Program til boxer


Nutellakrigeren
 Share

Recommended Posts

En af mine venner går meget op i sin boxe-træning, men styrketræner ved siden af - egentlig mest for noget muskelvækst. Men han har bedt mig om at se på et program der kan gøre ham bedre til boxning (hurtigere, stærkere). Muskelvækst er ikke hovedprioritet her

Jeg kom i tanke om at martialarts.dk havde et program til kampatleter

Jeg har tilladt at ændre lidt i det, så der kommer mere 'lighed' i programmet (lige meget push/pull hver træningsdag)

Dag 1

Hatfield Squat

Cat Bænkpres

5 x 5 Rows

3 x 8-10 dips

2 x 8-10 Chinups

Saxon Sidebends

Mave

Dag 2

Hatfield Dødløft

5 x 5 Military Press

3 x 8-10 chin ups/pull ups

5 x 5 Goodmornings

Saxon sidebends

Mave

Dag 3

Hatfield Bænkpres

CAT Squat

5 x 5 Rows

5 x 5 Shrugs

3 x 8-10 Close Grip Bench Press

Saxon sidebends

Mave

CAT dag (Compensory Acceleration Training = eksplosiv dag)

5 sæt x 2 reps x 70 %

Tung cycle

uge 1: 5 sæt x 2 reps x 85 % af 1rm

uge 2: 5 sæt x 3 reps x 85 % af 1rm

uge 3: 5 sæt x 4 reps x 85 % af 1rm

uge 4: 5 sæt x 5 reps x 85 % af 1rm

uge 5: 5 sæt x 6 reps x 85 % af 1rm

uge 6: 3 sæt x 2 reps x 90 % af 1rm

uge 7: 3 sæt x 3 reps x 90 % af 1rm

uge 8: 3 sæt x 2 reps x 95 % af 1rm

uge 9: 3 sæt x 2 reps x 100 % af 1rm

uge 10: -

uge 11: MAX

Mit spørgsmål er så om det er okay? Er der nogen øvelser der mangler, eller evt. skal flyttes? Jeg kunne forestille mig at 5x5 i goodmornings på dødløft-dagen godt kunne gå hen og blive et problem.

En anden ting er, at han aldrig har squattet eller dødløftet før - vil det være forsvarligt at sætte ham på dette program? Jeg tænkte om man istedet for sit 1RM kunne træne efter sit - lad os sige 3RM?

Eller skulle jeg kun lave det så han kørte hatfield i bænkpres, og kørte noget teknik i dødløft og squat?

En anden ting: I uge 10, skal han da holde helt pause, eller køre en uge let? Og hvor 'lette' skal de vægte så være?

:xmas:

Edited by Nutellakrigeren
Link to comment
Share on other sites

Bokser han kampe? Hvis ja, hvor mange på en sæson, ca. ? Hvilken vægtklasse, og hvad er hans vægt (ikke det samme, han kan både bokse 75kg hvis han vejer 72 og 76kg :smile: )?

Som jeg tidligere har nævnt, synes jeg 3 gange om ugen er i overkanten i sæsonen (gider dog ikke diskussionen igennem igen :sleeping:)

Umiddelbart kan jeg ikke se nogen grund til både at køre dødløft og goodmornings.

Nogle øvelser jeg synes er gode til boksere upright neider press og full contact twist. Desuden kunne i måske overveje frivend og råtræk, hvis ellers i træner et sted hvor der er mulighed for at lave disse øvelser + evt. instruktion i øvelserne.

Hvis han aldrig har squattet eller dødløftet før, er det nok en hård omgang at starte med midt i sæsonen, og så skal der nok også en tilvænningsfase til før han kører med de procenter der... Hvordan kører man egentlig 2 reps på 100% a 1RM ?? :blink: Nå, men mit råd ville være at vente til sæsonen er slut og så køre en længere indlæringsfase sommeren over inden han kaster sig ud i det der. :smile:

Edited by pugilist
Link to comment
Share on other sites

Bokser han kampe? Hvis ja, hvor mange på en sæson, ca. ? Hvilken vægtklasse, og hvad er hans vægt (ikke det samme, han kan både bokse 75kg hvis han vejer 72 og 76kg  :smile: )?

Han har trænet boksning i ca 2 år, og kørte også kamptræning sidste år, dog uden kampe osv. Han skulle have haft sin debut for en måned siden ca til et stævne, men han brækkede en finger under en træning under noget træning med håndvægte, og en anden lavede noget han ikke burde :devil:

Jeg tror han vejer lige omkring de 70, men jeg er ikke sikker. Ved dog ikke i hvilken vægtklasse

Som jeg tidligere har nævnt, synes jeg 3 gange om ugen er i overkanten i sæsonen (gider dog ikke diskussionen igennem igen  :sleeping:)

Sidste år under sæsonen trænede han sammen med mig - og det var altså hardcore træning! Failure og forced reps - det var tider :laugh: Desuden kørte han også noget spinning ved siden af, så jeg tror ikke det gør så meget. Der er også en betydelig lavere volumen på dette program end det han kørte da vi trænede :innocent:

Umiddelbart kan jeg ikke se nogen grund til både at køre dødløft og goodmornings.

Nej vel?

Nogle øvelser jeg synes er gode til boksere upright neider press og full contact twist. Desuden kunne i måske overveje frivend og råtræk, hvis ellers i træner et  sted hvor der er mulighed for at lave disse øvelser + evt. instruktion i øvelserne.

