statisk mavetræning


pingtoft
 Share

Recommended Posts

hej

jeg har efterhånden lavet en millard crunches og er ved at være lidt træt af øvelsen.

Jeg har filosoferet lidt over, om ikke noget statisk mavetræning, af en eller anden slags, ud fra et funktionelt synspunkt, ville være relevant, da det jo er det man bruger maven til i basisøvelserne og mange andre steder.

Kan man få noget ud af statisk mavetræning og hvilke øvelser er bedst?

Jeg kan umiddelbart forestille mig, at en statisk crunch med ekstra vægt og med overkroppen i vandret, kan være en øvelse.

(PS: jeg er for tung/svag) til dragonflags :tongue: )

~pingtoft

Link to comment
Share on other sites

En balletdanser jeg kender ligger og ser tv-avisen i crunch-stilling.. Ved ikke om det vil virke for dig, men rent funktionelt vil jeg ikke tro du får noget ud af det. Hende balletdanseren skal kunne holde nogle ville stillinger uden at ryste på sigt, så i den forstand er det funktionelt i det tilfælde..

Hvis du laver en milliard sit-ups smider du ikke nok belastning på :cooldance: .. Husk at variere din mave-træning lidt mere så du holder motivationen.. Der er skrevet en udemærket artikel på getbig.dk om emnet.. :4smartass:

Link to comment
Share on other sites

nu laver jeg heller ikke en millard ad gangen :smile: .

jeg tænkte, at f.eks. i forbindelse med squat, får maven nogle fornuftige tæsk, selv om belastningen stort set er statisk, hvilket får mig til at tænke, at deciderede statiske maveøvelser er en større hjælp til squat end crunches osv.

Link to comment
Share on other sites

En favorit blandt styrkeløftere for at træne maven er zercher squats.

Vægtløfternes favorit er overhead squats. Overhead squats træner også squat-specifik bevægelighed og øger skulderledets stabilitet.

Alt i alt konge-øvelser.

Tror ikke mere nonspecifikke statiske øvelser vil give samme udbytte.

Mvh poul

Link to comment
Share on other sites

nu laver jeg heller ikke en millard ad gangen :smile: .

jeg tænkte, at f.eks. i forbindelse med squat, får maven nogle fornuftige tæsk, selv om belastningen stort set er statisk, hvilket får mig til at tænke, at deciderede statiske maveøvelser er en større hjælp til squat end crunches osv.

<{POST_SNAPBACK}>

Basis øvelser er som ok til mavetræning - men jeg vil så også hævde at man skal løfte rigtigt tungt. En begynder til let øvet vil ikke få meget mavetræning ud af øvelserne i forhold til regulær mavetræning cable crunches, reverse crunches etc.

IMO.

(tilgengæld vil jeg mene der på sigt også er begrænsninger ved direkte isoleret mavetræning i forhold til basisøvelserne hvis man er øvet - svært at øge vægt på isoøvelserne af hensyn til f.eks. lænd og stor vægt kan også gå meget ud over kvaliteten på øvelserne)

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

ja, jeg kan helt klart mærke, at min mave får flere og flere tæsk efterhånden som min teknik i SQ, DL og BP bliver bedre, så det ku da være jeg bare sku droppe maveøvelserne til fordel for noget front- og overhead-squat i en periode.

Så er spørsmålet: kan jeg køre tungt nok i de øvelse, når jeg osse har DL og SQ på programmet?

jeg træner 3 dage om ugen og kører hhv. CAT DL, SQ og DL.

Link to comment
Share on other sites

Du kunne også tage ved lære af den gymnastiske træning der har utallige L-sits, V-sits, Planches, tucked planches ETC på programmet... og så ser de samtidig coole ud at kunne mestre...

Anyway, bare en tanke...

Core power to you!

Kenneth Jay, RKC

<{POST_SNAPBACK}>

Nu blev jeg også helt nysgerrig.. Har du et sted hvor man kan se det? :wink:

Jeg er gået igang med nogen af de spiderman walk-outs jeg engang så på din hjemmeside :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share