Protein indtagelse..


Dresse
 Share

Recommended Posts

Davs!

Jeg er en dreng hem-hem.. MAND på 17 år, og jeg sys jeg er gået lidt i stå med træningen.. altså med muskelvæksten!

Og jeg overvejer at gå igang med at tage noget protein pulver blandet i vand, når jeg kommer hjem fra træning!

Men problemet er... jeg er ikke begejstret for at mine venner ved at jeg tager protein (af mange grunde..) så det kan først blive når jeg kommer hjem (30-45min efter selve træningen) at jeg kan indtage proteintilskuddet...

Og så går mit spørgsmål på:

- Gør det nogen forskel at indtagningen af protein først sker 30-45 min efter selve træningen, eller SKAL det simpelthen indtages lige efter træningen...

- Og hvor tit skal man indtage det? Hver dag? Eller bare efter hver træning?

- Og hvor meget skal man indtage i mit tilfælde (17 år, 184 cm, 74 kg)

På forhånd tak, og godt nytår!

Link to comment
Share on other sites

Kommer an på hvordan din kostplan ser ud?

Men-

Hvis du indtager nok protein i kosten er det ikke nødvendigt at tage, men det er vel fordi det er nemmere? Ikke nødvendigt på fridage, hvis du får nok i kosten.

Du skal have ca 1,5 gram protein pr kilo kropsvægt, det vil være nok til stort set alle, med mindre man er ekstrem aktiv.

Indtager du et proteinholdig måltid kort inden du træner kan du godt vente til du kommer hjem med at tage det, men der vil være en lille fordel ved at tage det med samme.

Edited by Stubbe
Link to comment
Share on other sites

Der er ikke nogen bestemte retningslinjer hvornår man skal tage det, sålænge du i det hele taget får nok, men man plejer at sige efter træning, er det vigtig at få noget protein og kulhydrat, så du kan fylde depoterne op som lige er brugt under træningen.

Men nu er det jo ikke sikkert at det er grunden til at træning er gået i stå :wink:

Det kan jo være mange andre ting, men vigtigst får du kcal nok? eller vokser du ikke under nogen omstændigheder :4smartass:

så lige et side spring, men hvorfor må gutterne ikke vide at du prot. shakes? :raisebrow:

Læs måske lige disse faqs: Carbs

Prots

Fedt

Edited by p1kz0r
Link to comment
Share on other sites

Kommer an på hvordan din kostplan ser ud?

Men-

Hvis du indtager nok protein i kosten er det ikke nødvendigt at tage, men det er vel fordi det er nemmere? Ikke nødvendigt på fridage, hvis du får nok i kosten.

Du skal have ca 1,5 gram protein pr kilo kropsvægt, det vil være nok til stort set alle, med mindre man er ekstrem aktiv.

Indtager du et proteinholdig måltid kort inden du træner kan du godt vente til du kommer hjem med at tage det, men der vil være en lille fordel ved at tage det med samme.

<{POST_SNAPBACK}>

.. Jeg har ikke nogen fast kostplan, da det ville være praktisk talt umuligt for mig at lave, da jeg spiser MEGET forskelligt og MEGET svingende, både i mængder og i 'slags' mad..

Men jeg prøver generelt at spise så meget jeg overhovedet kan! :4mewantfood:

Men ja.. det gør nemlig lige præcis det hele meget nemmere at indtage igennem proteinpulver! :smile:

Men okay, 1,5 gram pr. kilp kropsvægt.. det er da til at finde ud af! Gælder det alle slags mærker proteinpulver?

Men lyder godt at det ikke gør den store forskel, om indtagelsen er LIGE efter træning eller ej :4thumbup: Må snart bestille en bøtte!

Link to comment
Share on other sites

Der er ikke nogen bestemte retningslinjer hvornår man skal tage det, sålænge du i det hele taget får nok, men man plejer at sige efter træning, er det vigtig at få noget protein og kulhydrat, så du kan fylde depoterne op som lige er brugt under træningen.

Men nu er det jo ikke sikkert at det er grunden til at træning er gået i stå :wink:

Det kan jo være mange andre ting, men vigtigst får du kcal nok? eller vokser du ikke under nogen omstændigheder :4smartass:

så lige et side spring, men hvorfor må gutterne ikke vide at du prot. shakes? :raisebrow:

Læs måske lige disse faqs: Carbs

Prots

Fedt

<{POST_SNAPBACK}>

Tak for svaret!

Jeg vokser stadig en smule, men det går temelig langsomt, og i nogle muskelgrupper (f.eks. biceps) er jeg gået fuldstændig i stå..

Men grunden til at gutterne ikke skal vide det, er at vi er 4 styks der træner sammen, og jeg er (af en eller anden underlig grund) meget foran de andre i både styrke og masse.. og de er i forvejen af den opfattelse at jeg 'pumper' rimelig meget, og er ved at udvikle mig til en Brian-type (<-- hvilken IKKE er tilfældet!!)

