Iskias


San
 Share

Recommended Posts

Hej folkens!

Vil lige på forhånd sige, at jeg HAR set de indlæg der har været om Iskias.

Men jeg vil alligevel gerne lige spørge om noget :)

Jeg fik at vide af en læge, engang i foråret, at jeg havde iskias smerter pga. nerven sad i klemme. Han frarådede mig al træning.

Jeg tog en pause på en uges tid, og smerterne gik væk. Så har jeg trænet lige siden og det er vel 6-8 mdr. siden og jeg har ikke været plaget mere.

Nu i denne uge er jeg så blevet ramt af lynet. Jeg har atter smerter i ballen, det spænder utrolig meget og kan mærke det helt ned i venstre side af skridtet.

Hvor langt tør man mon fortsætte? Ender det med en diskusprolaps uanset hvad?

Jeg mener hvis jeg fortsætter med at træne og ignorerer smerten.

Kan man undgå at skulle på sygehuset, hvis man som der stod i et indlæg, at lave nogle øvelser bestemt rettet mod lænden?

Mvh,

San

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv døjet rigtigt meget med lændeproblemer - smerter svarende til det du beskriver - som endte med 3 diskusprolapser!!!

Jeg siger ikke at du ender sådan, men med min erfaring ville jeg uden tøven kontakte lægen igen.

Dine smerter kan bl.a. skyldes:

1) discus degeneration: aldersbetinget nedbrydning af disci (rammer også 'unge' på 30 :bigsmile: ) - det er der såvidt vides ikke noget at gøre ved

2) discusprolaps: det kan enten behandles konservativt (vha. de øvelser du snakker om) eller med operation hvis problemet er akut og 'stort'

3) afklemning af iskiasnerven - hos nogle mennesker løber iskiasnerven igennem musculus piriformis (øverst i ballen) og hvis denne muskel er meget spændt kan man få smerter der svarer til discusprolapssmerter.

Du kan jo evt. prøve dels massage på ballen (hvis det er det der er galt kan du ret hurtigt mærke det!!!) og dels lægge dig på maven og strække armene (således at ryggen bøjes bagover). Hold strækket i 20-30 sekunder, og gentag 10 gange, 3-4 gange om dagen.

Men allervigtigst: søg læge!

God bedring

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv døjet rigtigt meget med lændeproblemer - smerter svarende til det du beskriver - som endte med 3 diskusprolapser!!!

Jeg siger ikke at du ender sådan, men med min erfaring ville jeg uden tøven kontakte lægen igen.

Dine smerter kan bl.a. skyldes:

1) discus degeneration: aldersbetinget nedbrydning af disci (rammer også 'unge'  på 30  :bigsmile: ) - det er der såvidt vides ikke noget at gøre ved

2) discusprolaps: det kan enten behandles konservativt (vha. de øvelser du snakker om) eller med operation hvis problemet er akut og 'stort'

3) afklemning af iskiasnerven - hos nogle mennesker løber iskiasnerven igennem musculus piriformis (øverst i ballen) og hvis denne muskel er meget spændt kan man få smerter der svarer til discusprolapssmerter.

Du kan jo evt. prøve dels massage på ballen (hvis det er det der er galt kan du ret hurtigt mærke det!!!) og dels lægge dig på maven og strække armene (således at ryggen bøjes bagover). Hold strækket i 20-30 sekunder, og gentag 10 gange, 3-4 gange om dagen.

Men allervigtigst: søg læge!

God bedring

<{POST_SNAPBACK}>

Okay tak for svaret!! :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share