Løb


FujiChrash
 Share

Recommended Posts

Hey

Jeg er begyndt at småløbe, og når jeg siger småløbe, så mener jeg småløbe. Det har jeg også en meget god grund til, for jeg indrømmer gladeligt at jeg sikkert er i elendig form, og det er derfor jeg vil igang med løb. Jeg når ikke at løbe i meget længere tid end 2-3 minutter før jeg begynder at få ondt inden i. Specielt omkring hjertet.

Hvordan kan det være? Er det fordi jeg er i elendig form og kroppen bruger "dele" på et højere niveau end det plejer?

Jeg er 188cm

Jeg vejer 110kg

Jeg er 17 år

Dreng

Mvh. Fuji

Link to comment
Share on other sites

Når du begynder løbetræning er det almindeligt at det spænder lidt i brystet.

fortsæt bare, gå lidt, løb lidt osv. det bliver lettere med tiden.

Lav en søgning på fart-lek; en ganske god trænings metode.

Det løbeprogram jeg har haft mest succes med var således:

1. dag kort tur (3 km)

2. dag lidt længere (5km)

3. dag hvile

4. dag kort tur (3km)

5. dag lang tur (8km)

Tallene i parantes er bare for at give en ide om længdeforhold.

God tur :4smartass:

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, jeg ville nok lige kontakte en læge for en sikkerheds skyld! Når man starter ud og er i dårlig kondition + at man vejer for meget synes jeg ikke man skal tage nogle chancer.

Få en tid hos lægen og hvis han siger god for du fortsætter med at løbe gør du bare det.

Jeg har selv stået i din situation, men jeg valgte at vente med løb til jeg vejede under 100 kilo, mest af hensyn til knæ osv.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, jeg ville nok lige kontakte en læge for en sikkerheds skyld! Når man starter ud og er i dårlig kondition + at man vejer for meget synes jeg ikke man skal tage nogle chancer.

Få en tid hos lægen og hvis han siger god for du fortsætter med at løbe gør du bare det.

Jeg har selv stået i din situation, men jeg valgte at vente med løb til jeg vejede under 100 kilo, mest af hensyn til knæ osv.

<{POST_SNAPBACK}>

Pylleri. Det kradser i halsen at løbe i koldt vejr og sidesting kan gøre tudeondt, men ville være spild af tid og sundhedsvæsenets ressourcer at opsøge læge!

Link to comment
Share on other sites

Pylleri. Det kradser i halsen at løbe i koldt vejr og sidesting kan gøre tudeondt, men ville være spild af tid og sundhedsvæsenets ressourcer at opsøge læge!
Det kradser lidt i halsen ja, sidesting gør ondt ja men det er ikke meningen at man skal have ondt i hjertet når man løber.

Når man så samtidig er i dårlig kondition og overvægtig, kan det sagtens spare sundhedsvæsenet for en masse penge i fremtiden at gå til læge nu, for nu at se på det fra din lidt kyniske synsvinkel.

Jeg vil lige citere hvad der står på den udmærkede løbeside DoUrun

Hvis du er under 40 år, føler dig frisk og er af normal statur, kan du roligt starte på et begynder træningsprogram. Hvis du er over 40 år, føler dig frisk som en havørn uden problemer med vægten kan du også roligt gå i gang.

MEN er du over 40 år, overvægtig og/eller lider af nogle af vores velstands sygdomme som forhøjet blodtryk, for højt kolesterol tal etc. eller er din familie ramt af hjerte- og kredsløbssygdomme bør du tale med din læge inden du starter. Dette gælder også hvis du lider af en kronisk sygdom som f.eks. astma.

Hvis du en dag føler dig sløj eller utilpas, så løber du ikke. Hvis du bliver utilpas under løbeturen stopper du med at løbe og kontakter evt. din læge.

