bent over rows vs. seated rows(cable)


søren
 Share

Recommended Posts

har lige afsluttet min første hst og skal have skiftet lidt øvelser ud.

En af dem der ryger er bent over rows. Det skyldes at jeg ikke synes man kan udvikle maksimal kraft i en sådan stilling som øvelsen skal udføres på.

Jeg ville dog gerne have en øvelse ind som ramte nogenunde de samme muskelgrupper i samme udstrækning. Posterior delts, skal især rammes med øvelsen der skiftes med.

Mit eget forslag er seated rows med et kabel, men ville da lige høre de kloges mening om sagen inden jeg træffer en beslutning.!?

Link to comment
Share on other sites

kan det ikke være ligemeget om man er bøjet forover, hvis ROM er den samme..?!

Det er ikke kun B O Rows jeg ikke finder optimal, men faktisk alle row-øvelser hvor man er foroverbøjet.. derfor ville jeg gerne høre om Seated rows var ok.. evt. med en bredere stang..??

Link to comment
Share on other sites

Hvis du insisterer på cabelrows, så sørg for at udføre øvelsen med bredt greb. Som du selv er inde på, så er der mindre ROM med smalt greb.

<{POST_SNAPBACK}>

Tror da tværtimod ROM vil være større med det smalle greb, ihvertfald hvad angår lats.

Ang. posterior deltoid, tror jeg det vil være bedre, at køre den med bredt greb. Det har jeg dog ikke lige de store faglige argumenter for, men det er bare min personlige erfaring. Tilgengæld synes jeg øvelsen er ganske træls med bredt greb.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du insisterer på cabelrows, så sørg for at udføre øvelsen med bredt greb. Som du selv er inde på, så er der mindre ROM med smalt greb.

<{POST_SNAPBACK}>

Tror da tværtimod ROM vil være større med det smalle greb, ihvertfald hvad angår lats.

Ang. posterior deltoid, tror jeg det vil være bedre, at køre den med bredt greb. Det har jeg dog ikke lige de store faglige argumenter for, men det er bare min personlige erfaring. Tilgengæld synes jeg øvelsen er ganske træls med bredt greb.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er muligt at der er lidt længere ROM for latsne v. smalt greb, men der er da længere ROM v. bredt greb for delts, traps og rhombs

Prøv at strække armene og saml dem, træk dem ind til maven som i en ro øvelse m. smalt greb. Fokusér på skulderbladene mens du flytter armene ud til skulderbredde som om du holdt med bredt greb. Dette "squeeze" elsker jeg personligt og det mangler fuldstændig ved roning med smalt greb.

Men bevares, det er vel også en smagssag. Som du er inde på, så kan man træne væsentligt tungere med smalt greb. Each to his own. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Istedet for at diskutere hvilken, der er bedst, hvad der nok en frugtesløs diskussion, hvad så med at veksle imellem dem. De rammer lidt forskelligt, og ved at køre de forskellige typer med forskellige greb, så sikrer man sig, at man ikke efterlader nogle svagheder.

Link to comment
Share on other sites

ok...

i mit nye hst program har jeg valgt at tage 2 allround ryg øvelser med. Det jeg leder efter er to øvelser der skal supplere hinanden godt istedet for at gå ind og træne næsten de samme muskelgrupper...

Derfor ville jeg gerne høre hvad i siger til disse kombinationer:

"""chins/pullups og seted rows(m. enten bredt eller smalt greb)"""

er det et optimalt rygøvelsesvalg??

Link to comment
Share on other sites

Lyder fint :smile:

Jeg formoder du har inkluderet dødløft i dit program - erector spinae skal jo også have tæsk.

Det kunne jo være, at grunden til du ikke føler at b. o. rows spiller for dig, er, at din lænd er for svag.

Edited by clayman
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share