Hvorfor bruge håndvægte i stedet for stænger?


the-box
 Share

Recommended Posts

Når man kigger på folks træning bruger næsten alle håndvægte i en eller anden øvelse, men har svært ved at se, hvorfor man skulle det i stedet for at bruge en stang? Den eneste grund jeg selv kan komme på er pga. variationen, men personlig kan jeg få nok variation med stænger.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor bruge håndvægte i stedet for stænger?, Hvad kan de som stænger ikke kan?
Må jeg svare med et andet spørgsmål ?

Hvad kan frie vægte som maskiner ikke kan ?

Hvis man dyrker man styrkeløft, er vægtstangen uundværlig,

men ellers er håndvægte gode.

Jeg synes de helt kan erstatte både ez-curl stang og tricepsstang.

Har faktisk tænkt på, om jeg helt kan undvære vægtstangen

i mit hjemmecenter.

Til diskotræning ja, men den er nu OK til squat og dødløft.

Håndvægtene er til gengæld uundværlige :4thumbup:

Henning :showoff:

Link to comment
Share on other sites

Mit indtryk af de mest brugte håndvægt øvelser er:

Dumbbell Bench Press

Dumbbell Curl

Dumbbell Shoulder Press

Disse øvelser kan dog bruges med stang i stedet for:

Bænkpres

Barbell Curl

Barbell Military Press

Ved Dumbbell Bench Press kan man måske komme lidt længer ned end normal bænpres, og dermed træne bryst lidt mere, ellers kan man vel sige at man træner det samme? Dog er det desværre også tit bænpres man måler styrke i, og derfor vil jeg mene, at det vil være feder at være stærker i den end Dumbbell Bench Press.

Ved biceps er den vel bare et spøgsmål om at bøje armen, og derfor ikke den støre forskel?

Dumbbell Shoulder Press og Barbell Military Press er måske ikke det bedste at sammenligne, men fortrækker selv military, men måske man vil få mere ud af den anden?

Når du bruger dumbell's er du sikker på at få even fordeling af workload, på stang kan man træne skævt.
Kan du sådan set have ret i, dog ikke noget jeg har haft problemer med. Ellers kan man vel også forstille sig, at man kommer til at snyde lidt med venstre arm, og køre perfekt med højre, og dermed vil højre altid være lidt stærkere.
man aktivere flere MU's med håndvægte end med vægtstænger. Derfor er de bedre end vægtstænger til at træne for funktionel styrke

Uden at vide det, så tvivler jeg da på, at man aktivere så mange flere muskler med håndvægte, at det har nogen betydning.

Ved træning med stænger låses håndleddene fast. Dette har den uheldige effekt, at mange får seneskedebetændelse (ex. barbelcurl og bænkpres).
Kan du have ret i.
Jeg får småprobs hvis jeg vedvarende bænker med stang. Det gør nu ikke noget - jeg foretrækker håndvægte da de også har givet mig det bedste resultat mhb på hypertrofi.

Forstår ikke helt hvorfor du muskelmasse mæssigt, skulle få mere ud af Dumbbell bænkpres, end alm bænkpres?

Link to comment
Share on other sites

Når du bruger dumbell's er du sikker på at få even fordeling af workload, på stang kan man træne skævt.

<{POST_SNAPBACK}>

Say what? Om den kommer op en cm tidligere i højre side end i venstre er vist ikke skævere end det man f.eks. kompenserer for styrkeforskelle mellem siderne

man aktivere flere MU's med håndvægte end med vægtstænger. Derfor er de bedre end vægtstænger til at træne for funktionel styrke

<{POST_SNAPBACK}>

Den vil jeg godt nok gerne have uddybet... For utrænede er MU aktiveringen dårligere jo mere motorisk kontrol en øvelse kræver, hvor man nærmer sig den optimale aktivering med mere træning. Og vil iøvrigt pointere igen at det nok er forkert at skære det ned til MU aktivering, når der skal bedømmes hvad der er arbitrært bedst. Man kan AFAIK lave en større quadriceps aktivering i en benspark maskine end i et front squat; gør det benspark til en bedre massebygger end af låret end front squat? Nej, vel? Der er mange faktorer på spil og MU rekruttering er bare en af dem

Ved træning med stænger låses håndleddene fast. Dette har den uheldige effekt,  at mange får seneskedebetændelse (ex. barbelcurl og bænkpres).

Endvidere kan folk med skulderskader have problemer med bænkpress, men udføre dumbell press uden problemer.

<{POST_SNAPBACK}>

God pointe. Da man kan få trænet med en netto mindre belastning, kan man spekulere i at træne f.eks. pressestrukturen med håndvægte for at spare skuldrene. Omvendt kan det være svært at lave opspænd med håndvægte, hvilket meget let kan belaste skulderen for hårdt alligevel.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share