Edited by JokerX
Link to comment
Share on other sites

Personligt hælder jeg også mest til vejret! Da jeg var ude og løbe de sidste par gange har det været rimeligt koldt, og det kunne godt skyldes at jeg får ondt indvendig når jeg trækker vejret bagefter! Jeg ville bare høre jeres mening eftersom det sagtens kunne være grundet noget andet! :cooldance:

Men i skal skam have tak for jeres svar! :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Det kradser lidt i halsen ja, sidesting gør ondt ja men det er ikke meningen at man skal have ondt i hjertet når man løber.

Når man så samtidig er i dårlig kondition og overvægtig, kan det sagtens spare sundhedsvæsenet for en masse penge i fremtiden at gå til læge nu, for nu at se på det fra din lidt kyniske synsvinkel.

Knægten er 17 år og er lige begyndt at løbe. Så kan det godt være ubehageligt flere steder, men at begynde at snakke om læge er noget pjat. Det eneste der kommer ud af det er unødvendige bekymringer.

Link to comment
Share on other sites

Knægten er 17 år og er lige begyndt at løbe. Så kan det godt være ubehageligt flere steder, men at begynde at snakke om læge er noget pjat. Det eneste der kommer ud af det er unødvendige bekymringer.

Men det er stadig en knægt som vejer 110 kilo og som er i dårlig form. Der er jo ingen som siger at man ikke kan have/få hjerteproblemer, selvom man ikke er så gammel endnu. Jeg vil ikke skabe bekymring, men jeg vil nu stadig påstå at det ikke er normalt at få ondt i hjerteregionen når man løber. Jeg ved godt jeg ikke kan ændre din mening, men hvis jeg stod i Fujicrash's sted skulle jeg nok få lige gå til lægen, bare for at være sikker på der ikke er noget i vejen.

Hvorfor tage chancen? Det er vel bl.a tilfælde som dette lægerne er til for?

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes der før har været eksempler på "lægehenvisninger" hvor det har været helt unødvendigt. Et eksempel er fyren som fik en forbigående hovedpine efter et tungt løft og derefter blev opfordret at søge læge. Det er bl.a. sådanne tilfælde som gør at mange mener en slags brugerbetaling for at opsøge egen læge er på sin plads.

Når man træner gør det ondt her og der, og det eneste man kan gøre er at afpasse træningen og se tiden lidt an. Hvis problemerne fortsætter, så bør man nok opsøge læge.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes der før har været eksempler på "lægehenvisninger" hvor det har været helt unødvendigt. Et eksempel er fyren som fik en forbigående hovedpine efter et tungt løft og derefter blev opfordret at søge læge. Det er bl.a. sådanne tilfælde som gør at mange mener en slags brugerbetaling for at opsøge egen læge er på sin plads.

Når man træner gør det ondt her og der, og det eneste man kan gøre er at afpasse træningen og se tiden lidt an. Hvis problemerne fortsætter, så bør man nok opsøge læge.

Selvfølgelig skal man ikke gå til lægen uden en egentlig grund.

På den anden side er det påvist flere gange at vi som mænd lever kortere end kvinder netop fordi vi er dårligere til at gå til lægen ved faresignaler end de er. Konsekvensen er at sygdomme bliver opdaget for sent og er sværere at behandle.

Derfor kan det være en god idé at gå til lægen, både for ens egen sundhed og for samfundets økonomi.

Som et kuriosum kan nævnes at squash var en af de mest dødelige sportsgrene i UK i midten af 90'erne. Årsagen var ganske simpelt at folk i dårlig form kastede sig ud i spillet uden at vide hvor hårdt det var. Flere af dem døde af hjertestop på banerne.

Link to comment
Share on other sites

De gange hvor jeg løber i rigtig koldt vejr, har jeg med fordel smurt noget Mentholatum (tror det staves sådan) under næsen 5 min. inden jeg skal ud og løbe, dette har gjort at mine lunger ikke får så stort et "chock" når man begynder at løbe. Jeg kender ikke helt til baggrunden for det, da det bare var et råd jeg fik engang, men det har hjulpet mig til at undgå at det "river" i lungerne.... :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share