Eksplosiv styrke


Frank L
 Share

Recommended Posts

Efter nytår regner jeg med at bruge 10 uger på at træne for øget styrke og eksplosivitet. Pt. har jeg kørt efter et HST program, da jeg gerne ville øge min muskelmasse lidt og samtidig gerne ville give en skadet skuldre tid til at komme sig helt inden psyko-tung træning.

Jeg har længe ledt efter et program som jeg kunne følge. Programmer er bedst, da det motivere mig.

Jeg fandt et program på Martialarts.dk, som vist er en modificeret udgave af noget TJ har publiceret på getbig.dk.

Det ser sådan her ud:

Dag 1

Hatfield Squat

Cat Bænkpres

5 x 5 Bend Over Rows

3 x 8-10 dips

Mave

Dag 2

Hatfield Dødløft

5 x 5 Goodmornings

5 x 5 Military Press

3 x 8-10 chin ups/pull ups

Mave

Dag 3

Hatfield Bænkpres

CAT Squat

5 x 5 Shrugs

3 x 8-10 Close Grip Bench Press

Mave

Har jeg forstået det korrekt, når jeg mener at man har 3 træningsdage om ugen med dette program. det burde være nok. Da Hatfield cyklussen er EVIL!.

Hjælpeøvelserne ser fine ud. Hvis der er tid kunne jeg også lave lidt biceps og noget for den bagerste skuldremuskulatur...

Mave er i min bog kernetræning. Jeg regner med at lave full contact twister, kuffertløft, saxon sidebend og jackknife. Fordelt på de tre dage...

Link to comment
Share on other sites

Hej Frank L!

Jeg har selv ledt efter "de vises sten" i forbindelse med et styrketræningsprogram, der kan bruges i forbindelse med kampsport. De væsentligste ting er for mig: eksplosiv styrke og et minimalt hypertrofirespons, selvom lidt jo altid er velkomment ;-)

Samtidig må programmet max kræve 3 dage om ugen, da kamptræningen har førsteprioritet.

Jeg kan ikke give dig "Det Bedste" program, men jeg kan give dig et par links. Et færdigt program finder du her:

http://www.bodyzone.dk/viewtopic.php?t=74

Og på martialarts.dk er der jo: "Træningsprogram for kampatleter" som ligger under "artikler". Dette program minder om nedstående, der vel dermed kan kategoriseres som en Hatfield-klon?

Mht. til det program du selv foreslår, tror jeg ikke, du skal være nervøs for hverken din skuldermuskulatur eller dine biceps. Den bagerste del af skulderen samt biceps får rigeligt tæv af DL, Rows og Chins/Pull Ups.

Et tredje link er dette: På www.getbig.dk (http://getbig.dk/vis_emne.asp?id=2161) har TJ skitseret et program til en kampsportsudøver. Som der står nævnt i den indledende diskussion er der tilføjet et hypertrofielement (presseøvelsen for øvre bryst) men den kan man bare skippe... tror jeg?

Og evt. kan de tre store øvelser køres efter en Hatfieldcyklus?

De tre programmer ligner hinanden mere eller mindre, men jeg kan ikke helt gennemskue hvad der er vigtigst.

Dog tror jeg, at du skal lave de tre store således:

Dag 1:

Tung bænk, eksplosiv squat. Dertil hjælpeøvelser.

Dag2:

Tung dødløft. Dertil hjælpeøvelser.

Dag 3: Tung squat, eksplosiv bænk. Dertil hjælpeøvelser.

Hjælpeøvelserne kunne være de maveøvelser, du selv foreslår. Dertil skal der vel lidt dips, lidt chins, lidt military og lidt rows. Opvarmningen foregår fx ved let sandsæk-attack :4thumbup:

Personlig er min plan den at prøve de tre programmer i rap. Lige nu er højre skulder stadig fucked, men når den er klar så tror jeg, at det bliver til 3 måneder på hvert program.

Håber du kan bruge det til noget.

Link to comment
Share on other sites

Det er korekt at det "kun" kræver tre træningsdage om ugen.

Jeg har netop færdiggjort en 9 ugers cyklus med Kampsportsatlet-programmet fra Martialarts.

Jeg har fulgt de fleste foreslåede øvelser. Military dog som clean&press og desuden lidt isolationsøvelser for biceps og triceps (skabs-diskopumper :blush: ).

Isolations og hjælpeøvelser køres som 5x5 dynamisk og "almindelig" 3x8-10.

Jeg skal køre nye maxforsøg i denne uge så det nøjagtige resultat kendes ikke endnu, men umiddelbart virker det som om, at der er forbedret dynamisk styrke i mit bænkpres (+10 kg) og at dødløft er blevet bedre. Også lidt fremgang i biceps og triceps men Clean&press er nærmest uændret.

Kropsvægt og visuel form synes uændret!!!!!!!!!! :blink:

Link to comment
Share on other sites

Hej Rønne!

Umiddelbart lyder dit program ret hårdt. Hatfield er hård - har jeg hørt :blush: - men at tilføje Clean&Press samt lidt isolationsøvelser lyder som CNS-overkill. Men du har ikke været totalt udbrændt?

Mht. vækstpotentialet er det vel ikke det bedste program, men hvis man sørger for at være i kalorieoverskud, så burde der vel være lidt at hente?

Nogen, der har erfaringer med det? Eller som kan sige noget klogt?

Link to comment
Share on other sites

Hej Rønne!

Umiddelbart lyder dit program ret hårdt. Hatfield er hård - har jeg hørt :blush: - men at tilføje Clean&Press samt lidt isolationsøvelser lyder som CNS-overkill. Men du har ikke været totalt udbrændt?

Mht. vækstpotentialet er det vel ikke det bedste program, men hvis man sørger for at være i kalorieoverskud, så burde der vel være lidt at hente?

Nogen, der har erfaringer med det? Eller som kan sige noget klogt?

<{POST_SNAPBACK}>

I starten tog programmet en times tid idet jeg kunne supersætte flere af øvelserne. I de sidste uger begynder specielt DL at trække tænder ud og jeg droppede at supersætte. Så tog det 1½ time istedet. Udbrændt? egentlig ikke pga. af styrketræning. Men jeg har desuden 5 x karate/uge samt 4 x spinning/uge, så hvad der tager mest energi, ved jeg ikke.

Mht. vækst var det ikke et mål for mig at vokse. Eksplosiv styrke var/er eneste mål (pga. karate). Desuden æder jeg som en hest, hvis jeg giver mig selv lov. Men min forfængelighed tillader ikke en fedt% over 10, så jeg er også lidt tilbageholdende (zig-zagger lidt).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share