Så derfor... gider ikke have en masse kommentare ang. min protein indtagelse :) I kan godt kalde mig latterlig, I don't care.. ^^

Link to comment
Share on other sites

Men okay, 1,5 gram pr. kilp kropsvægt.. det er da til at finde ud af! Gælder det alle slags mærker proteinpulver?
1,5 gram protein pr kilo kropsvægt (ca 110-115 gram) i alt gennem hele dagen, altså gennem kosten og tilskud. Men omkring 20-30 gram protein og 50 gram kulhydrat vil nok ikke være helt dumt når du kommer hjem. Edited by Stubbe
Link to comment
Share on other sites

Der er ikke nogen bestemte retningslinjer hvornår man skal tage det, sålænge du i det hele taget får nok, men man plejer at sige efter træning, er det vigtig at få noget protein og kulhydrat, så du kan fylde depoterne op som lige er brugt under træningen.

Men nu er det jo ikke sikkert at det er grunden til at træning er gået i stå :wink:

Det kan jo være mange andre ting, men vigtigst får du kcal nok? eller vokser du ikke under nogen omstændigheder :4smartass:

så lige et side spring, men hvorfor må gutterne ikke vide at du prot. shakes? :raisebrow:

Læs måske lige disse faqs: Carbs

Prots

Fedt

<{POST_SNAPBACK}>

Tak for svaret!

Jeg vokser stadig en smule, men det går temelig langsomt, og i nogle muskelgrupper (f.eks. biceps) er jeg gået fuldstændig i stå..

Men grunden til at gutterne ikke skal vide det, er at vi er 4 styks der træner sammen, og jeg er (af en eller anden underlig grund) meget foran de andre i både styrke og masse.. og de er i forvejen af den opfattelse at jeg 'pumper' rimelig meget, og er ved at udvikle mig til en Brian-type (<-- hvilken IKKE er tilfældet!!)

Så derfor... gider ikke have en masse kommentare ang. min protein indtagelse :) I kan godt kalde mig latterlig, I don't care.. ^^

<{POST_SNAPBACK}>

Ok var bare nysgerrig, men der er jo ikke noget i vejen for gå meget op i sin træning :wink: '

Men mht. at du ikke vokser så har jeg set det program du postede i en anden tråd, og det kan meget vel være derfor.

Nu er der ikke noget videnskabligt belæg for det, men det er min opfattelse at som nybegynder, tager man meget let og hurtigt muskelmasse på, også uden at særligt velegnet program også kommer der et tidspunkt hvor man, omend man vil det eller ej, bliver nød til at være mere seriøs for at få fremgang, der er så her de fleste springer fra.

Men ja.. det gør nemlig lige præcis det hele meget nemmere at indtage igennem proteinpulver! smile.gif

Ja det gælder alle mærke sålænge, at det du tager efter træning, i så vidt omfang det er muligt, er valle protein, specielt i dit tilfælde når der går sålang tid efter træning inde du indtager det

Edited by p1kz0r
Link to comment
Share on other sites

Men grunden til at gutterne ikke skal vide det, er at vi er 4 styks der træner sammen, og jeg er (af en eller anden underlig grund) meget foran de andre i både styrke og masse.. og de er i forvejen af den opfattelse at jeg 'pumper' rimelig meget, og er ved at udvikle mig til en Brian-type (<-- hvilken IKKE er tilfældet!!)

Så derfor... gider ikke have en masse kommentare ang. min protein indtagelse :) I kan godt kalde mig latterlig, I don't care.. ^^

<{POST_SNAPBACK}>

Kalder dig ikke for latterlig. Forstår dog ikke hvad problemet er. Du har haft succes med din træning, og det vil du ikke drilles med ? Det er da bare dine venner som er misundelige. De kommer der vel også får at få noget muskelmasse.

Link to comment
Share on other sites

p1kz0r ->

Tja.. ja, jeg har ikke det mest gennemførte program. Men jeg synes ikke rigtig at den tråd hjalp mig ret meget, der var mange delte meninger og bare en masse opremsning af øvelser... jeg har brug for noget konkret til hvad jeg skal ændre i mit program (<-- hvis man overhovedet kan kalde det et 'program')

"Valle" protein? Er det et mærke, eller en bestemt form for protein pulver som godt kan indtages 30-45 min efter træning, eller ?

Indian Spirit ->

Det er jo ikke at jeg ikke vil drilles med min masseforøgelse... men gider bare ikke blive stemplet som en fanatisk pumper og en Brian-type, hvis du ved hvad jeg mener ?

Men.. jeg har oplevet at folk ikke synes det er fedt at træne med mig fordi jeg er nogle skridt foran.. og jeg ved ikke rigtig hvor fedt jeg synes det er :S Ja ja.. kan godt være det er et luksusproblem :dry: Men synes nu stadig ikke det er fedt...

