Kærgaarden og transfedtsyrer...


Morten D
 Share

Recommended Posts

En læge (kan desværre ikke huske navnet) advarede for nylig om transfedtsyrer i Kærgaarden. I radioen hørte jeg en kommunikationsmedarbejder fra Arla Foods kommentere den påstand med noget lignende: "Vi har et produkt, som er smørbart direkte fra køleskabet, og det har de danske forbrugere taget til sig."

Dette kan jo ikke ligefrem tages som et argument mod eksistensen af transfedtsyrer i Kærgaarden - nærmere som et forsøg på at tale uden om. Derfor konkluderede jeg, at der må være noget om snakken.

Siden har jeg dog hørt, at Arla officielt har benægtet, at der skulle være transfedtsyrer i Kærgaarden. Er der nogen af jer, der kan præsentere kolde fakta om dette?

Morten, der opildnet af Michael har startet et korstog mod transfedtsyrer

Link to comment
Share on other sites

I går opdagede jeg at stort set alle Knorrs produkter er befængt med transfedtsyrer. Skandaløst. Det var en jagt uden lige at finde en boullionterning. Jeg overvejer seriøst at lave transfedt.dk, hvor man kan hænge navngivne produkter ud.

Jeg har også spekuleret over Kærgaarden, selv om jeg ikke bruger det. Hvis man læser på pakken, så står der tydeligt "transfedtsyre-frit". Hvor nævnte Arla ikke det, da deres produkt blev angrebet? Man undres.

(FYI Smør er pr. definition transfedtsyre-frit.)

Link to comment
Share on other sites

Fødevaredirektoratet kommer snart med et udspil om hvor meget transfedtsyre der må være i fødevarer.

På nuværende tidspunkt må der være 5% transfedtsyrer, beregnet på det samlede fedtindhold. Over en peride på et par år skal dette tal reduceres til 1-2% af det samlede fedtindhold.

På nuværende tidspunkt må Kærgården (80% fedt) godt indeholde 4 gram transfedtsyrer per 100 gram.

Det er lovligt at fødevarer indeholder en hvis mængde af transfedtsyrer.

Mange fødevarer indeholder naturligt indhold af transfedtsyre, hvis vi tager alm. smør f.eks.

Link to comment
Share on other sites

Hej Michael

Er hærdet vegetabilsk fedtstof = transfedtsyrer ?? I så fald er de jo i næsten alle produkter.

Hvad så med AMA solsikkemagarine ?? Det er ifølgende dekleration fri for transfedtsyrer, men indeholder hærdet vegetabilsk fedt (ellers kunne det jo ikke være magarine)

Link to comment
Share on other sites

partielt hydrogeneret fedt er vel ikke lig transfedt?

Men ved hydrogenering kan der være fare for at prod. transfedt.

Jeg kender dog ikke fremstillingsmåden.

Det lader ellers til, at folk har set sig godt sure på transfedt :)

Det er muligt, at jeg har overset en ny artikel eller lign., men ud fra de artikler jeg har set, jeg har altså svært ved at se, hvad der skulle være så farligt ved indtag af transfedt i de mængder, som normalt indtages.

Hvilke undersøgelser baserer I jeres "hetz" på? :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nu fundet en grundig rapport fra Ernæringsrådet om transfedtsyrer:

Transfedtsyrers betydning for sundheden

Rapporten konkluderer, at det gennemsnitlige daglige indtag i Danmark ikke pt. er faretruende, men anbefaler samtidig, at tilsætning af kunstigt fremstillede transfedtsyrer elimineres. Dette vil dog kræve lovændring i EU-regi.

Tilsidst i rapporten er der tabeller over en række "fødevarers" indhold af delvist hærdet fedt og transfedtsyrer.

Morten

Link to comment
Share on other sites

ang. nyfødtes vægt: læs denne

Jeg kender godt den artikel du linker til helix, men en undersøgelse gør det jo ikke(selv om jeg jo eftersøgte en artikel :) )

Der har tidligere været andre undersøgelser, som ikke viser nogen øget risiko ved transfedtsyrer.

Det er vel også vigtigt at vurdere, hvad vi så skal indtage istedet. Så vidt jeg lige kan se, bruger man transfedt istedet for mættet fedt. Dvs. at hvis man fjerner transfedt indtager man bare mere mættet fedt, som viser sig at være værre end transfedt i nogle parametre.

