Kalorieforbrug på forskellige maskiner?


peet_dk
 Share

Recommended Posts

Hvis man udføre det samme "arbejde" på eks. en technogym motionscykel og bagefter nøjagtigt det samme på en motionscykel fra en anden fabrikant. Vil begge maskiner så skrive man har forbrændt den samme mængde kalorier?

Syntes nemlig det virker som om der er STOR forskel fra fabrikant til fabrikant?

Har været i to centre, kan huske jeg stort set kunne forbrænde 500 kcal på en halv time i GÅ tempo på et gå-bånd, nu skal jeg kæmpe for at komme op på 300 kcal i gå tempo! Ok jeg har tabt mig, men kan det passe der er så stor forskel....? Kan ikke huske om jeg havde den på "quick start" i det gamle center...

Og ja.. Jeg ved godt at det kun er ca. tal den spytter ud, men hvis jeg eks. læser en log igennem kan jeg da ikke lade være med at samligne med hvad jeg selv kan yde på den samme tid, men det er da noget svært hvis de SLET ikke er ens..

Link to comment
Share on other sites

Ja! altså hvis du laver det samme arbejde på begge typer så er din forbrænding jo ens, men hvad mener du med det samme arbejde, det kommer jo and på flere ting, er det samme intensitet, belastning ..

Det er helt utænkelig at det kan lades sig gøre, for det første kan du ikke ramme den samme intensitet og belastning to gange, ud over det, så er det kalorie forbrug der vises på en fitness maskine eller et puls ur for den sagt skyld, helt hen i vejret, så det skulle være mærkelig hvis du kan ramme det samme, så brug et puls ur og kig på din intensitet og drop så det kalorie måle haløj for det kan ikke lade sig gøre, sådan uden videre.

Link to comment
Share on other sites

Kalorieberegningen for gang eller løb på løbebånd, samt kørsel på motionscyklen burde være relativt enkelt. Der burde derfor ikke være forskel på maskinerne i nævneværdig grad.

Det mest enkle eksempel er gang el. løb på løbebåndet. For løb gælder standardformlen generelt kg-vægt*km = kcal. Ved den samme hastighed bør maskinerne derfor i princippet måle ens med mindre, der anvendes andre mere sofistikerede formler for udregningen. Arbejdet er samtidig let at sammenligne 10 km/t = 10 km/t.

Som det har været diskuteret i tidligere tråde er kcal-forbruget ved gang imidlertid kun godt det halve pr. km sammenlignet med løb. Maskinerne kan af gode grunde ikke vide om du løber eller går, bortset fra at tempoet i en vis forstand giver et fingerpeg om dette. Grænsen imellem løb og gang er dog ret individuel. Jeg har fx tidligere praktiseret et typisk gangtempo på 6-8 km/t (de unge dage), mens de fleste nystartede løbere måske starter på 8-10 km/t.

Måske kan den forskel du har målt skyldes at den ene maskiner regner det som gang den anden som løb. Dette er dog næppe hele forklaringen og blot et tågeskud.

Det er selvfølgelig kun et ca.-mål for forbrændingen der måles, men de største usikkerhedsfaktorer er alligevel ikke tilgængelig for maskinerne (udnyttelsesprocent, løbeøkonomi, teknik mv.), så man kunne godt forvente forbrændingsmålet var mere ens.

Ved cykling burde maskinerne indirekte kunne måle den effekt, der køres med og så regulere for udnyttelsesprocenten. Verden er imidlertid ikke altid så enkelt. Hvad angår stepmaskinerne har er usikkerhedsmomenterne for den faktiske forbrænding betydeligt større, da de fleste ikke anvender maskinerne som foreskrevet, men hænger i bøjlerne, hvilket kan give meget store variationer i forbrændingen (primært ved en overestimering af forbrændingen som resultat).

Link to comment
Share on other sites

Der er ingen tvivl om at forskellige maskiner viser meget forskelligt ift. kalorieforbrug ved samme arbejde.

Som nævnt kan man få et fingerpeg ved at arbejde med samme puls på to forskellige maskiner. De burde vise samme watt eller kcal / hour, specielt hvis det er to forskellige cykler man sammenligner. Jeg har f.eks. lagt mærke til at jeg på nogle Lifecycle cykler kan køre med 300 watt uden at føle mig presset, hvilket desværre ikke er realistisk.

Man kan mistænke producenterne for at spekulere i, at kunder der tror de brænder ekstra mange kalorier også er ekstra glade kunder.

Hvis man på cykel A kan forbrænde 300 kcal uden at anstrenge sig - hvem gider så at købe cykel B hvor der kræver anstrengelse?

Link to comment
Share on other sites

Hvis man på cykel A kan forbrænde 300 kcal uden at anstrenge sig - hvem gider så at købe cykel B hvor der kræver anstrengelse?

Sejt!!! Så skal jeg ha' mig en af de-dersens maskiner hvor man brænder vildt mange kcal. Tv-shop?? :baaa:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share