Achillessene skade


Toke
 Share

Recommended Posts

Smerter ved aktivering af Achillessenen (løb og afsæt) samt tryk på senefæstet på hælknoglen. Dette er ca de symptomer jeg har haft siden midten af august hvor jeg løb en del. Har været til lægen med det en enkelt gang men hun mente det var Slimsækbetændelse ved achillessenefæstet. Lægen sagde dog også at det burde gå over indenfor en hvis tidsperiode, men sagen er den at det stadig gør ondt når man trykker eller laver hårdere træning end bare alm gå. Nogen der kender noget til dette og hvor længe man skal vente og er der noget man kan gøre? :w00t:

Link to comment
Share on other sites

Find en fys (din læge kan give dig en henvisning). Fyssen kan give tværfibermassage (av :devil: ) til både sene og lægmuskel. Du får sikkert også noget ultralyds-hokuspokus, som jeg ikke er sikker på virker :smile:

Ellers kan du træne indenfor smertegrænsen (dvs. gå) og derefter skylle området over hælen i koldt vand. Desuden udstrækning for både mm. gastrocnemii (overfladisk lægmuskel) og m. soleus (den dybe ditto) x flere dagligt. Du kan også selv prøve at massere lægmusklen/senen.

Link to comment
Share on other sites

Det lyder som om det er blevet kronisk med det lange forløb. Du kan hjemme lave noget excentrisk træning uden at udføre det koncentriske arbejde. Stil dig f.eks. på et trappetrin med kun det forreste af foden på trappen og kun på træningsbenet. Lad derefter hælen sænke sig nedad, kontrolleret. Du skal så ikke løfte hælen op igen men løfte dig op med det raske ben og udføre det igen.

Udføres flere gang dagligt, men kun hvis der ikke er smerter.

se evt www.sportnetdoc.dk.

Link to comment
Share on other sites

Det lyder som om det er blevet kronisk med det lange forløb. Du kan hjemme lave noget excentrisk træning uden at udføre det koncentriske arbejde. Stil dig f.eks. på et trappetrin med kun det forreste af foden på trappen og kun på træningsbenet. Lad derefter hælen sænke sig nedad, kontrolleret. Du skal så ikke løfte hælen op igen men løfte dig op med det raske ben og udføre det igen.

Udføres flere gang dagligt, men kun hvis der ikke er smerter.

se evt www.sportnetdoc.dk.

<{POST_SNAPBACK}>

Har luret sportnetdoc, men synes ikke jeg kan finde det vilde svar derinde. Hvad skulle det hjælpe kun at udføre det excentrisk? Og hvad mener du med kronisk? Skal det trænes væk eller how? min læge snakkede noget om binyrebarkhormon indsprøjtning...

Link to comment
Share on other sites

En undersøgelse har vist, at eccentrisk træning af læggen kan mindske arvæv i achillessenen. Der er vist ikke fundet noget tilsvarende ved koncentrisk træning.

Vil man selv træne en kronisk irriteret sene op, er det en hårfin balance mellem træning, som øger blodflowet i senen og overtræning, som skaber mere inflammation ('betændelse').

Binyrebarkhormonindsprøjtning hæmmer inflammationen og lindrer umiddelbart, men hjælper dig ikke af med de infiltrater, som allerede er i senen, og som irriterer. Lidt som at tisse i bukserne. Der skal en øgning af blodflow og det fine blodkarnet til, og det fåes ved massage, hhv. forsigtig træning.

Link to comment
Share on other sites

En undersøgelse har vist, at eccentrisk træning af læggen kan mindske arvæv i achillessenen. Der er vist ikke fundet noget tilsvarende ved koncentrisk træning.

Vil man selv træne en kronisk irriteret sene op, er det en hårfin balance mellem træning, som øger blodflowet i senen og overtræning, som skaber mere inflammation ('betændelse').

Binyrebarkhormonindsprøjtning hæmmer inflammationen og lindrer umiddelbart, men hjælper dig ikke af med de infiltrater, som allerede er i senen, og som irriterer. Lidt som at tisse i bukserne. Der skal en øgning af blodflow og det fine blodkarnet til, og det fåes ved massage, hhv. forsigtig træning.

<{POST_SNAPBACK}>

ok dvs det bedste råd er altså at jeg når jeg får mulighed får det laver noget excentrisk træning på en trappe som beskrevet og ellers holder mig fra den tunge træning? Men gå osv kan man vel stadig lave. Håber sq det går iorden igen inden alt for længe :nissetunge:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil også tilråde fys, eller som minimum en massør. Kroniske achillessenetendinitter kan man sjældent håndtere selv :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Er det ikke rimeligt dyrt? Er jo fattig studerende :nissegrin:

Men ok hvis det er det der skal til, skal jeg bare kontakte min læge for at få en henvisning eller how?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share