Er yoghurt egentlig ok?


Vuffi
 Share

Recommended Posts

Mit spørgsmål lyder, som titlen hentyder til, på om en daglig portion yoghurt med æble- og bananstykker, samt lidt crüsli, har noget specielt at skulle have sagt?

- Sagen er den at jeg træner, spiser okay sundt osv., men samtidig elsker ovennævnte portion :)

Så vil lige vide om det er noget man skal skære lidt ned på, eller om det er okay med den ok mængde frugt i?

\\

Link to comment
Share on other sites

Vil du gerne tabe dig? Det går jeg udfra, siden du har postet i vægttabsforummet.

Ja, yoghurt er en god spise generelt. Specielt de nyere generationer med forskellige bakteriekulturer, som når helt ind i tarmsystemet. Hvis du vil tabe dig er det også helt fint, da det kan fås som 0,1% samt det er sødet med aspartam. Så vidt jeg husker er der kun 30-40 kcal pr. 100 gram, og altså ikke mere end skummetmælk. Der er samtidig også godt med protein i.

Jeg er ikke sikker på hvad crüsli er, men er det en form for müsli? Hvis jeg husker ret, så er det en type med chokolade i og så begynder det nok at blive kritisk mht. kalorieindtaget.

Edited by JokerX
Link to comment
Share on other sites

Jeg ville nok undgå yogurt med smagstoffer... Det er i bund og grund bare yoghurt med marmelade i, og dem, der er sukkerfri er sødet med aspartam, som der er en del grumme mistanker om... Indtil de definitivt modbeviser dem, bør man nok holde sig til natural. Når det så er sagt, så rummer natural yoghurt samme næringsværdi (ca.) som den mælk, den er lavet af, så man kan altså få dem ned til 0,1 gram fedt. Til gengæld indeholder de sunde bakteriekulturer og mætter bedre end mælk. Tilsæt evt. selv nogle havregryn og rosiner eller frisk frugt for at give smag...

Ang. crüsli, så nej, det er ikke en god ide at spise... Der er alt for meget sukker og fedt i. Det gælder nu de fleste morgenmadsprodukter, især af müesligenren. Prøv i stedet denne opskrift fra Jamie Oliver (han er ikke kendt for sine helse-kundskaber, men den her er nu god) på en hjemmelavet müesli, den holder faktisk.:

http://www.jamieoliver.com/recipes/2003/04/13/pukkolla.php

God appetit...

Link to comment
Share on other sites

og dem, der er sukkerfri er sødet med aspartam, som der er en del grumme mistanker om... Indtil de definitivt modbeviser dem, bør man nok holde sig til natural

Hvordan skal de modbevise det? Jeg vil mene det er kritikerne som skal tage næste skridt og definitivt bevise det er farligt at indtage aspartam.

Den bedste yoghurt får man dog nok ved at blende A38 (de bedste bakteriekulturer findes i A38) med jordbær, hindbær, brombær eller banan.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share