Druesukker i shaken


CA8
 Share

Recommended Posts

Smid en 50 gram druesukker i til at starte med og så prøv dig frem.

<{POST_SNAPBACK}>

Ok, vil jeg prøve, men hvordan skal jeg prøve mig frem? "Uha-uha, her mangler 2g, det ka jeg sgu mærke".. eller hvordan? :smile:

Edited by Birch
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke at det gør den store forskel om det er 30 eller 50 gram druesukker du putter i med mindre du tæller kcal. for at sikre dit over- eller underskud. Hold øje med vægten, andet er der vist ikke at gøre. Og husk, at alt andet skal forblive uforandret, hvis der skal måles på en ændring.

Jeg bruger selv 25 gram pulver og ca. 40 gram druesukker, altså ca 1:2 som det "foreskrives".

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke at det gør den store forskel om det er 30 eller 50 gram druesukker du putter i med mindre du tæller kcal. for at sikre dit over- eller underskud. Hold øje med vægten, andet er der vist ikke at gøre. Og husk, at alt andet skal forblive uforandret, hvis der skal måles på en ændring.

Jeg bruger selv 25 gram pulver og ca. 40 gram druesukker, altså ca 1:2 som det "foreskrives".

<{POST_SNAPBACK}>

Hvor står det "foreskrevet" at man skal dosere forholdet 1:2

Link to comment
Share on other sites

Hvor står det "foreskrevet" at man skal dosere forholdet 1:2

Som jeg mere end antyder med brugen af "", så er der ikke tale om en videnskabelig anbefaling, men blot hvad flere MOLbo'er anvender som blandingsforhold, bl.a. MaxPower (uden at han iøvrigt skal blandes ind i diskussionen).

Link to comment
Share on other sites

Jeg har læst flere artikler at forskellen på maltodexin og dextose er minimal. Det eneste store forskel er prisen. Dog optages maltodexin langsomt kontra dextose. Men det kan ikke betale sig endnu et opfundet kostilsskud der gør branchen rigere.

<{POST_SNAPBACK}>

Er du nu sikker på det? :poking:

Maltodextrin har en GI værdi på 105, mens druesukker har en GI værdi på 100 (basis). Glykæmisk Indeks (GI), der er et udtryk for kulhydraternes optagelseshastighed og tilgængelighed.

Maltodextriner, der er sammenkædede glukoseenheder, nævnes ofte som et komplekst kulhydrat, der giver en langvarig tilførsel af kulhydrat. Dette er forkert. Maltodextriner optages meget hurtigt, og giver anledning til et højt blodsukkersvar. Maltodextriner anvendes netop i energidrikke, fordi de medfører en hurtig mavetømning. :4smartass:

Link to comment
Share on other sites

I reklamematerialet for Cell-tech, påstår de at 70 g glucose er optimalt for kreatinoptagelsen.

Men 1 g pr. kg kropsvægt er nok ikke helt ved siden af.

<{POST_SNAPBACK}>

Uha, det sgu en del, så skal der købes druesukker i bulk :blink: - hvilket jeg så må gøre.

Link to comment
Share on other sites

Den sidst anbefalede mængde - 1g druesukker pr kg kropsvægt - er også hvad jeg vil anfale.

På baggrund af de ting jeg har læst syntes jeg ofte at det er denne mængde der anbefales. Og så cirka 30g protein sammen med.

(hvis du cutter, kan du med fordel sætte det ned til 40-50g druesukker)

Mht druesukker vs. maltodextrin, så er det ikke noget jeg ville bruge tid på at tænke over. De har, som det også er skrevet, den samme GI-værdi. Jeg mener dog at det er 140 for dem begge, hvilket gør dem til det hurtigst optagelige kulhydrat.

Hvis det er en normal druesukker du bruger, og nu "skal" jeg undlade at nævne navne, så vil kulhydratet være i dit blod efter bare 10min. Så sammen med valle/whey-protein så er det liiiiiige hvad du kan ønske for dine muskler efter træning.....

God fornøjelse

Jakkedrengen :innocent:

Edited by Jakkedrengen
Link to comment
Share on other sites

Maltodextrin har en GI værdi på 105, mens druesukker har en GI værdi på 100 (basis). Glykæmisk Indeks (GI), der er et udtryk for kulhydraternes optagelseshastighed og tilgængelighed.

