Løbeprogram - 2400m i en fart!


Rommel
 Share

Recommended Posts

Jeg skal træne til politiskolens optagelsesprøve (det er jo så populært her på MOL :laugh: ) og skulle jo gerne være super spændt op i den anledning :tongue:

Styrkedelen er jeg på det rene med, men det er efterhånden lang tid siden jeg har løbet noget af betydning og jeg gider ærlig talt ikke bruge et tocifret antal timer på landevejen om ugen og jeg er heller ikke interesseret i at tabe mig overhoved. :tongue:

Min forløbige plan:

Tirsdag:

5 km i middelhøjt tempo. (ikke blodsmag i munden eller noget)

Torsdag:

Intervaltræning 4-5 x 800 m med 1 min pause mellem intervallerne.

Lørdag:

5 km som om tirsdagen.

Hvad siger MOL's cardio-afdeling til den plan?

Rommel

Link to comment
Share on other sites

hvor langt kan du løbe på en cooper nu? Hvis du bare vil have dine 2400 meter, tror jeg sgu ikke engang du behøves træne....

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg ved ikke hvad jeg kan lave på en cooper nu. Men mit bedste resultat er vel lidt over 3100 m for 2-3 år siden.

Jeg kan med ret stor sikkerhed godt løbe 2400 under de 12 min nu, men vil gerne have en god tid, da man får karakterer for præstationen.

Rommel

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke nødvendigt at løbe længere ture.....

Det får du heller ikke brug for på skolen...

Intervalløb er de meget glade for på skolen.... Læg det på dine løbedage og hold en distance på ikke over 1200 m. pr. interval. og så FULD KNALD.

Det er ikke relevant at løbe længere ture, dog kan du afveksle (for at undgå overtræning med det hårde interval) at løbe en 5 km en gang imellem.

Og vær god til bænkpres og kropshævninger...... :bigsmile: Det får du brug for hvis du kommer ind.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil nu stadig anbefale en tur på 7-8km en gang om ugen i stedet for en 5 km tur. 5km turen er forhurtigt overstået og intensiteten bliver for lav - medmindre du tør risikere skader og springe opvarmning over. Intervaltræning er klart det vigtigste - optimalt ville jeg sige to gange intervaltræning og en 7-8km tur. Varrier intervallenes længde fra korte 15-30 sekunders til længere 2-5 minutters, dog med fokus på mellemkorte intervaller. Bakketræning er også en mega god træning. Mit skridtfrekvens og overskud ved løb blev markant forbedret da jeg i et par måneder løb meget bakketræning på en meget grum stigning. ALtså bakker i stedet for flade intervaller er genialt supplement :cooldance:

Held og lykke med løbet :king:

Link to comment
Share on other sites

Så jeg ville få mere "bang for the buck" ved at gøre følgende?

Tirsdag:

7-8 km

Torsdag:

4-5 x 800 m (for fuld skrue)

Lørdag:

Samme som torsdag.

Jeg har det bedst med at styre intervallet på en ret stringent måde, ellers får jeg sikkert ikke lavet en døjt.

Jeg starter under alle omstændigheder op uden de vilde intervaller de første uger for at vænne mig til løb igen.

Rommel

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville nu ikke mene at det er bedre med en 7-8 km løbetur, da det er unødvendigt med distancetræning. Du kommer ikke til at løbe distancetræning på politiskolen....hvis du kommer ind.

Derfor er det intervalløb der skal være det primære....og en 7-8 km tur vil vare for længe og itensiteten for lav i forhold til hvad du skal bruge... Det er min mening og det jeg selv har gjort.

Jeg nævnte 5 km turen som et alternativ på de dage, hvor du ikke har energien m.m. til det hårde intervalløb..... Jeg bruger det selv engang imellem som rekreation til mit intervalløb.... Dog skal jeg til at forberede mig yderligere til noget i jobbet, hvor det bliver nødvendigt med distancetræning......men jeg holder lidt igen....

Men til brug for optagelsen og selve udd. på skolen er det ikke relevant at løbe meget længere end 5-6 km.

Jeg fortæller det kun ud fra erfaringer.

Men prøv dig frem.....Det er jo dig der skal løbe....og bestå

Link to comment
Share on other sites

Jeg er altså uenig i at en tur på 7km (hvilket IKKE er en langdistance tur) ikke er gavnlig. 7km er en så kort tur at intensiteten vil være tilstrækkelig høj til at forbedre den areobe kapacitet. Samtidig vil en 5km tur modsvarende være for kort til at give noget nævneværdigt udbytte. Erfaringsmæssigt ved jeg at hurtige 5km løbere er helt oppe at løbe 15-18km (langdistance) på nogen af deres ture selvom man skulle mene det var overflødigt. Ikke desto mindre er udbyttet rigtig godt af nogen noget længere distancer en ens "konkurrence" distance.

Jeg holder fast. 7km vil være bedre en 5km...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share