overtræning.


Fallen
 Share

Recommended Posts

Jeg ville høre om der er nogen som kan give mig en nærmere forklaring på overtræning? Hvad er den præcise definition? Og jeg tænker ikke på om hvorvidt man har vokset til den ønskede størrelse eller ej. Stilladsarbejdere knokler hver dag, år ud år ind.... spørgsmålet for mig er hvornår præcis taler vi om overtræning? Typisk i en sport hvor man løfter tungt taler man meget om hvile og restitution af muskler etc... og dog er der visse sportsgrene der profitterer af at træne mere eller mindre hver dag.

Link to comment
Share on other sites

Generelt er overtræning noget der sker hvis du over længere tid belaster kroppen mere end den kan restituere sig fra. Symptomerne er træthed, faldende styrke og lignende.

Præcis hvor i kroppen ovetræning opstår ved man ikke.

Disse tråde dækker emnet ret godt:

Failuretræning

Fakta om påvirkning af CNS...

TJ -> Nåå ja, også den :bigsmile:

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Thomas' artikel er SUPER, specielt er det vigtigt at man skelner mellem simpel overreaching og egentlig overtræning. Er man først ramt af overtræningssyndromet er man sku ikke i tvivl...

Man kan simpelthen ikke fungere!!! Muskelømhed FRA HELVEDE, søvnløshed, depression osv. (selvfølgelig vil det være forskelligt fra person til person hvilke symptomer der er) Man skal nok også være opmærksom på at man altså ikke "bare lige" kommer i overtræning, det er noget de færreste vil opleve. (Det kræver en KÆMPE indsats - om man vil)

Kosten - eller mangel på samme - kan også være medvirkende i udviklingen af overtræning.

Link to comment
Share on other sites

Fast Legs:

Man skal nok også være opmærksom på at man altså ikke "bare lige" kommer i overtræning, det er noget de færreste vil opleve. (Det kræver en KÆMPE indsats - om man vil)

Nemlig, det er lidt et misbrugt ord i dag, der er en tildens til at folk trækker det meget hurtigt opad posen idag - har set gralle eksempler både her og på andre fora.

Link to comment
Share on other sites

Nemlig, det er lidt et misbrugt ord i dag, der er en tildens til at folk trækker det meget hurtigt opad posen idag - har set gralle eksempler både her og på andre fora.

<{POST_SNAPBACK}>

Link to comment
Share on other sites

Tak for de gode links og svarene. Ofte er man i tvivl om hvor og hvordan sådan en grænse defineres, men efter jeres udsagn lyder det som om at der skal en hel del til! Overtræning som jeg tolker det ud fra jeres udsagn og de artikler jeg har læst via jeres links indikerer at vi næsten taler om total systemkollaps?

> Fast Legs

Man kan simpelthen ikke fungere!!! Muskelømhed FRA HELVEDE, søvnløshed, depression osv. (selvfølgelig vil det være forskelligt fra person til person hvilke symptomer der er) Man skal nok også være opmærksom på at man altså ikke "bare lige" kommer i overtræning, det er noget de færreste vil opleve. (Det kræver en KÆMPE indsats - om man vil)

Hvis man tillige som du nævner kan komme ud for depression tyder det på at den hormonelle ubalance er stor nok til at øge en hvis fysisk indvirkning. Det igen kan vel pege på at kroppens ubalance ikke kun er isoleret til muskelømhed/overbelastning, men at alle kroppens funktioner bliver slået ud af kurs.

Har i hvertfald fået en lidt bredere forståelse af hvad det er vi taler om nu....

takker

Edited by Fallen
Link to comment
Share on other sites

Jeg ville høre om der er nogen som kan give mig en nærmere forklaring på overtræning? Hvad er den præcise definition? Og jeg tænker ikke på om hvorvidt man har vokset til den ønskede størrelse eller ej. Stilladsarbejdere knokler hver dag, år ud år ind....  spørgsmålet for mig er hvornår præcis taler vi om overtræning? Typisk i en sport hvor man løfter tungt taler man meget om hvile og restitution af muskler etc...  og dog er der visse sportsgrene der profitterer af at træne mere eller mindre hver dag.

<{POST_SNAPBACK}>

Min modstander kan jeg se på dit avatar :devil: Jeg er ikke den rette til at svare på dit spørgsmål der men prøv at skrive en mail til Ulrik1973. Han ved alt om det der :nissegrin:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share