Link to comment
Share on other sites

det ville selvfølgelig være mest optimalt lige efter træning, men tror nok det går, men på den anden side, så tag det selv om dine venner ser det

du kan jo bare forklare dem hvad det egentlig er, og at man jo kan købe det i alle sports butikker hvilket gør det lidt mere "almindeligt"

Link to comment
Share on other sites

ville ikke sige 1½ gram protein er nok!

hvis man dyrker hård styrke træning og forholdsvis aktiv burde man indtage 2½ for at være på den sikre side.. hvis altså du gerne vil tage muskler på :smile:

vil foreslå du tog 2 gram p kilo kropsvægt, og det gælder os fast føde, det vil sige hvis du kun for 130 gram ved normalt føde så tilsæt 20 gram pulver protein :wink:

Edited by grabowdinho
Link to comment
Share on other sites

Tja.. tror nu at jeg nøjes med 1,5 gram pr. kilo! Så dvs. jeg snupper 111 gram (74*1,5) og blander op i vand efter hver træning? Eller... altså.. 30-45 min efter hver træning ? Lyder det fornuftigt..?

Havde nu ikke lige regnet med også at indtage det sammen med diverse måltider..? Så med mindre der er andre end dig som anbefaler det, så tror jeg at jeg dropper det!

Men lige et ekstra spørgsmål... hvor kan man egentlig købe protein-pulver? Da jeg ikke kan bestille det fra nettet, har ikke fast bolig, så skal det være i en butik.

Men altså.. kan det findes i SportsMaster, InterSport og den slags ?

Link to comment
Share on other sites

Valle protein er en bestemt type protein, den der optages hurtigst, det er den mest almindlige type.

De føres i næsten alle sports forretninger.

Det er en meget godt ide at drikke en shake flere gange om dagen, hvis du har svært ved at dække dit behøv igennem kosten.

Og hvis du har alimindelige sunde og raske nyre, så er der ingen problem, bare bæld løs :4mewantfood:

Mht dit program, så er der alt for meget biceps og bryst træning, i forhold til de andre grupper.

Et forslag ville være noget HST bygget om omkring nogle basis øvelser.

Link to comment
Share on other sites

Tja.. tror nu at jeg nøjes med 1,5 gram pr. kilo! Så dvs. jeg snupper 111 gram (74*1,5) og blander op i vand efter hver træning? Eller... altså.. 30-45 min efter hver træning ? Lyder det fornuftigt..?

Havde nu ikke lige regnet med også at indtage det sammen med diverse måltider..? Så med mindre der er andre end dig som anbefaler det, så tror jeg at jeg dropper det!

Men lige et ekstra spørgsmål... hvor kan man egentlig købe protein-pulver? Da jeg ikke kan bestille det fra nettet, har ikke fast bolig, så skal det være i en butik.

Men altså.. kan det findes i SportsMaster, InterSport og den slags ?

<{POST_SNAPBACK}>

du skal ikke indtage 111 gram pulver på en gang efter træning det skal være over en hel dag dit protein indtag er det...

du kan godt købe protein pulver over nettet prøv xxxxxxxxx :wink:

der skulle det være muligt at få til posthuset og så betale kontant der :smile:

Edited by Arne
Link to comment
Share on other sites

du skal ikke indtage 111 gram pulver på en gang efter træning det skal være over en hel dag dit protein indtag er det...

du kan godt købe protein pulver over nettet prøv xxxxxxxxx :wink:

der skulle det være muligt at få til posthuset og så betale kontant der :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Aha ? :wink: Troede bare at det hele skulle hældes ned efter træning!

Jamen .. øhm... jeg træner normalt fra 20:30-22.. så hvornår på døgnet skal de 111 gram så indtages? Først næste dag, eller? :raisebrow:

Link to comment
Share on other sites

du skal ikke indtage 111 gram pulver på en gang efter træning det skal være over en hel dag dit protein indtag er det...

du kan godt købe protein pulver over nettet prøv xxxxxxxxx :wink:

der skulle det være muligt at få til posthuset og så betale kontant der :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Aha ? :wink: Troede bare at det hele skulle hældes ned efter træning!

Jamen .. øhm... jeg træner normalt fra 20:30-22.. så hvornår på døgnet skal de 111 gram så indtages? Først næste dag, eller? :raisebrow:

<{POST_SNAPBACK}>

De skal indtages jævnt over hele dagen, hver dag

Link to comment
Share on other sites

Update:

Ja... så har jeg sgu endelig fået købt mig en bøtte Valle protein...

Lige nu, blander jeg to strøgede spiseskeer (skulle vist nok svarer til 70g?) op med 500ml (½ liter) vand... og sådan en 'shake' drikker jeg hver dag når jeg kommer hjem fra skole, undtaget på træningsdage hvor jeg venter med at indtage det til kl. 23 (dvs. lige efter træning)

Det er ikke helt så meget som I foreslog, men derimod æder jeg så meget jeg kan hele dagen (ikke appetitten, men pengepungen der sætter grænser her), så burde det ikke være fint?

Er lidt usikker, på alt det her... men håber I siger "god" for det, eller kommer med nogle forbedringsforeslag.

På forhånd tak!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share