3 mdr. med kreatin - gør jeg det rigtigt?


KongKent
 Share

Recommended Posts

Hejsa

Har netop investeret i 500 gram kreatin, og skal nu i gang.

Regner med at loade i en uge med 20 gr. pr. dag *hver* dag, fordelt ud over 4 gange daglig m. 5 gr. pr. gang.

Dernæst skal jeg så have de 3 - 4 gr. pr. dag, men her er det jeg bliver lidt i tvivl. Skal jeg tage kreatinen *hver* dag, eller kun de dage hvor jeg rent faktisk træner (typisk 4 - 5 hverdage om ugen, og så weekenden fri).

Har læst, at jeg skal æde kreatinen umiddelbart efter træning for at få den maksimale effekt ud af pulveret. Forestiller mig at drikke det mens jeg spiser en energi-bar.

Er det helt i skoven? Og er kreatin *hver* dag, eller kun de dage man træner?

På forhånd tak.

Link to comment
Share on other sites

Hmm den vejledning jeg har set på bla getbig siger 2x5gram dagligt efter loading fasen

<{POST_SNAPBACK}>

hmm... ja, der er jo væsentlig forskel på de to ting. 4 gr. vs. 10 gr. er jo noget af et spring... Må hellere nærlæse de artikler på getbig igen. :blush:

Men er det så hver dag, eller kun de dage man løfter?

Link to comment
Share on other sites

Er det helt i skoven? Og er kreatin *hver* dag, eller kun de dage man træner?

<{POST_SNAPBACK}>

Hej Hjørringenser :smile:

Tjek lige denne MOL-artikel om kreatin.

Den er lang, men god!

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, den har jeg faktisk læst før. Men der synes jeg ikke der står specifikt om man skal tage kreatinen *hver* dag i perioden, eller om det kun er de dage man træner. Dét er sådan set det eneste punkt hvor jeg er en smule i tvivl, for ellers er jeg ikke bange for at kaste mig ud i projektet.

Det er jo bare at blande de 4 - 10 gram op i en ½ l. vand + 10 gr. sukker (hvis jeg har læst rigtigt, noget med insulin osv. i blodet), ryste det og så ellers ned med skidtet så hurtigt som muligt.

Men, som sagt, skal dette også gøre de dage hvor jeg *ikke* træner. Thats the question *GG*

Link to comment
Share on other sites

det skal du

<{POST_SNAPBACK}>

hehe... jamen det er jo et svar der er til at tage og føle på. Så går jeg i gang med at "loade" i morgen, hvorefter jeg napper 3 mdr. med kreatin hver dag...

Tak for hjælpen.

(måske jeg skulle måle overarme, bryst og ben for at se hvor meget jeg øger i centimeter (eller millimeter *LOL*) på de 3. mdr.? *GG*)

Link to comment
Share on other sites

du binder en del væske til kroppen, Så hvis du måler nu, skal du først måle efter du er stoppet med kreatin igen.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvor lang tid skal der gå efter jeg er færdig med at tage kreatinen? En dag, to dage, en uge eller måske 14 dage? Aner ikke hvor lang tid der går, før den ekstra væske er ude af kroppen.

Link to comment
Share on other sites

Der er flere forsøg der har vist at creatin på træningsdagene er nok til at opretholde den forhøjede creatin koncentration.

Mht. loading fasen: bare hæld på i en uges tid/10dage, så skulle den være hjemme.

Du må gerne indtage mere kulhydrat efter træning, både for restitutionen og creatinoptagets skyld.

Mvh Poul

Link to comment
Share on other sites

Der er flere forsøg der har vist at creatin på træningsdagene er nok til at opretholde den forhøjede creatin koncentration.

Mht. loading fasen: bare hæld på i en uges tid/10dage, så skulle den være hjemme.

Du må gerne indtage mere kulhydrat efter træning, både for restitutionen og creatinoptagets skyld.

Mvh Poul

<{POST_SNAPBACK}>

Netop dit første udsagn har jeg også hørt, derfor spurgte jeg. :blush: Som første-gangs-kreatin-sluger er det derfor lidt svært at finde ud af hvilket ben man skal stå på, når der er forskellige udmeldinger. *GG*

Jeg har også købt en kasse med 25 MegaBite energi-barer, som jeg forestiller mig jeg spiser én af sammen med kreatinen efter træning. Så får jeg det ekstre pift der skal til, for at kreatinen bedre bliver optaget i kroppen, ikke?

Link to comment
Share on other sites

Netop dit første udsagn har jeg også hørt, derfor spurgte jeg.  :blush:  Som første-gangs-kreatin-sluger er det derfor lidt svært at finde ud af hvilket ben man skal stå på, når der er forskellige udmeldinger. *GG*

Jeg har også købt en kasse med 25 MegaBite energi-barer, som jeg forestiller mig jeg spiser én af sammen med kreatinen efter træning. Så får jeg det ekstre pift der skal til, for at kreatinen bedre bliver optaget i kroppen, ikke?

Mht de forskeliigartede udsagn: der skulle ikke være anden forskel på at loade eller ikke andet end det tager længere tid at blive "fyldt op" uden loading og man får en smule højere slutkoncentration af creatin i muskelcellerne hvis man ikke loader.

Men det er lettere at mærke om det virker eller ej hvis man loader.

Hvor meget skal man loade med?

Rigeligt -for det er aligevel snydebilligt og overskudet tisser man jo bare ud.

Den største årsag til de forskellige udsagn, er at langt de fleste kilder har interesse i at sælge skidtet selv.

Det er en god idé at få en vis insulinrespons, men lige efter træning er musklen dog god til optage alle næringsstoffer anyway (og insulinsensitiviteten kan ofte være kompromiteret akut i de trænede muskler).

Pointen: lidt sukker, lidt protein loade i en uge/10dage, derefter kun på træningsdage.

Mere præcis vejledning findes i den føromtalte artikel (der ikke er præget af økonomiske interesser).

Mvh Polle

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share