<{POST_SNAPBACK}>

Mht druesukker vs. maltodextrin, så er det ikke noget jeg ville bruge tid på at tænke over. De har, som det også er skrevet, den samme GI-værdi. Jeg mener dog at det er 140 for dem begge, hvilket gør dem til det hurtigst optagelige kulhydrat.

<{POST_SNAPBACK}>

Nu bliver der nævnt forskellige værdier for maltodextrin/druesukker. Forvirringen kan skyldes, at GI værdien er en relativ værdi. De gamle skalaer er baceret på værdierne i forhold til druesukker (derfor har druesukker en værdi på 100). Ved den nyere skala er værdierne udregnet i forhold til hvidt brød. Begge skalaer er "lige gode".

Med hensyn til det oprindelige spørgsmål:

Der anbefales omkring 0,4g protein og 1g kulhydrater pr kg kropsvægt. :4smartass:

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Edited by SaintPauli
Link to comment
Share on other sites

Dextro - maltro - GI ... når året er omme er der højest marginal forskel på alm. sukker. Så hvis man har økonomiske begrænsninger, er der en del at hente der.

Jeg plejer nappe en dåse coke (36 g kul) ved siden af min protein shake (1 dl wpc) efter træning. Bivirkning: Øget livskvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Maltodextrin har en GI værdi på 105, mens druesukker har en GI værdi på 100 (basis). Glykæmisk Indeks (GI), der er et udtryk for kulhydraternes optagelseshastighed og tilgængelighed.

<{POST_SNAPBACK}>

Mht druesukker vs. maltodextrin, så er det ikke noget jeg ville bruge tid på at tænke over. De har, som det også er skrevet, den samme GI-værdi. Jeg mener dog at det er 140 for dem begge, hvilket gør dem til det hurtigst optagelige kulhydrat.

<{POST_SNAPBACK}>

Nu bliver der nævnt forskellige værdier for maltodextrin/druesukker. Forvirringen kan skyldes, at GI værdien er en relativ værdi. De gamle skalaer er baceret på værdierne i forhold til druesukker (derfor har druesukker en værdi på 100). Ved den nyere skala er værdierne udregnet i forhold til hvidt brød. Begge skalaer er "lige gode".

Med hensyn til det oprindelige spørgsmål:

Der anbefales omkring 0,4g protein og 1g protein pr kg kropsvægt. :4smartass:

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

<{POST_SNAPBACK}>

0,4 gram protein pr kg kropsvægt? Er det ikke nærmere de 0,8g til "normale" personer, og de 1,8 til personer med intentioner om hypertrofi?

Edited by Vuffi
Link to comment
Share on other sites

Dextro - maltro - GI ... når året er omme er der højest marginal forskel på alm. sukker. Så hvis man har økonomiske begrænsninger, er der en del at hente der.

Jeg plejer nappe en dåse coke (36 g kul) ved siden af min protein shake (1 dl wpc) efter træning. Bivirkning: Øget livskvalitet.

<{POST_SNAPBACK}>

Ifølge denne artikel på MOL er det i nogle tilfælde ikke så smart at indtage koffein (hvilket der jo er en del af i cola) samtidig med kreatin:

Koffein hæmmer kreatins effekt på sprint, da koffein fjerner kreatins positive effekt på relaksationsevnen.

Så hellere snuppe en juice hvis ovenstående generer éns ønsker.

Link to comment
Share on other sites

Maltodextrin har en GI værdi på 105, mens druesukker har en GI værdi på 100 (basis). Glykæmisk Indeks (GI), der er et udtryk for kulhydraternes optagelseshastighed og tilgængelighed.

<{POST_SNAPBACK}>

Mht druesukker vs. maltodextrin, så er det ikke noget jeg ville bruge tid på at tænke over. De har, som det også er skrevet, den samme GI-værdi. Jeg mener dog at det er 140 for dem begge, hvilket gør dem til det hurtigst optagelige kulhydrat.

<{POST_SNAPBACK}>

Nu bliver der nævnt forskellige værdier for maltodextrin/druesukker. Forvirringen kan skyldes, at GI værdien er en relativ værdi. De gamle skalaer er baceret på værdierne i forhold til druesukker (derfor har druesukker en værdi på 100). Ved den nyere skala er værdierne udregnet i forhold til hvidt brød. Begge skalaer er "lige gode".

Med hensyn til det oprindelige spørgsmål:

Der anbefales omkring 0,4g protein og 1g protein pr kg kropsvægt. :4smartass:

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

<{POST_SNAPBACK}>

0,4 gram protein pr kg kropsvægt? Er det ikke nærmere de 0,8g til "normale" personer, og de 1,8 til personer med intentioner om hypertrofi?

