Forberedelse til værnepligtstjeneste...


Jexz
 Share

Recommended Posts

Hej,

Jeg har meldt mig til værnepligtstjeneste, med start 1. August 2005.

Pt. træner jeg til marathon, hvor jeg, om alt går vel, skal have debut 22. maj i København. Derfor burde det ikke være nødvendigt at fokusere så meget på løb, da konditionen burde være der.

Men, de to måneder fra mit marathonløb, til jeg starter i trøjen, vil jeg gerne forberede mig på tjenesten, med noget styrketræning. Sagen er den, at jeg er en lille gut på 179 cm og 64 kg !

Mit daglige arbejde er ikke fysisk præget, og jeg træner ikke min overkrop normalt, da mere muskelvægt og mindre restitution ikke er sagen i et marathon-træningsforløb :bigsmile:

Derfor føler jeg at jeg har brug for at træne noget styrke, selvom jeg har fået af vide at man ikke lige frem behøver kunne det helt store når man møder op, men det burde unægtelig give mig mere overskud når den tid kommer.

Har læst at armstrækninger og chinups m.m. (bla. bronzecirkel) er sagen, men mere konkret, hvordan træner jeg dette bedste muligt ?

Havde tænkt mig at løbe tre gange om ugen, samt træne styrke tre gange om ugen, og evt. tage en tur med rygsækken en enkelt gang i ugen.

Skal man tage en bronzecirkel og gennemgå de forskellelige øvelser punkt for punkt, og gennemføre så meget som muligt, eller bare tage de antal reps man kan i et stræk af hver øvelse, tre gange om ugen ?

Håber I kan hjælpe med nogle fif, og ideer.. Jeg savner noget konkret, evt. med øvelser og antal rep., antal træniger i ugen el.lign., og hvordan jeg stille og roligt bygger formen op.

Er ret grøn hvad styrketræning angår.. Laver man også her restutions-uger hver 4. uger, som jeg f.eks. gør i min løbetræning.

Alt i alt, info søges :wink:

På forhånd tak,

MVH

Jesper

Link to comment
Share on other sites

Hej Jesper

Jeg er oversergent i hæren, og uddanner værnepligtige i idræt. :pumpin:

Som du selv har hørt, kræver det ikke det vilde at være værnepligtig. Men som jeg siger til mine soldater "fysisk overskud giver psykisk overskud".

Hvis jeg skal komme med mit råd, så løb din maraton til maj, restituer 4 uger, og start så på et seriøst styrketræningsprogram og glem alt om bronzecirkel. Løb en tur i skoven to gange om ugen for også at give dine ben lidt tilvænning til underlaget.

I starter på et lavt niveau hvor de fleste med en ok grundform kan være med.

Det med rygsækken vil jeg mene er spild af din tid, da i starter med blød tilvænning til rygsækken.

Jeg håber det var svar nok.

Held og lykke i det grønne. :gun2:

Hilsen KK

Edited by KKPedersen
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share