Lige et hurtigt spørgsmål :)


DonNiklas
 Share

Recommended Posts

Men hvorfor kun træne ben én gang om ugen?

Et godt argument for kun at træne ben 1 gang om ugen kunne i DonNiklas tilfælde netop være at han bruger benene meget ved siden af styrketræningen. Her kan jeg sagtens se en fordel i kun at træne dem 1 gang om ugen.

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Indrømmet: Jeg har ikke så megen erfarring med at planlægge styrketræning i forbindelse med anden sport, men jeg tror stadig at det ville kunne lade sig gøre at træne fx squat mere end en gang ugenligt med gode resultater.

Det kan sikkert også lade sig gøre, jeg har dog haft bedst erfaringer med ben 1 gang om ugen, også i kombination med at jeg trænede thaiboxing. Og mine ben er da vokset fint :smile:

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Det kommer helt an på med hvilken intensitet og vollumen du træner squat og dødløft med. Men det lyder da ikke særligt urealistisk at gøre som du skitserer.
Det er lidt forskelligt hvilken volumen jeg træner med. Dødløft plejer at være MAX 6 reps og benpres og de andre benøvelser er typisk fra 6-12 reps.
Men hvorfor kun træne ben én gang om ugen?

Som JON siger: Det er fordi jeg også spiller håndbold 2-3 gange om ugen, så synes jeg ikke det er nødvendigt med mere.

Jeg har ikke så megen erfarring med at planlægge styrketræning i forbindelse med anden sport, men jeg tror stadig at det ville kunne lade sig gøre at træne fx squat mere end en gang ugenligt med gode resultater.

Jeg har desværre ikke mulighed for squat i mit center :unhappy:

Jeg tager i stedet bare alm. benpres, selvom jeg godt ved den ikke er ligeså god.

Så alt i alt ville det ikke være noget problem?

I har måske et andet forslag for træning man, tirs, ons, tors, fre?

Jeg er bare bange for jeg kører træt hvis jeg skal træne ben 2 gange om ugen.

Niklas :superman:

Link to comment
Share on other sites

Træner du for at blive bedre til håndbold (altså mere eksplosiv) eller træner du for at få større ben?

Rommel

<{POST_SNAPBACK}>

Tjaeh.. Vidst lidt af hvert.. Altså jeg kommer nok aldrig på langsholdet, og jeg træner mest for "at blive stor", men har heller ikke noget imod at blive mere eksplosiv i håndbold :)

Niklas :superman:

Link to comment
Share on other sites

Træner du for at blive bedre til håndbold (altså mere eksplosiv) eller træner du for at få større ben?

Rommel

<{POST_SNAPBACK}>

Tjaeh.. Vidst lidt af hvert.. Altså jeg kommer nok aldrig på langsholdet, og jeg træner mest for "at blive stor", men har heller ikke noget imod at blive mere eksplosiv i håndbold :)

Niklas :superman:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg ville nok stadig dele den samlede tonnage du udfører i dine benøvelser ud på mere end en dag for at få et større hypertrofi udbytte. Belastningen overordnet set behøver jo ikke være meget større.

Rommel

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med Rommel. Men begrundelsen er en lidt anden. For at få et fornuftigt udbytte af bentræning en dag om ugen¸ er det nødvendigt at have en relativt høj tonnage og intensitet på den dag. Og hvis du så skal skyde håndbold dagen efter¸ vil det påvirke dit spil i negativ retning. Det er ikke noget ved at sprinte med tunge væskefyldte domsede ben :dry:

Det vil nok være mere hensigtsmæssigt dine andre aktiviteter taget i betragtning at lave for eksempel to-tre sæt ben tre gange om ugen end det ville være at køre alle 6+ sæt af på en dag. På denne måde har du også muligheden for at inkorporere en eksplosiv dag og få mere fart på dit afsæt. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med Rommel. Men begrundelsen er en lidt anden. For at få et fornuftigt udbytte af bentræning en dag om ugen¸ er det nødvendigt at have en relativt høj tonnage og intensitet på den dag. Og hvis du så skal skyde håndbold dagen efter¸ vil det påvirke dit spil i negativ retning. Det er ikke noget ved at sprinte med tunge væskefyldte domsede ben :dry:

Det vil nok være mere hensigtsmæssigt dine andre aktiviteter taget i betragtning at lave for eksempel to-tre sæt ben tre gange om ugen end det ville være at køre alle 6+ sæt af på en dag. På denne måde har du også muligheden for at inkorporere en eksplosiv dag og få mere fart på dit afsæt.  :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Det er også nogle fornuftige pointer.

Rommel

Link to comment
Share on other sites

Har i et forslag til et benprogram så?

Jeg vil bare klart foretrække at træne ben én gang om ugen, så jeg har en dag, hvor jeg kun fokuserer på mine ben.

Her er lige et forslag:

Dag1:

Benpres 3 sæt

Benpres hvor jeg hopper 3 sæt

Leg Extension 3 sæt

Dag2: (bagsidelår og læg) - trænes sammen med ryg (dødløft)

Standing Leg Curl 4 sæt

Calf Press 4 sæt

Jeg har bestemt mig for kun at træne dødløft én gang om ugen, og det er nok fredag.

Ser det fornuftigt ud, eller hvad kunne kan ændre?

- Tak

Niklas :superman:

Link to comment
Share on other sites

Har du ikke mulighed for at skifte til et sted hvor du kan squatte? Det ville gøre det hele lidt mere funktionelt....

Ellers kan du bare finde diverse programmer for squat og så lave benpres istedet med de samme procenter. Eksempelvis en tung og en eksplosiv dag og noget hjælpe halløj ind i mellem.

Rommel

Link to comment
Share on other sites

Har du ikke mulighed for at skifte til et sted hvor du kan squatte? Det ville gøre det hele lidt mere funktionelt....
Jo, men der er 2 STORE minuser.

- jeg skal betale for at træne

- jeg skal køre 20km med bus frem og tilbage

Vi har også smith squat, men den er jeg blevet frarådet at bruge.

Ellers kan du bare finde diverse programmer for squat og så lave benpres istedet med de samme procenter.

God idé.

Hva med 20 rep breathing leg pres? :tongue:

Niklas :superman:

Link to comment
Share on other sites

Er der ingen, der kan lokkes til at købe et rack?

Rommel

<{POST_SNAPBACK}>

Jo, men vi har desværre ikke plads i det bette center.

Men vi får snart en ny hal og et meget større center, så der skal jeg gøre alt for at vi får et squat rack.

Eller snart og snart.. Til næste år engang :)

Niklas :superman:

Link to comment
Share on other sites

Hey igen. Nu er jeg vidst blevet lidt bidt af at træne ben. Så hurtigt :blink:

Har ikke trænet det så meget siden, men kan vidst lige det. Hehe.

Så har tænkt på at træne ben 4 gange om ugen. Ville det være helt for vildt, dumt eller ok?

Dag1+3 (forside):

Leg press

Jumping Leg pres

Leg extensions

Dag2+4 (bagside):

Leg curl

Lever calf raises

Måske har i et forslag til antal sæt og reps, da jeg gerne vil have større masse og blive mere eksplosiv?

Jeg har kun trænet 10-15 reps her på det sidste og det synes jeg MEGET godt om.

Hva siger i? Tænk på at jeg træner håndbold tirsdag og torsdag og kamp søndag.

- Tak

Niklas :superman:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share