<{POST_SNAPBACK}>

Den anbefaling SP snakker om drejer sig om indtaget efter træning, ikke det samlede indtag over dagen. De 1g han snakker om er sikkert kulhydrat ikke protein, altså 0,4 g protein og 1 g kulhydrat efter træningen.

Link to comment
Share on other sites

Maltodextrin har en GI værdi på 105, mens druesukker har en GI værdi på 100 (basis). Glykæmisk Indeks (GI), der er et udtryk for kulhydraternes optagelseshastighed og tilgængelighed.

<{POST_SNAPBACK}>

Mht druesukker vs. maltodextrin, så er det ikke noget jeg ville bruge tid på at tænke over. De har, som det også er skrevet, den samme GI-værdi. Jeg mener dog at det er 140 for dem begge, hvilket gør dem til det hurtigst optagelige kulhydrat.

<{POST_SNAPBACK}>

Nu bliver der nævnt forskellige værdier for maltodextrin/druesukker. Forvirringen kan skyldes, at GI værdien er en relativ værdi. De gamle skalaer er baceret på værdierne i forhold til druesukker (derfor har druesukker en værdi på 100). Ved den nyere skala er værdierne udregnet i forhold til hvidt brød. Begge skalaer er "lige gode".

Med hensyn til det oprindelige spørgsmål:

Der anbefales omkring 0,4g protein og 1g protein pr kg kropsvægt. :4smartass:

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

<{POST_SNAPBACK}>

0,4 gram protein pr kg kropsvægt? Er det ikke nærmere de 0,8g til "normale" personer, og de 1,8 til personer med intentioner om hypertrofi?

<{POST_SNAPBACK}>

Den anbefaling SP snakker om drejer sig om indtaget efter træning, ikke det samlede indtag over dagen. De 1g han snakker om er sikkert kulhydrat ikke protein, altså 0,4 g protein og 1 g kulhydrat efter træningen.

<{POST_SNAPBACK}>

Der har du ret :wink:

Det er lige det saint'en mener :poking:

Link to comment
Share on other sites

Ups. Undskyld jeg kom til at skrive forkert.  :blush:

0,4g protein og 1g protein pr kg kropsvægt.

Det er selvfølgelig ikke nogle tal der er den endegyldige sandhed, man det er nok heller ikke helt ved siden af.  :smile:

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

<{POST_SNAPBACK}>

SP --> hvordan syntes du selv det går? :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Ups. Undskyld jeg kom til at skrive forkert.  :blush:

0,4g protein og 1g kulhydrater pr kg kropsvægt.

Det er selvfølgelig ikke nogle tal der er den endegyldige sanhed, man det er nok heller ikke helt ved siden af.  :smile:

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

<{POST_SNAPBACK}>

Følger du den formel under cut også ? Og anvender du så druesukker, eller spiser du fx noget frugt ?

Link to comment
Share on other sites

Ups. Undskyld jeg kom til at skrive forkert.  :blush:

0,4g protein og 1g kulhydrater pr kg kropsvægt.

Det er selvfølgelig ikke nogle tal der er den endegyldige sandhed, man det er nok heller ikke helt ved siden af.  :smile:

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

<{POST_SNAPBACK}>

Følger du den formel under cut også ? Og anvender du så druesukker, eller spiser du fx noget frugt ?

<{POST_SNAPBACK}>

Ja den følger jeg også under cut! Er p.t. ved at bulke, så jeg bruger nu druesukker. Har tidligere brugt krydderboller/hvidt brød, da det giver en større mæthedsfornemmelse. Det er dog ikke så afgørende nu da jeg bulker. :devil:

Angående frugt:

Efter træning er vi interesseret i at få fyldt vores musklers sukkerdepoter op, derfor er det ikke tilrådeligt med frugtsukker, da det skal gennem leveren og derfor først fylder leverens sukkerdepot op. Ved et reduceret kulhydrat indtag, som man oftest vil have ved cutning bliver det derfor endnu vigtigere at undgå frugtsukker (efter træning). Frugt er sundt, og mætter ofte godt i forhold til antal kcal og er derfor godt til hverdag såvel som under cutning, men det er ikke en optimal måde at få tilføjet kulhydrater efter træning. At det er "tomme" kcal som man indtager efter træning er uden betydning, såfremt at resten af dagens kost er tilstrækkelig "sund og varieret" (hvilket jeg desværre ikke selv er lige god til altid at overholde :smile:).

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share