Så det er desværre ikke helt så lige til at udpege en synder.

Link to comment
Share on other sites

Nu læser jeg ikke medicin, derfor har jeg fundet nogle avisartikler, hvor en overlæge (og formand for ernæringsrådets transfedtsyregruppe (jeg vidste ikke, at man havde sådan en gruppe :D))

kommenterer problemstillingen ved transfedtsyrer.

I politiken bliver linket omtalt.

Transfedtsyrer bag hjertestop

(jeg ved godt at der et tale om forøget mistanke ;))

I berlingske tidende er samme læge også citeret.

Usundt fedt skal undersøges på ny

Et par små spørgsmål. :)

Hvordan definerer du en undersøglse og artikel ???

Er det et review du mangler ?

Du skrev

en ny artikel eller lign.

Hvad er det galt med undersøgelsen ?

Kan du ikke poste et par link, til undersøgelser som ikke viser, forøget risiko ved transfedtsyrer. :)

Link to comment
Share on other sites

Udover der findes transfedtsyrer i diverse færdiglavede produkter så vær opmærksom på, at der også dannes "uheldige fedtsyrer" (f.eks. transfedtsyrer) når olier der indeholder flerumættede fedtsyrer f.eks. opvarmes eller udsættes for lys og ilt.

Så hvis du bruger olie til at stege i, så vær opmærksom på ovenstående!

Generelt bør man ikke stege sin mad (sundhedsmæssigt set). Skal maden steges er det faktisk bedre at bruge en eller anden form for mættet fedt (smør), da det er væsentligt mere varmestabilt og derfor ikke danner transfedtsyrer.

Link to comment
Share on other sites

det er ikke fordi, der er noget galt med din undersøgelse, men jeg ville bare gerne se nogle flere :)

Der findes jo ofte artikler, der taler for og nogle, der taler imod :)

Det skal lige siges, at jeg af en eller anden grund ikke havde læst Los's indlæg - ernæringsrådets udlægning giver jo unægteligt lidt bedre lys over sagen :)

Men ikke desto mindre, er der stadig nogle undersøgelser og nyere metaundersøgleser, som modsiger ernæringsrådet.

Det er en af grundene til, at jeg ikke umiddelbart hopper med på vognen.

Hovedforklaringen på transfedts dårlige egenskaber, synes at være dets effekt på LDL/HDL-ratioen, hvor ernæringsrådets gennemgang viser, at transfedt er værre end "alm." mættet fedt.

citat fra norsk metaundersøgelse:

"indicate that trans fatty acids are less hypercholesterolemic than the saturated fatty acids 14 : 0 and 16 : 0"

Og i et nyt review:

"Trans fatty acids,...., have been shown to be modestly hypercholesterolemic in studies that have substituted hydrogenated vegetable oils for unhydrogenated oils. In contrast, when partially hydrogenated vegetable oils containing trans fatty acids are substituted for cholesterol-raising saturated fats, blood cholesterol levels are reduced. Partially hydrogenated vegetable oils are used in place of saturated fat in many food products. These foods can help consumers lower their saturated fat intake to achieve dietary recommendations."

Link to comment
Share on other sites

Claus B->

det er ikke fordi, der er noget galt med din undersøgelse, men jeg ville bare gerne se nogle flere

OK, så er jeg med. Jeg synes selv, den er meget god. :D

Så prøv denne her:

Transfedtsyrers betydning for sundheden

Det er en oversigtsartikel fra Ugeskrift for læger nr.17 d. 23 april 2001 (det kan være, at du også kender den ???).

Der er referencer til undersøgelser.

Jeg kan dog godt følge dig, ang. undersøgelse der modsiger hinanden. ;)

Link to comment
Share on other sites

Et eller andet sted må det gå galt i fortolkningen af studierne for en af forsker grupperne. De tre reviews er alle nye og har alle de samme studier til rådighed, men dette ser man jo adskillelige gange i videnskabelige artikler.

Bl.a. har en kendt svensk forsker udgivet adskillelige review artikler samt en række letters i bl.a. Lancet og andre velansete tidsskrifter, hvor han betvivler at mættet fedt fører til hjerte-karsygdomme. Se f.eks.

Mættet fedt og Hjerte-karsygdom

eller foretag en søgning i Medline.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share