Argh! Lår "smadret" ved spurt.


The Tiger
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg har endnu aldrig fået nogen skader i forbindelse med fitness/generel træning/styrketræning(7-9-13), men i fredags skulle jeg med nogle gutter prøve at lave noget eksplosivt spurt. Vi lå på ryggen, og da der bliv sagt "spurt", skulle vi så rejse os op, så hurtigt vi kunne, og så ellers bare spurte derud af nok cirka 15-20 meter...

Planen var så, at vi skulle prøve dette lille kapløb et par gange.. Men - Tigerens lår føltes som om, at det havde fået et MEGA hårdt slag på begge lårmuskler efter den første spurt.. Da vi så skulle spurte anden gang følte jeg ikke, at jeg kunne pga. denne smerte(føltes som om noget var ved at sprænge).. Jeg forsøgte dog alligevel, da jeg ikke ville fremstå som en, der bare opgav, men jeg kunne ikke overhovedet..

I dag - søndag - er mit venstre lår også stadig ømt. Dog kun hvis jeg trykker et bestemt sted på det.. Det var ikke sådan, at jeg ikke kunne gå eller løbe bagefter, det kunne jeg nemlig sagtens lidt tid efter, men jeg kunne bare ikke lave noget eksplosivt.. Faktisk løb jeg/vi et par kilometer ca. 10-15 minutter efter. Dettte kun jeg godt, trods ømheden, som var blevet lidt bedre..

Jeg forklarede dem(ham der stod for det), hvorfor jeg ikke kunne spurte mere efter den første spurt, hvorefter jeg fik at vide, "at det var en dårlig undskyldning, hvilket jeg ikke kunne bruge til noget." Hmm.. "og i øvrigt havde de andre det jo nok på samme måde"hvilket den ydmyge Tiger så bare svarede "ja, det er nok rigtigt nok" til...

Men jeg ved bare, at de andre umuligt kunne have haft det på samme måde, da dette seriøst gjorde så ondt, at jeg i 10 minutter efter næsten troede, at noget var sprunget inde i låret, og at jeg umuligt kunne spurte igen bagefter - hvilket de andre jo godt kunne.. Samme aften var venstre lår også stadig meget ømt.

Er her én der har prøvet noget lignende, som kan forklare dette? Det var jo ikke almindelig syre i låret, da dette gjorde mega ondt. Vil gerne vide, hvad det kan have været, da jeg nu frygter, at det vil ske igen næste gang, jeg skal prøve at spurte igennem.. For ondt det gjorde det sgu.. Dårlig undskyldning eller ej..

Edited by The Tiger
Link to comment
Share on other sites

Det kunne godt lyde som en fibersprængning. Det plejer at gå over efter et stykke tid. Hold dig i ro og evt. smør noget Tiger balsam på - det kan også hjælpe nogen gange.

Den eneste forebyggelse er endnu grundigere opvarmning.

Edit: Owned by KJ :sneaky2::tongue:

Edited by J_J
Link to comment
Share on other sites

Enig. Det lyder som en fiberskade.

De første 48 timer skal der ro og is til, da der er sket en blødning i musklen pga. fiberoverrivninger. Derefter er det igang med active rest, hvor du laver det du kan, men kun til smertegrænsen. Ultralyd og massage kan også godt speede heelingsprocessen op.

Det eneste du ikke må er at ligge hjemme på sofaen og vente på, at det går over igen.

Og en anden gang: det er din krop, og hvis du får en lignende skade igen. Så er det altså med at stoppe med det samme. Det er der ingen andre, der skal bestemme.

Link to comment
Share on other sites

Tydeligt eksempel på en fibersprængning. Dog forefindes de fleste fibersprængninger ved spurt som regel i haserne, men det er ikke umuligt at du har fået en på lårets forside.

Jesper har fint illustreret hvad du skal gøre.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen

Det var godt nok hurtig respons..

Mange tak for dette..

Min første tanke var også, at det måske var en lille fibersprængning, men en kammerat sagde til mig, at så ville jeg slet ikke kunne støtte på benet.. Og jeg kunne jo godt løbe bagefter. Løb faktisk 2400 meter på 10.54, hvilket var/er min rekord.. Ville jeg kunne dette med en mindre fibersprængning?

I fredags da jeg kom jeg massagerede jeg det med noget "Tiger-balsam" :blush: , og gjorde det også i dag, da jeg stod op. Har dog ikke haft is på dette, men har har forholdt mig i ro hele weekenden.. Påbegynder dog løbetræningen igen på onsdag, regner jeg med..

Jeg er ny i dette med at løbe, da det altid har været styrketræning, der har haft min interesse.. Har dog de sidste 4 måneder løbet et par gange om ugen(og det er sgu meget herligt, har jeg fundet ud af :smile: ), men ikke spurtet som her.. Jeg vejer pt. omkring de 100 kg(tabt mig 15-20 kg det sidste halve år), så jeg kunne forstille med, at sådan et eksplosivt spurt virkelig har rykket i låret med denne vægt.

Edited by The Tiger
Link to comment
Share on other sites

men en kammerat sagde til mig, at så ville jeg slet ikke kunne støtte på benet..
han tænker nok på en total overrivning af musklen.
Har dog de sidste 4 måneder løbet et par gange om ugen, men ikke spurtet som her..

fiberskader sker som regel, når musklerne bliver udsat for noget, de ikke er konditionerede til.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share