men du skal tænke lidt i kcal hvis du vil tabe dig - jeg kan uden at blinke spise en pose med 200 gram (og giver mig ingen mæthedsfølelse) - men det er 1200 kcal der ryger ind på sådan en omgang.

Til sammenligning kunne jeg have spist 300 gram ris (tørvægt) - og hvis man render rundt og er lidt småsulten, så mætter dette en del mere end pistachenødder (smager dog knapt så godt :) ).

Edited by EverLast
Link to comment
Share on other sites

Hvis problemet udelukkende er mængden du propper ned til aftensmaden så er her lige et par trick:

- Drik ½-1 liter vand inden du begynder at spise, så kan der ikke være så meget mad

- spis langsommere. Tyg maden ordentligt. Læg kniv og gaffel ned imens du tygger. Så når maden at komme ned i maven og fylde, så kan når du at registrere at du har spist og bliver derved mæt hurtigere.

Mads

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke altid lige god til at overholde det, men mit trick er ærter...

Ligesom dig kunne jeg ikke forestille mig ikke at spise mig mæt til aftensmaden, men jeg supplerer ofte menuen med en gang dybfrost ærter. Du kan bare lige hælde en gang kogende vand over dem og lade dem stå 5-10 min. så er de klar. Og du får kun 77 kcal pr 100gram, og tilmed en ganske fornuftig mængde protein oveni hatten.

Det bliver naturligvis kedeligt i længden, men kig her: http://www.kalorietabel.dk/baelgfrugter.htm

Der er masser af andre ting at bytte ud med for variation.

Tricket er at hvis du lige smider en god portion ærter ned til at starte med, så er der mindre plads til resten, så du får automatisk sat lidt styr på kcal indtaget.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share