Neider press? Den kender jeg ikke

Frivend og råtræk kender jeg ikke lige nogen der kan undervise ham i, og jeg er rimelig sikker på der ikke er mulighed for at træne det i hans center.

Hvis han aldrig har squattet eller dødløftet før, er det nok en hård omgang at starte med midt i sæsonen, og så skal der nok også en tilvænningsfase til før han kører med de procenter der... Hvordan kører man egentlig 2 reps på 100% a 1RM ?? :blink: Nå, men mit råd ville være at vente til sæsonen er slut og så køre en længere indlæringsfase sommeren over inden han kaster sig ud i det der. :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Du tror ikke han bare kunne 'nøjes' med at køre Hatfield i bænk? For i det mindste at blive hurtigere der

Eksempelvis:

Dag 1:

Hatfield bænk

45° benpres 5x5

5 x 5 Rows

5 x 5 Shrugs

3 x 8-10 Close Grip Bench Press

Saxon sidebends

Mave

Dag 2:

Inc. bænk 3x8-10

45° benpres 5x5

5 x 5 Rows

3 x 8-10 dips

2 x 8-10 Chinups

Saxon Sidebends

Mave

Dag 3:

CAT bænk

45° benpres 5x5

5 x 5 Rows

3 x 8-10 dips

2 x 8-10 Chinups

Saxon Sidebends

Mave

Link to comment
Share on other sites

Hvis der ikke er mulighed for frivend, så er der heller ikke mulighed for dødløft. Hvis der ikke er mulighed for dødløft må det betyde, at der hverken er stænger eller skiver i hans center. Dvs. at det bliver lidt svært at gennemføre dit program.

<{POST_SNAPBACK}>

Når jeg skriver "mulighed for dødløft" så mener jeg med måtte osv. Jeg har ikke været i hans center, så jeg er ikke sikker

Link to comment
Share on other sites

Når jeg skriver "mulighed for dødløft" så mener jeg med måtte osv. Jeg har ikke været i hans center, så jeg er ikke sikker

Det er essentielt, at der er mullighed for seriøs frivægttræning, da styrketræning ellers vil være spild af tid i forhold til hans boksning.

Angående dit program:

For en kampsportsatlet er russian combat twists obligatoriske. Som nævnt af pugilist er upright neider press en rigtig god idé for boksere. Derudover er følgende øvelse også glimrende (udført med håndvægte, hvis man ikke har adgang til kettlebells).

Bænkpres er ikke en god øvelse, da der ikke er fremføring af skulderen som ved upright neider press og alternating floor press. Hvis du insisterer på bænkpres så brug close-grip-versionen.

Link to comment
Share on other sites

Var lige inde på www.rossboxing.com og se et klip af det der upright neider press. Er det noget i har gode erfaringer med eller bare noget i tror der ville være produktivt?

For umiddelbart har jeg altid lært at man sjældent skal forsøge at duplikere en dynamisk bevægelse fra ens sport med en belastet udgave. overførselsgraden er sjældent så høj som man tror..! Umiddelbart ville jeg da nok hellere bare bruge tiden på f.eks smal bænk og dips som de primære styrkeøvelser og så bruge noget mere tid på sækken(altså sandsækken, ikke hende derhjemme)..

Men jeg har heller aldrig trænet boksning direkte, så tør da ikke sige det med sikkerhed.. :innocent:

Mht full-contact twist, så er jeg tilhænger af øvelsen.. :nissegrin:

Link to comment
Share on other sites

Var lige inde på www.rossboxing.com og se et klip af det der upright neider press.  Er det noget i har gode erfaringer med eller bare noget i tror der ville være produktivt?

<{POST_SNAPBACK}>

Hvor finder du den øvelse? Jeg har kigget rundt, og jeg kan ikke finde noget :raisebrow:

Edit: Fandt den :blush:

Edited by Nutellakrigeren
Link to comment
Share on other sites

For umiddelbart har jeg altid lært at man sjældent skal forsøge at duplikere en dynamisk bevægelse fra ens sport med en belastet udgave. overførselsgraden er sjældent så høj som man tror..! Umiddelbart ville jeg da nok hellere bare bruge tiden på f.eks smal bænk og dips som de primære styrkeøvelser og så bruge noget mere tid på sækken(altså sandsækken, ikke hende derhjemme)..
Udfra princippet om specifik tilpasning må det netop være ønskeligt, at ligge den belastede udgave så tæt på den virkelige så muligt.

Grunden til at bænkpres ikke er god i kampsportssammenhæng er netop den manglende fremføring af skulderen.

Mht full-contact twist, så er jeg tilhænger af øvelsen..

Man kan ikke være andet :nissecool:

Link to comment
Share on other sites

Udfra princippet om specifik tilpasning må det netop være ønskeligt, at ligge den belastede udgave så tæt på den virkelige så muligt.

Grunden til at bænkpres ikke er god i kampsportssammenhæng er netop den manglende fremføring af skulderen.

Plus den manglende aktivering af hofte, mave og ben.

Desuden vil jeg sige at jeg finder øvelsen absolut hensigtsmæssig, dog kan man ikke køre de helt høje procenter. Efter min erfaring med den, er det eneste der mangler, at man kan dreje hånden også.

Edited by pugilist
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share